וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למועמדת לאליפות יש שחקן עונה: דויד סילבה פורח במנצ'סטר סיטי

20.10.2011 / 13:45

מאנצ'יני חושב שהוא תפור לברצלונה ומאמן ספרד בנה לו תפקיד דמוי מסי אצל אלופת העולם. כן, עד כדי כך ההתלהבות מפתיחת העונה של דויד סילבה במנצ'סטר סיטי גדולה. הקורבן הבא: יונייטד

ב-21 בפברואר 2007 אירחה אינטר את ולנסיה למשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות. הנראזורי הוליכו 1:2 עד הדקה ה-86, אלא שאז הניף דויד סילבה את רגל שמאל ובבעיטת יעף מרהיבה הכניע את ז'וליו סזאר וקבע שוויון דרמטי שהותיר את יושבי סן סירו בהלם. בעקבות ה-0:0 בגומלין, אותו שער היה למעשה זה שהדיח את אינטר של רוברטו מאנצ'יני מליגת האלופות. אותה הדחה הייתה אחת מני כישלונות רבים של האיטלקי בצ'מפיונס, במה שבסופו של דבר הוביל לפיטוריו שנה לאחר מכן, אבל זה לא מנע ממאנצ'יני להתאהב בסילבה עוד באותו רגע.

מאמן מנצ'סטר סיטי רוברטו מאנצ'יני עם דויד סילבה. Michael Regan, GettyImages
המאמן נדלק כבר כשהדיח אותו עם ולנסיה ב-2007. רוברטו מאנצ'יני עם דויד סילבה/GettyImages, Michael Regan

מספר חודשים לאחר אותו משחק, עשה המאמן מאמץ על מנת לצרף את הקשר המוכשר לאינטר, אך ולנסיה סירבה להצעה. מאנצ'יני לא הרפה, ובקיץ 2010 לחץ על צירופו של סילבה למנצ'סטר סיטי, קבוצתו החדשה. הפעם הספרדים נזקקו לכסף באופן מיידי ומאנצ'יני קיבל את מבוקשו. מאז, למרות תקופת הסתגלות לא פשוטה, מדובר בזיווג משמיים. גם בין מאנצ'יני לשחקן בו חשק עוד ב-2007, אבל בעיקר בין סילבה למנצ'סטר סיטי.

עושה רושם שמבין כל השמות הגדולים שנחתו בצד התכול של מנצ'סטר בשנים האחרונות, החתמתו של 'אל צ'ינו' סילבה הייתה המשמעותית מכולן. עד כדי כך שבאמצע השבוע נכתב באתר הרשמי של המועדון בתום מסיבת העיתונאים לקראת המפגש מול ויאריאל: "מי צריך את מסי כשיש לנו את סילבה?". לאחר שנים ארוכות במהלכן אוהדי מנצ'סטר יונייטד לעגו לגילויי ההערצה של אוהדי סיטי כלפי פנטזיסטים דוגמת עלי בנארביה וגיורגי קינקלדזה, עכשיו - כשסיטי מגיעה לראשונה לדרבי כשהיא מקדימה את יונייטד וניצבת בפסגה - אף אחד כבר לא צוחק. לסיטיזנס יש אייקון יצירתי במרכז המגרש שזוכה להערכה בכל רחבי אירופה. גם באולד טראפורד.

איך הפך רוברטו מאנצ'יני את מנצ'סטר סיטי לקבוצה כה מאיימת?

אוהדי מנצ'סטר סיטי. Chris Brunskill, GettyImages
עכשיו אף אחד כבר לא צוחק עליהם. אוהדי מנצ'סטר סיטי בחגיגות הזכייה בגביע/GettyImages, Chris Brunskill

"ההחתמה הטובה של סיטי אי פעם"

אחרי שסיים את עונתו הרביעית כשחקן הרכב בכיר בוולנסיה, הבין דויד סילבה שזה הזמן שלו לעבור. ולנסיה נקלעה למשבר כלכלי שכפה עליה למכור שחקנים, והקשר ידע שיש התעניינות מצד מנצ'סטר יונייטד. "להצעה כזו יהיה מאוד קשה לסרב", הודה במאי 2010. אלא שיונייטד התעכבה, אולי חששה שסילבה הצנום יתקשה להסתדר עם הפיזיות של הפרמיירליג, וכך נסללה דרכו של קשר ולנסיה לצד השני של העיר - היישר אל זרועותיו של מאנצ'יני.

העונה האחרונה של סילבה בוולנסיה הייתה גם הטובה בקריירה שלו, עם 10 שערים ו-13 בישולים בכל המסגרות. סילבה, בתור מי שאייש ברוב המקרים את הכנף השמאלית, אף פעם לא היה סקורר גדול. למעשה, אותה עונת 2009/10 המדוברת, הייתה היחידה בה הגיע למספר דו ספרתי של כיבושים. מנצ'סטר סיטי שילמה תמורתו 25 מיליון ליש"ט, אך ההתחלה לא בישרה טובות. סילבה לא ערך הכנה ראויה, הגיע עייף ומתוסכל ממעמדו בנבחרת ספרד למרות הזכייה במונדיאל וסבל ממזג האוויר האנגלי.

מי שהתייצב לעזרתו ותמך בו לאורך תקופת ההתאקלמות היה קרלוס טבס, אז קפטן מנצ'סטר סיטי, ששוחח עם סילבה בספרדית, הכיר לו את העיר והקל עליו את המעבר. "זו ההחתמה הטובה ביותר שעשתה סיטי אי פעם", טען טבס באמצע העונה שעברה, כשבמאזנו של סילבה היה בסך הכל שער ליגה אחד. ככל שחלף הזמן הפך הספרדי דומיננטי יותר ויותר, וסייע לסיטי לזכות בכרטיס לליגת האלופות ולהניף את הגביע האנגלי 35 שנים אחרי התואר הקודם של המועדון. "הדבר הכי קשה זה לשנות את הכל בבת אחת - מדינה, ליגה וסגנון כדורגל", הזכיר השבוע סילבה במסיבת העיתונאים לפני המשחק מול ויאריאל. "המעבר לא היה פשוט, אבל בזכות הקבוצה והמאמן הפכתי להיות טוב יותר. אני חייב המון למאנצ'יני שהאמין בי".

דה יונג מזכיר למי ששכח: "סיטי מגיעה לדרבי מהמקום הראשון"

דויד סילבה שחקן מנצ'סטר סיטי חוגג עם קרלוס טבז. Lars Baron, GettyImages
לא שכח להודות לאיש שהקל על המעבר הלא פשוט מספרד לאנגליה. דויד סילבה עם קרלוס טבס/GettyImages, Lars Baron

"הוא חושב כל כך מהר"

באותה מסיבת עיתונאים ישב סילבה לצידו של מאנצ'יני והסמיק לאור המחמאות שהרעיף עליו מאמנו. "דויד הוא אחד השחקנים הטובים בעולם כרגע", הצהיר מאנצ'יני. "הוא יכול לשחק בקלות גם בברצלונה או ריאל מדריד". בספרד היו שטענו כי סילבה הוא אוברייטד, וגם את השנה שעברה הוא סיים נפלא אך לא הפך לסופרסטאר. מה השתנה מאז? שיעורי יוגה שסייעו לשחקן ללמוד להתחמק בצורה יעילה יותר מהתיקולים הנוקשים בפרמיירליג, ובעיקר התפקיד על המגרש. מאנצ'יני החליט להשתמש בסילבה כפליימייקר, או יותר נכון כטרקוארטיסטה, כפי שמכנים באיטליה את השחקן שמוצב מאחורי החלוצים.

השינוי הזה הבליט עוד יותר את כל התכונות הנהדרות של סילבה. הכדרור המהיר, יכולת המסירה הגאונית והפריצות המסחררות הפכו מאיימים וקטלניים יותר מהמרכז, כשסילבה שלומד העונה להסתדר גם מול שמירות אישיות הוא השחקן שיצר יותר מצבים מכל אחד אחר בפרמיירליג. במהלך הקיץ הבהיר מאנצ'יני לשחקניו כי הם צריכים להבקיע 10-15 שערים יותר מבעונה שעברה כדי להשיג את האליפות. נראה כי סילבה הפנים את הדרישה. אחרי עונת בכורה באנגליה בה סיים עם ארבעה שערים ותשעה בישולים בליגה (6 ו-15 בכל המסגרות) פתח סילבה בסערה את 2011/12 עם שני שערים וחמישה בישולים בשבעה משחקים - 50 אחוז מתרומתו בכל העונה הקודמת.

התצוגות הנהדרות זיכו את סילבה בתואר שחקן חודש ספטמבר בפרמיירליג, ואף על פי שהליגה עוד בחיתוליה הוא כבר נחשב לאחד המועמדים המובילים להיבחר לשחקן העונה. גארי נוויל אמר כי מדובר באחד הכדורגלנים הטובים בליגה, אחרים כינו אותו שחקן עם קלאסה בסגנון אינייסטה וגם ותיקי יונייטד יצאו מגדרם כדי לפרגן לכוכב של היריבה המושבעת. "סילבה הוא השחקן הטוב ביותר של סיטי, ובהפרש גדול", קבע פאדי קרראנד, אלוף אירופה עם יונייטד ב-1968. "הוא יוצר מצבים, כובש בעצמו ובורך בתנועה נהדרת והרבה דמיון. הוא חושב כל כך מהר ולכן מהווה איום מתמיד על המגרש".

כך הצליח טבס לאחד בין אוהדי סיטי לאוהדי יונייטד

אנדרס אינייסטה שחקן ברצלונה חוגג. רויטרס
באנגליה מאושרים: "עכשיו גם לנו יש בליגה שחקן עם קלאסה כמו אינייסטה"/רויטרס

"זורק לפח את כל התיאוריות"

בעקבות הפתיחה הנהדרת של העונה במדי סיטי, ציפה סילבה לקבל מעמד שונה גם בנבחרת ספרד. אלא שוויסנטה דל בוסקה לא ממש התרגש והמשיך בקו שהוביל אותו מתחילת הדרך. "אני חש בר מזל להיות חלק מסגל נפלא, אבל גם מרגיש שהמאמן לא ממש צריך אותי", הפתיע סילבה כשתקף את דל בוסקה בחודש שעבר. "אני שומר על יציבות ומשחק ברמה גבוהה לאורך זמן, אך זה לא מספיק כדי לתפוס מקום בהרכב. יכול להיות שהיחס היה שונה אם הייתי משחק בריאל או ברצלונה. אני לא רואה שינוי במצבי כל עוד דל בוסקה בתפקיד".

למרות ההלם מדבריו של סילבה – במיוחד כשזה בא משחקן שקט יחסית שהיה חבר בסגל שזכה ביורו 2008 ובמונדיאל 2010 – דל בוסקה לא שקל לרגע לוותר עליו. המאמן הוותיק החזיר בעקיצות והזכיר שסילבה ממורמר עוד מדרום אפריקה, אז הוחלף בדקה ה-62 בהפסד לשוויץ במשחק הפתיחה ולאחר מכן ראה רק עוד חמש דקות בחצי הגמר מול גרמניה. "הייתי הקורבן היחיד במונדיאל", אמר סילבה וטען כי אין לו סיכוי לחזור להרכב הראשון של אלופת העולם.

דל בוסקה, כאמור, חשב אחרת. סילבה השלים 90 דקות ב-0:2 על צ'כיה, וארבעה ימים לאחר מכן סיפק את משחקו הטוב ביותר במדי הנבחרת, כשכבש צמד ובישל אחד ב-1:3 על סקוטלנד בסיום מוקדמות יורו 2012. במשחק הזה ביצע דל בוסקה ניסוי ראשוני מבחינתו, כשהשאיר את פרננדו טורס ופרננדו יורנטה על הספסל, והציב את סילבה כחלוץ 9 מדומה כאשר משני צדדיו תומכים פדרו ודויד וייה. דל בוסקה העתיק את השיטה של ברצלונה, כשאת תפקיד מסי מילא סילבה בהצלחה מרובה. "סילבה העביר את פתיחת העונה הספקטקולרית שלו מהפרמיירליג לנבחרת", כתב סנטיאגו סיגוארו ב'מארקה'. "הכדורגל שהוא מציג זורק לפח את כל התיאוריות על שחקנים מספרד שמתקשים להסתגל לליגות אחרות באירופה".

דויד סילבה כיכב ב-1:3 של ספרד על סקוטלנד

כדורגל אנגלי בוואלה! ספורט

דויד סילבה שחקן נבחרת ספרד. רויטרס
"הקורבן היחיד מהמונדיאל" הופך אט אט לבורג חשוב בנבחרת. דויד סילבה/רויטרס

מי לוקחת בדרבי של מנצ'סטר?

יונייטד
60%
סיטי
40%
הסקר הסתיים
9006 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully