וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהרגע בו לרה"מ יש עיתון שמחולק חינם – נתבע משאר העיתונים לנקוט עמדה"

4.9.2012 / 20:53

רינה מצליח: "זו הסיבה שכלי תקשורת כמו ידיעות אחרונות הם בעלי עמדה ברורה בנושא תקיפה באיראן". עמוס הראל: "הפרסומים בתקשורת על תקיפה גורמים נזק". כך בפאנל שעסק בנושא

"המידע הספציפי שדלף באחרונה גרם כנראה נזק עם האמריקאים - וסביר שהוא דלף דווקא מכיוון המצדדים בתקיפה באיראן. ייתכן שהפרסומים בתקשורת גורמים נזק", כך אמר הערב הכתב הצבאי של עיתון הארץ, עמוס הראל, בפאנל "תקיפה או מתקפה - התקשורת מגויסת לנושא האיראני?", שהתקיים באוניברסיטת תל-אביב.

בפאנל התקיים רב שיח בו לקחו חלק מלבד הראל גם הכתבת הפוליטית של חדשות 2 רינה מצליח, סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין, יועץ התקשורת רוני רימון והנחה אותו אפרים לפיד, דובר צה"ל ומפקד גלי צה"ל לשעבר. הדיון התקיים ביוזמת בית הספר "כותרת" ואיגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור בישראל אשר השיקו יחד מסלול לימודים להכשרת יועצי תקשורת ודוברות.

רינה מצליח התייחסה להיבט הפוליטי של הסיקור התקשורתי את סוגיית איראן, ולכך שלחלק מכלי התקשורת יש עמדה ברורה בנושא. "מהרגע שבו לראש הממשלה יש עיתון שמחולק חינם לציבור – נתבע משאר העיתונים לנקוט עמדה", ייחסה מצליח את הקצנות העמדות בתקשורת לעיתון "ישראל היום". "זה שינה את התקשורת במובן שקודם לכך היו יותר אמצעי תקשורת שנתו פרדיגמה רחבה של עמדות, ועכשיו יש צורך לתת תשובת נגד לעיתון הזה. זו הסיבה שכלי תקשורת כמו ידיעות אחרונות הם בעלי עמדה ברורה", אמרה מצליח.
"אם יש בעניין הזה היבט פוליטי – אז הוא מינורי", הוסיפה. "גם עבור נתניהו וגם עבור ברק, סדר יום בטחוני הוא עדיף והוא נותן להם יותר פופולאריות בציבור. ברור שנתניהו מעדיף לדבר בתקשורת על טרור מסיני מאשר על יוקר הדירות – אבל אני לא חושבת שהוא מתבטא כך בתקשורת מכיוון שהוא רוצה לכפות על הסיקור של הנושא סדר יום פוליטי".

"בישראל כשאתה נותן ראיון לעיתון, אתה לא יודע מה ייצא מזה"

עמוס הראל הראה לחברי הפאנל צילום של שער ידיעות אחרונות משנת 1995, ועליו הכותרת "איראן עלולה להשיג נשק גרעיני בכל רגע", ציטוט של שר ההגנה האמריקאי. "הסיפור האיראני מייצר כותרות, עניין תקשורתי ובעיקר רייטינג", הסביר הראל את העיסוק הבלתי פוסק בסוגיה בתקשורת הישראלית. "העורכים פשוט יודעים שכותרת על איראן מביאה קוראים".

הראל הזכיר לעוזי דיין ראיון שהעניק לפני שלושה שבועות לניו יורק טיימס ובו התייחס להתבטאויות בכירים ישראלים בנושא. דיין הסביר מדוע בחר להתראיין בתקשורת הזרה, ולא בכלי תקשורת ישראלי. "בישראל כשאתה נותן ראיון לעיתון, אצל חלקם, אתה לא יודע מה ייצא מזה כי יש לו קמפיין שהוא עושה בסוגיה וזה בניגוד לניו יורק טיימס", אמר, ומנה סיבה נוספת: "כשאתה מתראיין להם אתה מופיע בכל עיתון בישראל – ואם אתה מתראיין לעיתון אחד בישראל אתה לא תופיע באף אחד מהעיתונים האחרים".

"כמעט ולא מתקיים כיום בתקשורת הישראלית שיח על 'היום שאחרי"'

יועץ התקשורת רוני רימון, אשר ייעץ בעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי כמעט ולא מתקיים כיום בתקשורת הישראלית שיח על 'היום שאחרי' בישראל במקרה של מתקפה יזומה באיראן. "השאלה שנידונה בתקשורת היא האם ישראל צריכה לתקוף, ולא השאלה של מה יקרה פה ביום שאחרי". לשאלה כיצד היה מייצר שיח כזה, בתור יועץ תקשורת, ענה: "אפשרות אחת היא ללכת ל-BBC, למשל, שאינם אוהדי ישראל, ולשכנע אותם לעשות כתבה בסגנון 'האם ישראל תשרוד את המחיר שהיא תאלץ לשלם על מתקפה באיראן', למשל".

על התנהלותם של השרים בזירה התקשורתית אמר רימון: "כשאתה מפחיד אנשים יש לך יותר סיכוי לשכנע אותם לעשות מה שאתה רוצה". רינה מצליח אמר בהקשר זה: "כשראש הממשלה פותח כל ישיבת ממשלה בסוגיית איראן – זה מפחיד, כשהוא אומר שהפעם לא נלך כצאן לטבח כי עכשיו יש לנו צבא או שבטקס יום השואה הוא משווה את מצבנו היום למצבנו ערב מלחמת העולם השנייה – זה מפחיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully