פלאפון זכתה במכרז הסלולר הגדול במדינה

(עדכון) - עפ"י הערכות, המכרז, שהתחיל במחיר של מעל 30 שקל לחבילה סלולרית לחודש, מזמן ירד לרמות מחיר מאד נמוכות, ויש המעריכים כי מדובר כבר במחירים שנתפסים כנמוכים מאד

רן גוראון / צילום: איל יצהר
רן גוראון / צילום: איל יצהר

חברת פלאפון היא הזוכה במכרז הסלולר הגדול במדינה ותשמש כספקית שירותי הסלולר של עובדי המדינה לתקופה של 3 השנים הבאות. ל"גלובס" נודע כי בדקות האחרונות פרשה פרטנר מהמכרז לאחר שהתברר שהוא הפך להיות לא כלכלי. בשלב הזה לא ברור באיזה מחיר נסגר המכרז, אך ההערכה היא שמדובר במחירים הנמוכים מ-20 שקל לחבילת סלולר הכוללת גלישה ללא הגבלה, דקות שיחה ללא הגבלה ומסרונים.

נציין כי כפי שפורסם ב"גלובס" מוקדם יותר פרשו סלקום והוט מובייל מהמכרז לאחר שהגיעו למסקנה שהמכרז אינו כלכלי עבורם. פלאפון ופרטנר נשארו עד לסוף המכרז וכאמור, בסופו של דבר נותרה פלאפון המתמודדת האחרונה - שכפי הנראה זכתה בו. עבור פלאפון הזכיה במכרז היא בגדר אליה וקוץ זה מכיוון שהמשמעות היא שהיא תמשיך אמנם לספק את שירותי הסלולר למדינה אך ההכנסות ממנו צפויות לרדת בצורה משמעותית.

נזכיר כי עד עתה שילמה המדינה לפלאפון ממוצע של 70-80 שקל לחודש כך שבכל מקרה, היא אמנם זכתה במכרז והמדינה נשארת כלקוחה שלה אך הרווחיות נשחקה משמעותית.

רן גוראון, מנכ"ל חברת פלאפון אמר היום כי "עובדי מדינת ישראל הם לקוחות אסטרטגיים של פלאפון, ואנו שמחים להמשיך ולשרת אותם נאמנה, כפי שעשינו ב-15 השנים האחרונות.

"זו הפעם הרביעית ברציפות שאנו זוכים במכרז כה משמעותי. פלאפון תמשיך להיות חברת התקשורת המובילה בישראל, ועובדי המדינה ייהנו מהרשת המהירה בישראל, מהשירות האיכותי ומהשירותים המתקדמים בישראל שיש לנו להציע. לחברה יש ניסיון נצבר כדי לענות על כל צורך במסגרת הטיפול בעובדי המדינה, ועובדים ייעודיים למתן שירות לעובדי המדינה. תשתיות פלאפון ונקודות השירות שלה ערוכות בכל רחבי ישראל על מנת לתת שירות מקצה לקצה לעובדי המדינה.

"אנו מודים למנהל הרכש ולחשב הכללי על בחירתם בנו".

מכרז חשכ"ל בתחום הסלולרי נחשב למכרז מורכב מאוד, בשל כמות המנויים הגדולה, אשר מחייבת כיסוי קליטה בכל הארץ, וכן מתן שירות ברמה גבוהה לכל עובדי המדינה בפריסה ארצית.

המכרז נערך למשך שלוש השנים הבאות, עם אופציית הארכה לשלוש שנים נוספות.

בהליך זה הפרידו לראשונה בין מכרז מרכזי של שירותי תקשורת סלולרית (המכרז שנערך היום) ובו שמונה קטגוריות שונות, לבין המכרז המשלים על אספקת המכשירים הסלולריים, שייערך בעוד כשבועיים.

החלק הראשוני של התהליך היה מענה לתנאי המכרז, כולל עמידה בתנאי סף שהמציעות נדרשו להם. בשלב זה גם נערכו בדיקות שונות למציעות כגון בדיקות טכנולוגיות ויכולות מתקדמות, פריסת נקודות שירות לקוחות ושירות התקנות, כמות לקוחות בהיקף גדול ועוד. על פי המידע שנאסף בשלב זה, שוקלל ציון מרכיב האיכות של כל מציעה .

השלב השני - שנערך היום- היה תהליך התמחרות מקוון ואינטראקטיבי. כל מציעה עדכנה את הצעתה, על פי כללי המכרז באתר ייעודי של מנהל הרכש.

מוקדם יותר פורסם ב"גלובס" כי קשה להעריך עד כמה השפעת המכרז הזה על השוק תהיה משמעותית היות והמחירים שיושגו בו ישפיעו על כלל השוק הסלולרי בישראל, ללא קשר למספר המפעילים שיפעלו בו.

על פי הערכות, המכרז, שהתחיל במחיר של מעל ל-30 שקל לחבילה סלולרית לחודש, מזמן ירד לרמות מחיר מאד נמוכות ויש המעריכים שמדובר כבר במחירים שנתפסים כנמוכים מאד. המכרז החל בשעה 13:00 בצהריים והוא נמשך עד לדקות אלה, מה שמעיד שמדובר במכרז שמוריד את המחירים לרמות נמוכות מאד.

פלאפון היא הספקית הנוכחית של החשכ"ל עבור עובדי המדינה שהיום משלמים ממוצע של 70-80 שקל לחודש. זה אומר שבכל מקרה, גם אם תזכה במכרז, היא עומדת לאבד הכנסות בצורה משמעותית.

פרטנר מספקת את שירותי התקשורת הנייחת והבינלאומית למשרדי הממשלה, והיא מנסה לקחת את מכרז הסלולר במטרה להיות הספק הכולל של שירותי התקשורת למדינה מה שעשוי לעזור לה להרוויח דרך הפרשים בתעריפי קישור גומלין בין הסלולר לנייח. 

על כל פנים, למכרז יש השפעה אדירה על כלל השוק וברור שברגע שיוודעו התוצאות שלו, באופן אוטומטי הוא ישפיע על כל החברות הגדולות במשק שידרשו להשוות את המחירים למכרז החשכ"ל. בין היתר מדובר על צה"ל, על התעשייה האווירית, חברת חשמל, טבע ועוד. כל החברות והגופים הללו מהווים מאות אלפי לקוחות בסך הכל כך שהשוק הסלולרי במדינת ישראל עומד להיות מושפע מאד מהמכרז הזה.