הראל פיננסים: "הריבית תעלה לפני סוף 2015"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: המשק הישראלי לא זקוק לריבית כה נמוכה למשך תקופה כה ארוכה

קרנית פלוג /  צלם:אוריה תדמור
קרנית פלוג / צלם:אוריה תדמור

המשק הישראלי לא זקוק לריבית כה נמוכה למשך תקופה כה ארוכה, בשל המשך הגידול בצריכה הפרטית והשיפור ביצוא ובהשקעות הצפוי. כך מעריך עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, בסקירה שבועית.

"להערכתנו, על רקע הפיחות שראינו בשקל עד כה, והתחזיות להעלאת הריבית בארה"ב סביב אמצע 2015 אנו סבורים שריבית בנק ישראל תחזור ותעלה עוד לפני סוף שנת 2015, שכן פערי ריבית שליליים מול ארה"ב לאורך זמן, יכולים להוביל לפיחות ניכר בשקל (שלו יתרונות ליצואנים אך גם חסרונות לצריכה הפרטית) ולהשפעה משמעותית על האינפלציה", מציין קליין.

"הגם, שלהערכתנו נוכח המשך הגידול בצריכה הפרטית והשיפור ביצוא ובהשקעות הצפוי בשנת 2015, המשק הישראלי לא זקוק לריבית כה נמוכה למשך תקופה כה ארוכה".

לדבריו, "קו זה נתמך גם על ידי החלטת סוכנות הדירוג S&P שאשררה השבוע את דירוג האשראי של ישראל 'A+' עם תחזית יציבה; החברה מעריכה כי מבצע 'צוק איתן' לא יפגע באופן מהותי במסגרת הפיסקלית של ישראל, כך שהיחס חוב תוצר יוותר יציב בשנים הקרובות ושחוזקות הליבה של הכלכלה הישראלית (הגז הטבעי וכדומה..) נותרו ללא שינוי".

אתמול, נזכיר, הותיר בנק ישראל את הריבית על כנה, ברמה של 0.25%. תחזית הצמיחה ל-2014 ירדה ל-2.3% לעומת 2.9% בתחזית הקודמת ואילו התחזית ל-2015 נותרה על 3%. הלמ"ס, אגב, פרסמה אתמול תחזית לפיה המשק צפוי לצמוח ב-2014 ב-2% בלבד לעומת 3.2% ב-2013. במונחי צמיחה לנפש מדובר בצמיחה אפסית ואף שלילית.