וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד והמבוכה העולמית לנתניהו: "אופרת סבון"

"מהלומה לנתניהו", "מכה" ועוד תארים הופיעו בדיווחי העיתונים הכלכליים המרכזיים בעולם על הודעת ליידרמן שהסיר מועמדותו לתפקיד הנגיד. על לפיד: "מנחה תכנית בידור לשעבר"

הודעתו של פרופ' ליאו ליידרמן על הסרת מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל הכתה גלים הן בציבור הישראלי והן בזירה הפוליטית המקומית. אך מסתבר כי אותם "גלים" הצליחו לחצות גבולות, ימים ויבשות. במהלך סוף השבוע, עסקו מיטב העיתונים והאתרים הכלכליים ברחבי העולם בהחלטתו של ליידרמן, אשר באה כשבוע בלבד לאחר הודעתו של יעקב פרנקל כי אף הוא מוותר על תפקיד הנגיד. העיסוק בנושא נע בין המבוכה הפוליטית שנגרמה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יאיר לפיד ועד לעתידו של המשק הישראלי והשפעת המהלך על יחסם של השווקים העולמיים אליו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נתן מהלומה מביכה לנתניהו". נתניהו וליידרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

באתר הכלכלי "בלומברג" פורסמה כתבה בנושא אשר כותרתה הגדירה את משיכת מועמדותו של ליידרמן כ"מכה לנתניהו". לאחר שסקרו את ויתורם של ליידרמן ופרנקל על תפקיד הנגיד, ציטטו בבלומברג את הפרופ' אברהם דיסקין, מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים. "זוהי מבוכה רצינית לנתניהו", אומר דיסקין, "בעוד המפלה הפוליטית המקומית תהיה מצומצמת, הדבר צפוי להעלות שאלות ותהיות ברחבי העולם אודות האופן בו נתניהו מנהל את כלכלת ישראל".

לפי דיסקין, ייתכן וסדרת הטעויות של נתניהו נובעת מכך שדעתו מוסחת בשל נושאים מרכזיים אחרים, כגון חידוש שיחות השלום עם הפלסטינים. "נתניהו הוא כמו להטוטן אשר כמות הכדורים שהוא זורק באוויר מכניעה אותו", אמר דיסקין והוסיף כי ההחלטה על מינוי הנגיד נעשתה בשיתוף עם שר האוצר יאיר לפיד "אשר אינו זוכה לאמונו של נתניהו ותחום הכלכלה הינו חדש לחלוטין בשבילו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיתון הכלכלי ה"פייננשל טיימס", מהמובילים בעולם, טען כי ליידרמן "נתן מהלומה מביכה לנתניהו" בכך שהסיר את מועמדותו לתפקיד הנגיד. לדברי העיתון, מהלכו של ליידרמן מותיר את בנק ישראל "ללא כיוון בתקופה של האטה בצמיחה הכלכלית, שעה שאנשי עסקים ישראלים ומומחי כלכלה כבר החלו לשאול שאלות באשר ליציבותה של המנהיגות הכלכלית של מדינת ישראל".

בפייננשל טיימס ציינו כמו כן, כי במקביל למבוכה זו, נתניהו מתמודד בשעה זו גם עם אתגרים פוליטיים מתוך מפלגתו שלו ומצד שר האוצר יאיר לפיד, "מנחה תכנית בידור לשעבר וטירון פוליטי".

"אופרת סבון"

האתר "ביזנס וויק" הגדיר בכותרתו את הנעשה לאחרונה בבנק ישראל כ"אופרת סבון". באתר גם ציינו כי "כשמדובר בבחירת נגיד לבנק המרכזי, ישראל מביסה את ארצות הברית בגזרת הדרמה". פרישתו של ליידרמן מיוחסת לפי האתר לפרסום אודות התייעצויותיו בעבר עם אסטרולוג, ומציינים כי "אמנם הספקנים יגידו שאסטרולוגיה יעילה בניבוי העתיד לפחות כמו מאקרו-כלכלה, אך בנקאים 'פיכחים' לא אמורים לראות כך את הדברים". נימתו המבודחת משהו של האתר נמשכת גם בתיאור ההודעה על משיכת מועמדותו של ליידרמן שנעשתה באמצעות "הודעת טקסט, ללא כל הסבר או אזכור של גלגל המזלות".

בסוכנות הידיעות רויטרס הדגישו את השפעתה של הסרת מועמדותו של ליידרמן על הכלכלה הישראלית וציטטו את דניאל יואיט, כלכלן בבית ההשקעות "ברקלייס" שאמר "זהו מכשול. זה מגביר את אי הוודאות. כעת אנו לא יודעים מה תהיה המדיניות המוניטרית בישראל בתקופה הקרובה". קרנית פלוג מסומנת על ידי יואיט בתור המועמדת הטובה ביותר. "היו צריכים לבחור בפלוג מלכתחילה", אמר יואיט, "אני מקווה שהיא תחזור בה מהחלטה לפרוש מבנק ישראל". הכלכלן יונתן כץ צוטט בכתבה באומרו כי השווקים הכלכליים בעולם "אהבו" את מדיניותו של הנגיד היוצא סטנלי פישר וכי הציפיות מפלוג היו להמשיך באותה הדרך. "עם ניסיון של 25 שנים, חלקן כסגניתו של פישר", אמר כץ, "השווקים יהיו מרוצים לקבל אותה בתפקיד הנגידה של בנק ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully