וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: החלה הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר

לאחר השקעה של כ-3 מיליארד דולר ועבודה מאומצת בת ארבע שנים, הגיע לראשונה גז מהמאגר שבים התיכון למערכת ההולכה הארצית. "יקרב את המדינה באופן משמעותי לעצמאות אנרגטית"

נובל אנרג'י, השותפה המפעילה בפרויקט קידוח "תמר", הודיעה אמש (ראשון) על הגעת כמות הגז הראשונה ממאגר הגז "תמר" לתחנת הקבלה באשדוד ולמערכת הולכת הגז של מדינת ישראל.

הגז, שנשאב מחמש הבארות של מאגר "תמר" הנמצאת כ-90 קילומטרים מערבית לחיפה, מוזרם בצינורות תת-ימיים שאורכם 150 קילומטרים אל פלטפורמת ההפקה הממוקמת מול חופי אשדוד ומשם הלאה למתקן עצמו.

הגז הטבעי מ"תמר" עתיד, לפי ההערכות, לחסוך לכלכלת ישראל כ-13 מיליארד שקלים בשנה בעלויות אנרגיה לאורך שנות "חיי המאגר", כ-30 שנים. "המעבר לשימוש בגז טבעי בתעשייה יוזיל את עלויות הייצור בשל שימוש בדלק זול יותר ויהפוך את המפעלים הישראליים לתחרותיים הרבה יותר בשווקים זרים", כך אמרו הערב בנובל אנרג'י. "בהיבט הסביבתי, השימוש בגז טבעי ממאגר תמר יביא להפחתת פליטות הפחמן הדו חמצני בהיקף של 195 מיליון טונות – כמות השקולה להשבתת כל כלי התחבורה בישראל ל-14 שנים".

"היום הזה מעורר גאווה רבה. החזון הפך למציאות"

בפרויקט חיבור מאגר "תמר" לחוף הישראלי הושקעו כ-3.5 מיליארד דולרים על-ידי השותפים לזכויות במאגר תמר נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (15.62% כל אחת) ודור גז (4%).

"אני מברך את הציבור בישראל על ההישג הכביר הזה שיפחית את התלות בדלקים מיובאים ויקרב את המדינה באופן משמעותי לעצמאות אנרגטית", אמר צ'ארלס דיוידסון, יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י. "השימוש בגז הטבעי מתמר יאפשר אוויר נקי יותר, יחסוך למדינה מיליארדי שקלים בעלויות אנרגיה ויהווה מנוע לצמיחה כלכלית".

"היום הזה מעורר גאווה רבה. החזון הפך למציאות. היום אנו יוצאים פעם נוספת מעבדות לחירות. מתלות במקורות אנרגיה זרים לעצמאות בגז טבעי כחול לבן. זהו הישג אדיר למשק הישראלי ותחילתו של עידן חדש", הוסיף יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק. "הפרויקט הזה ישנה את פני המשק הישראלי ויבטיח עצמאות אנרגטית למדינה. זהו עידן חדש ומלא הזדמנויות עבור הכלכלה הישראלית, שתוכל לנצל את יתרונות הגז הטבעי במישור הסביבתי, הגיאו-פוליטי, החברתי והכלכלי ולהפוך את מדינת ישראל לשחקן בינלאומי חשוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התרגשות בחדר הבקרה באשדוד עם הגעת הגז הראשון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרויקט נחשב לאחד המורכבים והיקרים ביותר שנעשו בענף קידוחי הגז בעולם בשנים האחרונות. הפרויקט הושלם תוך עמידה מדויקת בלוחות הזמנים שנקבעו וללא חריגות תקציב, זאת למרות אירועים בלתי צפויים. השינוי הגדול ביותר בתכנית היה ביוני 2010 כשוועדת התכנון העליונה פסלה את התכנית שהכינה נובל לחבר את מאגר "תמר" לחוף באמצעות כניסה צפונית באזור חוף דור.

דחיית התכנית אילצה את נובל אנרג'י להזרים את הגז דרומה תוך ניצול תשתית קיימת שמזרימה גז ממאגר מארי-B המתרוקן והביאה לכך שהגז מוזרם דרך צינור יחיד בעל קיבולת מוגבלת - מה שיגרום למחסור בגז במשק כבר משנת 2015. הזרמת הגז מ"תמר" לישראל תביא לסיומו את המחסור החמור בגז טבעי במשק, אך לא תוביל להוזלה בתעריף החשמל לפחות בשנתיים הקרובות. המחסור נוצר בעקבות עצירת הזרמת הגז ממצרים. השיבושים שהחלו בפברואר 2011 בסדרת פיצוצי צנרת הגז המצרי בסיני, הסתיימו בעצירה מוחלטת של ההזרמה ובביטול ההסכם לייצוא גז לישראל על-ידי חברות הגז הממשלתיות המצריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully