וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את פיסת הנדל"ן החמה של מזרח ארה"ב

ג'ייק מוני

22.1.2011 / 9:00

ברוקלין מתעוררת לתחייה: לאחר האטה של מספר שנים, יזמי הנדל"ן שבים לרובע האפור ומושכים עימם דיירים רבים ממנהטן הנוצצת. היכרות עם הדבר הבא בנוף גורדי השחקים של ניו יורק

מהקומה העליונה של אורו, פרויקט דירות קונדו של 40 קומות בעיר התחתית בברוקלין, נשקף נוף פנורמי עוצר נשימה של עננים, גשרים, מים וגורדי השחקים של מנהטן. אך כשמביטים דרומה ומערבה מאותה מרפסת מתגלה הנוף המסורתי יותר של ברוקלין: משרדים, בנקים, בניינים נמוכים ובתים פרטיים.

מגדל אורו הוא חלק מגל של פיתוח ששוטף את העיר התחתית של ברוקלין, בעיקר למטרות מגורים, אשר מתחקה אחר גורדי השחקים של מנהטן. הפיתוח משנה את פני ברוקלין במהירות, ומביא אלפי תושבים חדשים לרובע.

בנוסף לאורו לפחות חצי תריסר גורדי שחקים חדשים נמצאים בשלבי בנייה בעיר התחתית. שכר הדירה הנמוך והתנאים הטובים מושכים לאזור גם את תושבי מנהטן, שמברכים על השינוי שחל בברוקלין.

קצב הפיתוח, שהחל ב-2004, הואט משמעותית בשנות המיתון. ברבים מהמבנים החדשים המכירות התנהלו באטיות ב-2008 וב-2009, והיזמים נאלצו להוריד דרמטית את המחירים. הברוקלינר, מגדל של 51 קומות ברחוב לורנס 111, הוא כעת המבנה הגבוה ביותר בברוקלין. באזור הסמוך לו ממוקמים מספר מגדלים חדשים: אוולון פורט גרין, מגדל של 42 קומות הכולל 650 יחידות דיור להשכרה בטווח של 2,132 דולר לחודש לדירת סטודיו, עד ל-4,241 דולר לפנטהאוז של שלושה חדרים; פרויקט dklb bkln, מבנה דירות להשכרה של 36 קומות בשדרות דקלב 80; וטורן, מגדל זכוכית של 38 קומות, המציע למכירה דירות שני חדרים ב-475 אלף דולר ודירות שלושה חדרים בטווח מחירים של 695 אלף דולר עד 1.2 מיליון דולר. בכל רחבי השכונה פרויקטים שהיו כמעט ריקים בשנים האחרונות, מתחילים להתמלא.

החרדה חלפה כמעט לחלוטין

אחד התושבים החדשים באזור, סקיפ מוני, קנה יחידת דיור במגדל טורן בשנה שעברה לאחר 16 שנה שבהן התגורר בשכירות בווסט וילג' במנהטן. הוא סבור שהעסקה על דירת שלושה חדרים, שעליה שילם כ-600 אלף דולר, היתה עסקה טובה, בייחוד לאור התנאים הטובים בריבית המשכנתאות ובהטבות מס.

ועדיין, מוני שהתגורר לפני 25 שנה במרחק כמה בלוקים מהבניין הנוכחי שלו, אומר כי חלפו בראשו הרהורי חרטה בעודו צופה מחלון דירתו שבקומה ה-22. "שאלתי את עצמי האם לא חזרתי לנקודת ההתחלה לאחר 25 שנה, לשכונה שבאמת שנאתי?" אבל החרדה חלפה כמעט לחלוטין, הוא מספר, כאשר הביא בחשבון את הנוחות של שירותי הבניין, את שפע אופציות התחבורה למקום והשינויים שחלו בשכונה. עם זאת, הוא עדיין היה רוצה שיהיו יותר שירותים באזור כמו מסעדות, ניקוי יבש וסופרמרקט.

היזמים מורידים מחירים

עד לפני זמן לא רב, עתידם של המגדלים החדשים בברוקלין היה לוט בערפל. רבים מהמגדלים החלו במכירות עוד לפני המיתון, ובעקבותיו יזמי הפרויקטים נאלצו לבצע הערכה מחודשת ולהוריד מחירים, לעתים בדרמטיות.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא פרויקט פורטה, מגדל דירות קונדו של 30 קומות ו-107 דירות. הפרויקט עוקל על ידי הבנק ועבר מיתוג מחדש בסיוע חברת קורקורן, תוך הפחתה של עד 40% במחירי הדירות. מחירה של דירת שלושה חדרים בקומה גבוהה, לדוגמה, ירד מ-975 אלף דולר ל-585 אלף דולר בלבד. הורדת המחירים התבצעה בסוף 2009, וכעת כבר נמכרו כל הדירות בבניין, אמר אדם פסלי, שותף ואיש מכירות בכיר בקורקורן.

כעת מתוכננים גורדי שחקים נוספים: בדצמבר, פורסמו תוכניות למגדל חדש של 49 קומות עם 234 דירות ברחוב ברידג'; בשדרות פלטבוש החלה בחודש שעבר בנייתו של מגדל נוסף עם 42 קומות ו-327 דירות. שני המגדלים נועדו למגורים, ויזכו לסיוע בסך 200 מיליון דולר במשותף בתמורה לבניית יחידות דיור למעוטי יכולת.

דון קפוציה, מנכ"ל ב-bfc פרטנרס, המפתחת את פרויקט טורן, אמר כי החוויה בברוקלין היתה חיובית, אך הוסיף כי אין בכוונת החברה לחזור עליה. גם בטורן נאלצו להוריד מחירים, לדבריו, אך למזלם הם נכנסו לשוק מאוחר יחסית, והמחירים נקבעו בהתאם. התוצאה, הוסיף קפוציה, היתה שהחברה קיבלה קצת יותר מ-7,380 דולר למ"ר, בכ-10% פחות מתחזיותיה הראשוניות להכנסות של 8,025 דולר למ"ר.

"התוכנית שלנו, כמובן, היתה למכור את כל הדירות כבר לפני זמן רב ולעבור לפרויקט הבא", אמר קפוציה. עם זאת, הוא יכול למצוא נחמה באנליזה של קריינ'ס ניו יורק ביזנס, המבוססת על נתוני פרופרטי-שארק, לפיה זהו הבניין המוביל בעיר מבחינת מספר הדירות שנמכרו בו. "אני סבור שהמחשבה והתכנון שהוקדשו לפרויקט משתלמים כיום, גם אם לא במידה שציפינו", הוסיף קפוציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully