וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים אשמים: הכבאים מאשימים את האוצר - האוצר את ישי

5.12.2010 / 8:13

השריפה טרם כבתה ובממשלה ממהרים לחפש אשמים ולהטיל את האחריות, הנעה בין משרדי האוצר והפנים. בכיר באוצר: "ישי הוא שר ותיק, הוא יודע איך משיגים תקציבים לנושאים היקרים לו"

זה עשרות שנים שהתקציב הנמוך של שירותי הכיבוי וההצלה בישראל אינו מספיק לפעילות בשטח. לפי נתונים של ארגון הכבאים המקצועיים, בישראל יש כבאי אחד לכל 7,000 בני אדם, לעומת יחס של כבאי אחד לכל 1,000-1,200 תושבים במדינות אירופה.

בחודשים האחרונים, כחלק ממאבק ארגון הכבאים להגדלת התקציב לרכישת ציוד, הוקם אתר אינטרנט שבו נראים כבאים כשידיהם כבולות. באתר נתן לראות תמונות של כלי הרכב המיושנים שברשות הכבאים, חלקם משנות ה-70. באתר מופיעה הסיסמה: "שר האוצר שטייניץ משחק באש".

במשרד האוצר ממהרים להפנות אצבע מאשימה למשרד הפנים ולעומד בראשו, השר אלי ישי. "בהכנת תקציב המדינה החדש ל-2011-2012, שר הפנים אלי ישי, הממונה בתוקף תפקידו על נושא שרותי הכבאות וההצלה, לא העלה כל דרישה לתוספת תקציב לשרותי הכבאות", אמר בסוף השבוע ל-TheMarker בכיר באוצר.

ישי עולה להגנה

"אלי ישי הוא שר ותיק", הוסיף הבכיר. "הוא יודע יפה מאוד איך משיגים תקציבים לנושאים היקרים לו. אם הוא היה חושב שחסר כסף לכבאות, הוא היה יודע יפה מאוד איך משיגים אותו. הוא כן נלחם, בשינים, בעד תוספות תקציב לישיבות, לאברכים, למגזר שלו החרדי. לעומתו, השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, לא חתם על התקציב החדש של משרדו, הוא דרש, לחם ובסוף גם השיג תקציב להעלאת שכר השוטרים והסוהרים".

אלי ישי, שזו הקדנציה השנייה שלו כשר פנים, ציין בסוף השבוע כי שלח עוד בספטמבר 2009 מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הוא מתריע על חולשת מערך הכבאות. במכתב הדגיש ישי כי "במצב חירום לאומי לא יספיקו המשאבים העומדים לרשות המערך כדי לספק את מענה כוח האדם והציוד. פרישת התחנות ומערכות הקשר מספקים מענה גבולי בלבד לצרכים הנדרשים. עקב מצוקות תקציביות לא מתקיימים כלל תרגילים המאפשרים את אימון המערך במענה לארועים רחבי ממדים".

מקורבים לישי ציינו כי במענה לדו"ח שמבקר המדינה עומד לפרסם בימים הקרובים על מערך הכבאות, הודיע ישי למבקר, מיכה לינדנשטראוס, במאי האחרון, כי מבחינתו אין מניעה להוצאת מערך הכבאות ממשרד הפנים. מקורבים לישי אמרו גם כי הוא מודע לכך שחלק גדול מהאשמות על אסון יערות הכרמל יוטל עליו ועל משרדו, וכי בידיו כבר מוכן, בגין התשובות למבקר המדינה, תיק ובו מסמכים רבים המדגישים כי התריע מבעוד מועד על מצוקת הכבאים.

על כך אמר הבכיר באוצר: "אלי ישי הסתפק בשנה האחרונה בשליחת תזכירים לאוצר על צרכי מערך הכבאות, ותו לא. כשלא נותנים לו את מה שהוא דורש בנושא בני הישיבות הוא מיד מאיים במשבר קואליציוני. לא שמענו על איום כזה שלו בנושא תקציב מכבי האש".

גבאי נגד רומח

אחד מהקשיים בהם נתקלו כוחות הכיבוי בסוף השבוע, בנוסף למחסור בכוח אדם, כבאיות וציוד מתקדם, היה היעדר כלי טיס מתאימים לכיבוי אש גדולה, כמו אלה שנשלחו מחו"ל. נציב הכבאות וההצלה במשרד הפנים, רב טפסר שמעון רומח, ציין השבוע כי מאז הפסיק חיל האוויר לסייע לכבאים ב-2001 באמצעות מסוקי יסעור, הוא מבקש וחוזר ומבקש רכישת מטוסי כיבוי.

בסוגיה זו טוען מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, כי באוגוסט 2010 הציע לרומח לרכוש שני מטוסי כיבוי מיוחדים, אך עד היום לא התקבלה התייחסות להצעה. "לאור השריפות הגדולות האחרונות פנה מר שלמה רייזמן (מנכ"ל התאחדות האיכרים; מ"ב) לראש הממשלה והציע פתרון להתמודדות עם שריפות ענק - רכישת שני מטוסי כיבוי אש אמפיביים היכולים לנחות בים וביבשה", כתב גבאי. "לטענתו ולטענת הקברניט לשעבר אורי יפה מטוסים אלה מאפשרים איסוף מים מהיר של 6,000 ליטר ב-13 שניות.

"הואיל והנושא הוצג בעבר למשרד הפנים ולנציבות הכבאות, וכיוון שאין ביכולת משרד ראש הממשלה להעריך את מידת התרומה של הצעה זו להתמודדות עם שריפות ענק, אבקש לקבל בהקדם האפשרי את התיחסות נציבות הכבאות למידת המענה של המטוסים, תוך התייחסות לסדרי העדיפות לפיתוח מערך הכבאות".

העתק מהמכתב נשלח לשרון גמבשו, המשנה לממונה על התקציבים באוצר, האחראי על נושא תקציב הכבאות באוצר. באוצר מציינים כי לא קיבלו עד היום כל התייחסות לא מרומח ולא ממשרד הפנים לפנייה.

באוצר הפנו אצבע מאשימה גם כלפי הכבאים עצמם. בכיר באוצר טען בסוף השבוע כי במו"מ עמם דרשו הכבאים תוספת של 60 תקנים, כשהאוצר הסכים לתוספת של 30 תקנים ועוד 60 מתנדבי שרות לאומי (בעולם נהוג כי חלק משרותי הכבאות מתבסס על מתנדבים), שחלקם עם תום שנה יהפכו לתקנים קבועים. הכבאים סירבו והמו"מ נתקע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully