וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוטיוב בן 5, אבל איפה הרווחים?

אליחי וידל

19.2.2010 / 7:21

אתר תוכן הוידאו ממשיך לבדר מיליוני גולשים בכל העולם - אבל בגוגל פחות מרוצים: לא לילד הזה הם פיללו כשרכשו את האתר ב-1.65 מיליארד דולר. אחרי הכל, עם סרטוני אוגרים מופתעים לא קונים במכולת

בסך הכל עברו חמש שנים, אבל נדמה שאתר יוטיוב היה חלק מחיינו מאז ומעולם. קשה להיזכר מה עשינו לפני יוטיוב, כשעבר בנו פרץ של תשוקה לראות שיר אבוד משנות ה-80. קשה לדמיין איך שיתפנו את הסבים והסבתות בתעלול האחרון של הנכד.

לא רק לנו כצרכנים קשה להיזכר בימים ההם, גם שגרת היום של תאגידי הקולנוע והטלוויזיה השתנתה מאז. אלא שבאולפנים ההוליוודיים וברשתות הטלוויזיה מביטים לאחור בצער. מאז פריצתו של אתר שיתוף קובצי הווידיאו, התערערה לחלוטין שליטתם בהרגלי הצפייה של הצרכנים.

אף שתאריך ההקמה הרשמי של יוטיוב הוא 15 בפברואר 2005, הווידיאו הראשון הועלה למערכת רק ב-23 באפריל בשעה 20:27. את הסרטון "אני בגן החיות" שצולם בגן החיות של סן דייגו העלה לרשת ג'אווד קארים, ממייסדי האתר. כיום זוכה האתר למיליארד כניסות ביום. יותר מ-80% מהסרטונים שמוטמעים באתרים אחרים ובבלוגים פרטיים הם סרטוני יוטיוב.

גם אחרי עסקת גוגל - האתר בקושי מכלכל עצמו

מאז ההשקה ההיסטורית עבר האתר כמה תהפוכות, שהחשובה שבהן היתה רכישתו על ידי גוגל ב-2007 בעסקה בשווי 1.65 מיליארד דולר. יוטיוב, שסבלה עד אז מהוצאות של מאות מיליוני דולרים על אחסון קובצי הווידיאו והיתה מטרה לתביעות בגין הפרת זכויות יוצרים מצד אולפני הקולנוע וערוצי הטלוויזיה, נעשתה בעקבות העסקה לבשר מבשרה של מלכת האינטרנט הבלתי מעורערת.

אבל גם אחרי התמיכה הפיננסית והשיווקית של גוגל, ההתברגות בצמרת האתרים הפופולריים בעולם והעובדה שבכל דקה מעלים הגולשים 20 שעות של סרטוני וידיאו, יוטיוב מצליח אך בקושי לכלכל את עצמו. עם הוצאות של לפחות 365 מיליון דולר בשנה על שימוש ברוחב הפס (העלאת סרטים או צפייה בהם) - ההכנסות השנתיות מפרסום מגרדות בקושי סכום של 500 מיליון דולר. גוגל שוברת את הראש כבר שנתיים סביב השאלה איך אפשר לייצר הכנסות שיתקרבו לנתוני הגלישה באתר.

הבעיה העיקרית של יוטיוב היא הקושי להצמיד פרסומות לכ-98% מהסרטים שבשרתיה. איזו פרסומת אפשר לשדך לקליפ של חתול שתקוע על עץ? מי יסכים לפרסם את המוצר לצד וידיאו של מעודדת שמחליקה על המגרש? האם מי שהעלה את סרטון החתונה שלו יסכים שלצדו תופיע מודעה של עורך דין לגירושין? ואיך בכלל יכול האלגוריתם לזהות את התוכן של הווידיאו, אם המשתמש לא נתן לו כותרת טקסט או הוסיף לו תגיות? לכן, מה שנשאר בינתיים הוא שיעור אפסי של תכנים שנעשתה עליהם אופטימיזציה ועוד כמה ערוצים שחברות הסכימו לשלם תמורת מיתוגם.

דרושים: שחקנים מקצועיים

זאת אחת הסיבות העיקריות לשיתוף הפעולה הנרקם בימים אלה באמצעות גוגל, בין יוטיוב לסוכנות וויליאם מוריס - חברת ייצוג האמנים הגדולה בארה"ב. יוטיוב מציעה לאמנים המיוצגים בסוכנות להעלות תכנים מקצועיים בכיכובם תמורת השתתפות ברווחים מהקליפ.

בינתיים חסרים לה התכנים שיצדיקו הקרנה על מסך הטלוויזיה. אז אחרי שחתמה על הסכמים (מוגבלים ביותר) לשידור תוכניות מערוצי הטלוויזיה הגדולים ואחרי שנכנסה לתחום של שידור חי של הופעות רוק (יו 2 משכה מיליוני צופים ליוטיוב) - מנסה החברה לקחת את גורלה בידיה ולדאוג להזרמה שוטפת של תכנים מקוריים לאתר. מנהלי יוטיוב בונים על כך שאמנים רבים מייצרים תכנים בעצמם, כדי לעקוף את החסמים שמציבות חברות ההפקה ולקבל חשיפה רחבה. גם אמנים מוכרים רבים רואים באינטרנט תחום פעילות חשוב ומייצרים תכנים בעבורו.

הפנייה של יוטיוב לוויליאם מוריס מרמזת על השאיפה שלה לפרוץ אל מעבר לנישה של סרטוני החובבנים ולמצב את עצמה כשחקן מרכזי בתעשיית הבידור העולמית. בחודשים האחרונים שידרג האתר את חוויית הצפייה בסרטונים לאיכות hd (חדות גבוהה) והגדיל את חלון הנגן לפורמטים שמתאימים לצפייה בטלוויזיה, בהתאם למגמה העולמית הגוברת של שילוב תוכני האינטרנט במרכז הבידור הביתי.

כיום, חמש שנים לאחר השקתו, האתר ששינה את הרגלי צריכת תוכני הווידיאו בעולם עדיין מחפש הצדקה לקיומו. אמנם לא מעט אנשים חייבים לו את תהילתם - כמו סוזן בויל הבריטית, או טאשה ודישקה הישראליות - אבל לא לילד הזה פיללו אנשי גוגל כשהשקיעו באתר 1.65 מיליארד דולר. דבר אחד ברור אחרי חמש שנים של קליפים באינטרנט: עם אוגרים מופתעים, ילדים בכיינים וזמרים חובבים, אי אפשר לשלם את החוב במכולת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully