וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: מס האלכוהול האיכותי יירד ב-51%

פנחס וולף

2.2.2010 / 15:36

לאחר הצהרות הממשלה על העלאת המיסוי על האלכוהול, הצהיר משרד האוצר על כוונתו להוזיל את המס על אלכוהול איכותי, ולייקר את המס על אלכוהול זול

ועדת הכספים דנה היום (שלישי) על כוונת משרד האוצר לשנות את שיטת המיסוי על האלכוהול, כך שמחירו של בקבוק אלכוהול יקר כמו וויסקי יפחת, לעומת בקבוקי אלכוהול זול, כמו וודקה וערק, שמחירם יעלה. לפי השיטה הנהוגה כיום, מחושב המס על משקאות אלכוהוליים הן על פי המחיר הסיטונאי של המשקאות והן על פי אחוז האלכוהול שבהם - שיטת חישוב הנחשבת למסובכת במיוחד. מס אחיד לכל ליטר אלכוהול, כפי שנהוג כיום, אינו מבדיל בין משקאות זולים כמו וודקה, שבהם אחוז האלכוהול גבוה אך המחיר נמוך, לבין משקאות כמו וויסקי, שמחירם גבוה בהרבה.

הרפורמה המתוככנת צפויה להעלות במידה משמעותית את מחירם של המשקאות הזולים, שבהם אחוז האלכוהול גבוה, ולהפחית את מחירי האלכוהול המיובא והאיכותי, הנחשב יקר.

כך למשל, בקבוק וודקה מקומי צפוי לעלות מ-17.5 שקלים היום ל- 25 שקלים לאחר הרפורמה - עלייה של כ-42%, ולעומתו בקבוק וויסקי יוקרתי, שעולה בימינו 440 שקלים, צפוי לאחר הרפורמה לרדת למחיר של כ-250 שקלים בלבד - ירידה של כ-51% במחיר המוצר.

"הוזלת מחירים - פצצת אטום חברתית"

סמנכ"ל רשות המיסים, בועז סופר, הסביר בוועדה את עמדת משרד האוצר התומכת ברפורמה: "הוויסקי למשל, עם כל הכבוד, מהווה בסך הכל כחמישה אחוז מצריכת האלכוהול הכללית. אנחנו רוצים לעשות שיטה פשוטה". לדברי סופר, "אנחנו בדיונים כבר ארבע שנים עם הגורמים הרלוונטיים כדי לשנות את שיטת המס הנוכחית . בסופו של דבר אנחנו מבקשים שיוציאו מס פשוט".סופר ביקש להשיב לטענות, לפיהן הוזלת בקבוקי האלכוהול היוקרתי תגרום לצריכה מוגברת ובלתי אחראית בקרב בני נוער, ואמר: "יש תעשייה מקומית של וודקה שהיא 50 אחוז מצריכת האלכוהול. אנחנו מבקשים שיטה שתתעלם מהפופוליזם הזול".

שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בראון (קדימה), שזו הייתה הופעתו הראשונה בוועדת הכספים מאז סיים את כהונתו כשר האוצר, תקף את רצון האוצר ואמר: "שוב הממשלה מדברת כאן בשני קולות. ראש הממשלה בישיבת הממשלה הכריז בדרמטיות על מלחמה בצריכת האלכוהול. ופתאום, כאילו בלי שום קשר, מופיע שר האוצר, כאילו מדובר בממשלה אחרת. אלו צווים שמשמעותם נזק חברתי אדיר". בראון המשיך ואיים לגבי ההשלכות האפשריות של מהלך כזה. לדבריו, "אסור להוזיל את מחירי האלכוהול. באישור טכני כזה, אתם עלולים להכשיר פצצת אטום חברתית".

גם ח"כ מירי רגב (ליכוד) תקפה את האוצר. לדבריה, "חוסר האחריות של נערי האוצר תוביל להרס חברתי, תרבותי וכלכלי בשל ההפחתה הדרמטית במחירי האלכוהול. מדובר ברפורמה אנטי חברתית שתגביר את צריכת האלכוהול אצל בני הנוער. עלינו להלחם בתופעה אשר מגבירה את האלימות ומספר תאונות הדרכים ולא לעודד אותה ע"י הוזלת מחירי המשקאות".

במהלך הדיון ח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו) שלף בקבוקי אלכוהול כדי, לדבריו, להוכיח לאוצר כי הם מטעים את הציבור בכך שהמשקאות היקרים הוזלו לעומת המשקאות הזולים שהתייקרו בסכום שולי. "האוצר התעלם מהבעיות החברתיות והכלכליות שיוצרת צריכת אלכוהול בקרב בני הנוער", טען מטלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully