וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטה הסגורה - כבר חודש

נעמה טלמור

19.5.2009 / 14:52

השביתה באוניברסיטה הפתוחה נכנסת לחודש השני והסוף לא נראה באופק. 42 אלף הסטודנטים חוששים מביטול הסמסטר כולו

חודש שלם עבר מאז החל מאבק סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה – והמצב נותר כשהיה כמעט לחלוטין: המנחים עדיין לא מגיעים למפגשים ומנסים לאכוף בכל מחיר את השביתה, ההנהלה עדיין מסרבת להכיר בשביתה במלואה, משרד החינוך והכנסת מסרבים להיכנס באמת לעובי הקורה – ואפילו ההסכמה המיוחלת על מגשר מוסכם לא מקרבת את קץ סכסוך העבודה. בינתיים, 42 אלף סטודנטים חוששים כי לא יוכלו לגשת לבחינות ועל כן הסמסטר כולו יבוטל – רבים מהם חוששים גם לפגיעה בסמסטר הקיץ של האוניברסיטה שאמור להיפתח ביולי.

אמש התקיימה פגישת טרום-גישור ראשונה במשרדו של השופט בדימוס יצחק זמיר, אשר הוסכם כמגשר בין הצדדים – כאשר המטרה הייתה להסכים על עניינים טכניים טרם פתיחת תהליך הגישור. בחלק מן הנושאים הושגו הבנות בין הצדדים, אך סוגיית ההסכם הקיבוצי נותרה אבן המחלוקת העיקרית המונעת כל התקדמות.

"מבחינתנו היה אפשר להפסיק את השביתה כבר מחר אם האוניברסיטה הייתה מסכימה לעיקרון של הסכם קיבוצי" אומר יניב בר אילן, חבר ארגון סגל ההוראה של האוניברסיטה לוואלה! עסקים. "האוניברסיטה, כמי שמתמודדת פעם ראשונה עם שביתה, מנסה לשדר עניינים ולימודים כרגיל אך מדובר בניסיון פתטי – השביתה נאכפת ב-90% לפחות".

בהנהלה מביעים גם כן תסכול מהמצב - מקורות בצוות המו"מ של האוניברסיטה אומרים כי עקשנותם של המנחים לא מאפשרת פתיחה של הליך גישור מואץ: "אנחנו מוכנים למתווה שהציג המגשר, אבל לא מוכנים לקבוע מראש עוד לפני שהתחיל ההליך מה יהיו תוצאותיו המשפטיות ואיזה סוג הסכם יושג". לדברי ההנהלה, אין שוללים שם את האפשרות של הסכם קיבוצי אך מסרבים להסכים עליו עוד בטרם ישבו הצדדים לפגישת מו"מ מסודרת עם המגשר.

במקביל לשיחות סביב הסכם הגישור ממשיכים המנחים לנסות ולגייס גורמים נוספים לתמיכה במאבקם: ארגונים פמיניסטיים, משוררים וארגוני סגל הוראה מאוניברסיטאות אחרות כבר הביעו את תמיכתם במאבק ואף הצטרפו להפגנות שמקיים הארגון מול ביתה של נשיאת האוניברסיטה ומרכזי הלימוד העיקריים – במקביל מעבה ההנהלה את מערך האבטחה סביב מרכזי הלימוד, על פי דיווחים של סטודנטים, זאת במטרה לנסות ולאפשר שגרת לימודים בקבוצות שמנחיהם אינם שובתים ולמנוע מ"צוותי האכיפה" להתפרץ למפגשים המתקיימים בקבוצות אלה.

"תחושה של תואר אינסטנט"

במלאת חודש לשביתה פרסמה היום האוניברסיטה הודעה לפיה היא "מחוייבת לסטודנטים ותעשה כל שידרש על מנת שיוכלו להשלים את שנת הלימודים האקדמית בהצלחה למרות השביתה". באחרונה הודיעה ההנהלה על מתן הקלות לסטודנטים על רקע השביתה, במסגרתן לא ידרשו להגיש מטלות במהלך הסימסטר – וציונם בקורס יהיה ציון בחינת הגמר לבדו. בנוסף מתחייבים באוניברסיטה לקבוע מועדי בחינה נוספים במידה והשביתה תביא להארכת הסימסטר, וכן לאפשר לסטודנטים שיגשו לבחינות בתום הסימסטר הנוכחי להיבחן במועד נוסף מעבר למקובל. באוניברסיטה שוקלים בימים אלה גם להעניק לסטודנטים החזר כספי מתוך דמי ההנחיה המוגברת ששולמו.

בהנהלה מבקשים להבהיר כי האוניברסיטה הפתוחה מבוססת על לימוד עצמי וכל החומרים הנדרשים לבחינה מצויים בידי הסטודנטים כבר מתחילת הסימסטר. כמו כן טוענים שם כי באפשרות הסטודנטים במרבית הקורסים לעשות שימוש באמצעי הלמידה מרחוק.

הסטודנטים מצידם מסרבים להתרצות: "האוניברסיטה עושה צחוק מהתואר שלנו – תואר שאנחנו משקיעים בו הרבה כסף וזמן. מצפים מאיתנו לגשת למבחן בלי שאף אחד מסוגל לענות על שאלות שיש לנו לגבי החומר, בלי שאף אחד נותן לנו משוב על עבודות שאנחנו כותבים ובלי אף כתובת זמינה. האוניברסיטה מתפארת בכל הקמפיינים שלה במנחים ובזמינות של אמצעי ההוראה – כשבפועל כרגע מצפים מאיתנו לגשת למבחן בתוך וואקום אקדמי", אומר עומר קלדרון, סטודנט למדעי החברה והרוח באוניברסיטה. "במרבית הקורסים אין אפשרות ללימוד עצמי – ובוודאי שלא בלימוד עצמי בלי שום כתובת לייעוץ ולמישוב. אנחנו חוששים לא רק לגורל הציון שלנו בקורס ולגורל הסימסטר – אלא גם לערך של התואר כולו כשאין שום סמכות אקדמית שמעורבת בתהליך הלמידה והתחושה היא של תואר אינסטנט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully