וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפוטרי ההיי-טק או מפונקי ההיי-טק?

חיים ביאור

13.4.2009 / 7:06

בזק, פרטנר, סלקום ופלאפון זקוקות למאות עובדי תמיכה טכנית ומכירות, אך מפוטרי ההיי-טק מסרבים להסתפק בשכר נמוך משקיבלו בעבר

א', בן 27, הוא אחד מ-50 העובדים שפוטרו ערב חג הפסח מחברת טקסס אינסטרומנטס בישראל. בתפקידו כמהנדס תוכנה הוא השתכר כ-20 אלף שקל בחודש.

א' נרשם בלשכת התעסוקה בתל אביב ופנה גם לחברת השמה, שהציעה לו להשתלב בעבודה באחת מחברות הסלולר כאיש שירות לקוחות. הובטח לו שלאור ניסיונו המקצועי ייהנה מקידום מהיר בחברה. א' שקל את ההצעה, אך החליט לדחותה בפסקנות. "איני מוכן לרדת משכר של 20 אלף שקל לשכר של 5,000 שקל, ועוד בתפקיד תובעני מאין כמוהו", הוא מסביר.

לעומת ענף ההיי-טק, שספג מכה קשה בחצי השנה האחרונה, חברות הסלולר בישראל שומרות על תנופה ומעוניינות בתוספת עובדים. לכאורה, חברות הסלולר הן מקום מתאים להשתלבותם של מפוטרי ההיי-טק - שהרי גם בהן העבודה כרוכה במגע עם טכנולוגיה מתקדמת. ובכל זאת, א' ורבים מהמפוטרים אינם ששים לעבוד בהן, ובמיוחד לא כאנשי שירות לקוחות או מכירות. הסיבה: שכרם יצנח לשליש עד רבע מהשכר שממנו נהנו עד לא מזמן.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור האבטלה בישראל הוא 6.8%. ההערכות המתונות ביותר מדברות על כך שברבעון השלישי של 2009 האבטלה תגדל ל-7.5%, ובאוקטובר ל-8%. ההערכות הפסימיות מדברות על אבטלה של 9%-10% בסוף 2009 או בתחילת 2010. במארס פוטרו במשק 20,072 עובדים - מספר שיא של מפוטרים בחודש אחד.

עם זאת, חברות רבות שזקוקות לעובדים מתקשות להשיגם. השכר בחברות אלה גבוה משכר המינימום (20.7 שקל בשעה), ולעתים אף מהשכר הממוצע במשק (8,197 שקל בחודש). חברות התקשורת בזק, בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום ופלאפון זקוקות לעובדי שירות לקוחות ולעובדי מכירות פרונטליות לעבודה במשמרות - בשכר של 22-23 שקל לשעה. "לתפקידים אלה בלבד אני זקוק כעת ל-400 עובדים", אומר מנכ"ל של חברת השמה.

"מגיעים לראיון רק כדי לקבל את דמי האבטלה"

להערכת מנכ"ל חברת ההשמה, חמש חברות התקשורת הנ"ל זקוקות כיום לתוספת של 1,000 עובדים. לדבריו, לחברות הכבלים HOT ו-yes דרושים מאות אנשי מכירות וכן נציגי שירות טכני, לחברות כרטיסי האשראי דרושים כ-100 עובדי שירות לקוחות, לאוניברסיטה הפתוחה דרושים אנשי שיווק טלפוני, ולרשתות האופנה דרושות מוכרות בשכר של 5,000 שקל בחודש, שעשוי לגדול ל-7,000 שקל ויותר.

עוד אומר מנכ"ל חברת ההשמה כי אלקטרה מוצרי צריכה זקוקה ל-30 טכנאי מיזוג אוויר בשכר של 7,000-8,000 שקל בחודש שעשוי לגדול ל-10,000 שקל, וכי התעשייה האווירית זקוקה לאנשי אבטחה בשכר של עד 7,000 שקל. "מחפש העבודה הישראלי הוא מפונק. הוא סומך על עזרת משפחתו, בעל דימוי עצמי גבוה ואגו מנופח - ובניגוד לעבר, אינו מתבייש להיות מובטל", הוא אומר.

מנכ"ל יצרנית מערכות השינה הולנדיה, אבי ברססט, אומר כי אינו מצליח לאייש 23 משרות במפעל ובמרכז הלוגיסטי שבשדרות, באזור המרכז ובשירות ההובלה. השכר המוצע הוא 7,000 שקל. שכר עובדי ההובלה הוא 8,000 שקל בחודש, ובתוספת טיפים עשוי להגיע ל-12 אלף שקל בחודש. "חלק מהאנשים שמגיעים לראיון באים רק כדי שלא ייחשבו כסרבנים על ידי לשכת התעסוקה", אומר ברססט. "הם מעדיפים לקבל דמי אבטלה ובמקביל לעבוד בעבודה 'שחורה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully