וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לירוקים: בוטלה תוכנית ספדיה בירושלים

צפריר רינת

4.9.2008 / 15:27

בג"ץ ביטל תוכנית לבנייה ליד שכונת רמות בבירה, בזכות עתירה של תושבי השכונה. מדובר בתוכנית בנייה של אלפיים יחידות דיור

בג"ץ ביטל היום באופן מוחלט את תוכנית ספדיה לבנייה במערב ירושלים. זאת לאחר שהחליט לקבל את עתירת תושבי שכונת רמות נגד תוכנית הבנייה בגבעת מצפה נפתוח ליד השכונה.

מדובר בתוכנית בנייה של אלפיים יחידות דיור שקודמה באופן נפרד, אולם היתה במקור חלק מתוכנית הבנייה על הרכסים במערב ירושלים שנקראה "תוכנית ספדיה".

את העתירה נגד תוכנית מצפה נפתוח הגישו כמה מתושבי רמות, באמצעות עורך הדין ראובן יהושע. בעתירה נטען שמדובר בפגיעה קשה בערכי טבע ובהחלטה שהתקבלה בניגוד לתוכניות מתאר אחרות. עורך הדין יהושע נקט בצעד יוצא דופן וצירף כאחד העותרים את הצבי הישראלי שהגבעות הן חלק מבית הגידול שלו ולכן בנייה במקום היתה פוגעת בו.

את פסק הדין שבו התקבלה העתירה כתבה נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש. היא קיבלה את טענת העותרים כי ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תוכנית מצפה נפתוח תוך חריגה מסמכותה. "הועדה אישרה שינוי שטח המוגדר כיער טבעי לשטח בנוי, ללא קיום ההליכים הנדרשים לכך על פי תוכנית המתאר הארצית לייעור. בנוסף, הוועדה לא בדקה את ההשפעות שיהיו לבנייה על השטח המיועד להיות יער, זאת למרות החשיבות הרבה שיש לשימור שטחים אלו בישראל", נכתב בהחלטה.

טענה נוספת שאותה קיבלה בייניש הועלתה על ידי החברה להגנת הטבע שגם היא הגישה עתירה מטעמה נגד התוכנית, שאוחדה בפסק הדין עם עתירת תושבי רמות. הארגון הסביבתי טען שאישור תוכנית הבנייה נעשה תוך שיתוף מתכננת מחוז ירושלים, בינת שוורץ, בדיון הפנימי של ועדת המשנה של המועצה הארצית. בכך היה ניגוד עניינים מאחר ושוורץ היתה קשורה בגופים שיזמו את התוכנית.

למרות השתתפותה של החברה להגנת הטבע בעתירות נגד התוכנית, יצרה תוכנית מצפה נפתוח מחלוקת בין הגורמים הסביבתיים בירושלים. בעוד תושבי שכונת רמות התנגדו בתוקף לבנייה, החברה להגנת הטבע לא שללה זאת. אחת הסיבות לכך היתה שעם ביטול שאר החלקים של תוכנית ספדיה, הסכים הארגון הסביבתי לשתף פעולה עם עיריית ירושלים באיתור עתודות קרקע אחרות לבנייה ולכן הסכים להכללת מצפה נפתוח בעתודות אלו.

בתגובה להחלטת בג"ץ אמרה עורכת הדין רחל אדם, תושבת רמות ואחת העותרות: "אנחנו יודעים שהעירייה עשויה לנסות ולאשר מחדש את התוכנית אך זה ייקח הרבה זמן. אנחנו ננצל את הזמן הזה כדי להגיש תוכנית שתהפוך את השטח לפארק טבע עירוני".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully