וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש ישאיר גרעון של 482 מיליארד דולר

גיל קדרון

29.7.2008 / 8:43

הנשיא ארה"ב שבר את השיא של עצמו בגרעון תקציבי, לאחר שקיבל עודף עצום עם כניסתו לתפקיד. "לנשיא הבא יהיה קשה ביותר"

הנשיא ג'ורג' וו. בוש ישאיר בינואר 2009 את הבית הלבן למחליפו בגרעון של לא פחות מ-482 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים בהיסטוריה האמריקאית, זאת לפי הערכה שפירסם אתמול (שני) הממשל. כך מדווח ה"לוס אנג'לס טיימס".

כצפוי, ישנן גירסאות סותרות בכל הקשור לסיבת הגרעון העצום, כאשר הבית הלבן מפנה את האצבע המאשימה כלפי הכלכלה המגמגמת ויוזמה דו מפלגתית שנועדה לעורר את הכלכלה ועלתה 150 מיליארד דולר. יצויין כי בוש ירש עודף תקציבי עצום מקודמו בתפקיד, ביל קלינטון.

הדמוקרטים, מצידם, טוענים כי קיצוצי המסים הנרחבים עליהם הורה בוש, בעיקרם לשכבות העליונות ולתאגידים, כמו גם על ניהול כושל לאורך שמונה שנים כגורמים שחוררו את כיס הממשל. לרבות, ההוצאות האסטרונומיות והבלתי נגמרות סביב כל הפעילות של המלחמה בעירק. "אם היינו מעניקים מדליות על חוסר אחריות תקציבית, הנשיא בוש היה זוכה במדליות הזהב, הכסף והארד", אמר הסנאטור הדמוקרטי קנט קונרד. "הגרעון של 2009 זוכה בזהב, זה של 2004 בכסף וזה של 2008 בארד".

המשרד לניהול התקציב ניסה להפיג את החששות, שכן למרות שמדובר בשיא שלילי, המיליארדים הרבים מהווים רק 3.3 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב.

רגע של התפכחות

המועמד הרפובליקני לנשיאות ג'ון מקיין הבטיח לייצב את התקציב עד 2013, וזאת על ידי הפיכתם של קיצוצי המסים של בוש לקבועים, בעלות של 4.2 טריליון דולר לאורך עשור. המועמד הדמוקרטי ברק אובמה הציע להעלות מסים לעשירים, אולם לא באופן גורף, וקיצוצי המסים שלא יבטל יעלו לכלכלה האמריקאית 2.8 טריליון דולר בעשור הקרוב.

אולם איש משני המועמדים לא הציע תוכנית מקיפה וספציפית עליה יוכלו הכלכלנים להתווכח, אלא העדיף להפריח תוכניות כלליות ועמומות.

"זה יהיה קשה בצורה בלתי רגילה עבור הנשיא הבא", המשיך הסנאטור קנט, שמשמש כיו"ר ועדת הכספים. "מי שלא יהיה הנשיא, ברגע שיפגוש את שר האוצר שלו, זה יהיה רגע של התפכחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully