וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה בתל אביב: הירידות מתמתנות לכ-1.5%

עומר רבין

22.1.2008 / 15:15

הפאניקה נגמרה? המשקיעים בתל אביב מגיבים באיפוק על המפולת בשווקים אתמול. התאוששות גם בבורסות אירופה

אחרי בוקר של ירידות היסטריות (עד 3.9% ברגע השיא), בעקבות מפולת עולמית שהוגדרה ע"י אנליסטים כ"גרועה ביותר מאז אירועי ה-11 בספטמבר", המשקיעים בתל אביב נרגעו מעט והגיבו באיפוק. גם הבורסות באירופה הבורסות מראות סימני התאוששות, ולונדון ופאריס אפילו עלו ב-0.5%.

מדד המעו"ף יורד כעת בכ-1.51% ומדד ת"א 100 נחלש בכ-1.5%. המגמה השלילית מצטרפת לירידות החדות שנרשמו בימים האחרונים בשוק ההון העולמי בכלל ובתל אביב בפרט. אתמול נרשמו בת"א ירידות של כ-3%, ובסך הכל מתחילת השנה "איבד" מדד המעו"ף למעלה מ-8% מערכו. ת"א 100 "הספיק" להשיל 9.4% בתוך פחות מחודש.

ומה בעולם?

הירידות בתל אביב מושפעות בעיקר מהמגמה השלילית החזקה המאפיינת את השווקים בעולם, על רקע חוסר הוודאות ששרר בקרב המשקיעים: החשש ממיתון עולמי, המשבר העמוק בכלכלת ארצות הברית, התנודתיות בשערי המטבעות המובילים והשינויים בשיווי המשקל בין המעצמות הכלכליות יוצרים פאניקה בשוק ההון הנותנת את אותותיה בכל רחבי העולם:

הלילה צנחו הבורסות במזרח בשיעורים חדים והיסטריים: הודו והונג קונג צנחו בכ-8% (בהודו אף הגיעו הירידות לשיעור דו-ספרתי ברגע השפל), סיאול איבדה קרוב ל-6%, טוקיו השילה 4.4% וגם באוסטרליה לא זכו המשקיעים לאף רגע של נחת. באירופה הוגדר יום המסחר גם כן כגרוע ביותר מזה שנים.

מהבורסה - לדולר

מי שכן "מרוויח" מהמשבר הקשה באחד העם הוא המטבע האמריקני שהצליח להוסיף לערכו 13 אגורות בתוך כשבוע (!): הדולר התחזק הבוקר בשיעור חד של קרוב לשני אחוזים ונסחר בין הבנקים תמורת יותר מ-3.84 שקלים. עם זאת, התמתן מעט הזינוק בערכו של המטבע (במקביל להתמתנות הירידות בבורסה) והוא נסחר כעת סביב שער של 3.82 ש"ח. התנודתיות הרבה שמאפיינת את שוק ההון מתבטאת גם בזירת המט"ח, והמשקיעים המחפשים אלטרנטיבה לבורסות הנופלות מוצאים את דרכם להשקעה במטבע האמריקאי.

חשוב עם זאת להבהיר כי התנודתיות הרבה בשערו של המטבע צפוייה להימשך, ולא מן הנמנע שגל נוסף של היחלשות בערכו של הדולר יפקוד את שוק המט"ח בעתיד הקרוב מאד.

ומה הלאה?

כמו המדדים, גם האנליסטים ברובם פסימיים אך חלוקים בדעותיהם: חלק מן המומחים טוענים כי המשקיעים מגיבים בהיסטריה ובתוך כמה ימים צפויים המדדים לחזור לרמות הרגילות שאפיינו אותם ואף לתקן מעלה, בעוד אחרים טוענים כי חוסר הוודאות רק תימשך ותעמיק - ואיתה הירידות החדות בכל בורסות העולם.

כך או כך, סביר להניח שהבורסה בתל אביב תמשיך בעיקר להתחקות אחרי בורסות העולם בהתמדה: החששות העמוקים בארה"ב מהמשך המשבר העמוק, והתגובות הקשות גם בבורסות המזרח ובשווקים ה"מתעוררים" - שבינתיים מתעוררים בכל בוקר להתרסקויות במדדים, כל אלה צפויים בעתיד הקרוב להביא להמשך המגמה השלילית גם בת"א. דו"ח וינוגרד והחשש מחוסר יציבות פוליטית ובטחונית באזור בוודאי לא צפויים "לשפר" את המצב ולהחזיר את הביטחון והאמון למשקיעים, שבינתיים מתחילת השנה רק רואים את הכסף שלהם הולך ונאבד ביחד עם המדדים המתרסקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully