וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוספות השכר למורים - 8 מיליארד ש'

מירב ארלוזורוב

15.4.2007 / 6:58

זהו ההסכם היקר בתולדות המשק. האוצר מסכים להעלאת שכר המורים ב-30%, אך דורש בתמורה הרחבת שעות ההוראה

המו"מ על הסכם השכר החדש של המורים עומד ליהפך ליקר בתולדות ישראל. ההערכות המעודכנות הן שתוספות השכר שדורשים המורים - ושהאוצר אינו מתנגד להן באופן עקרוני - עשויות להגיע עד ל-10 מיליארד שקל: 8 מיליארד שקל הוצאה שנתית קבועה, ועוד כ-2 מיליארד שקל הוצאה חד-פעמית. עיקר העלות היא ייקור חד של שכר המורים, כנראה בשיעור ממוצע של 30%.

בין האוצר למורים אין מחלוקת של ממש על היקף תוספות השכר. משרד האוצר, כלומר, מודה כי שכר המורים בישראל אינו ראוי ודורש תיקון, על אף שההשלכות של העלאת שכר לסקטור הגדול ביותר בישראל - 150 אלף מורים - הן דרמטיות: כל תוספת של 10% לשכר משמעה עלות שנתית של כשני מיליארד שקל.

ישנו סיכוי רב, עם זאת, כי העדכון של שכר המורים יהיה בפועל גבוה אף יותר, בשל השחיקה המצטברת בשכרם בהשוואה לשכר המהנדסים (שכר המורים מוצמד לשכר המהנדסים), וכן בשל המו"מ עם ההסתדרות לתוספות שכר במגזר הציבורי.לפיכך, גם העלאה של 40% בשכר המורים נראית בשלב זה סבירה ביותר - תוספת שנתית לתקציב החינוך של כ-8 מיליארד שקל. נוסף לסכום זה, משרד החינוך דורש עוד כ-2 מיליארד שקל כתוספת חד-פעמית, לצורך טיפול בתשתיות המיושנות של מערכת החינוך.

ההערכה היא כי תוספות השכר לא יהיו מיידיות, אלא יצטברו במשך כמה שנים, אבל גם אם התהליך ייארך 5-7 שנים, התוספת השנתית לתקציב שכר המורים בסופו תהיה בהיקף שבין 6 ל-8 מיליארד שקל.

שכר תמורת שעות חינוך

על אף העלות המאקרו-כלכלית האדירה של ההסכם המסתמן, לא העלות היא הגורם המעכב את ההגעה לסיכום, אלא התמורה שייתנו המורים להעלאות בשכרם. אגף התקציבים באוצר תובע כי בתמורה להסכם השכר החריג בנדיבותו יסכימו המורים לרפורמה במערכת החינוך, שעיקרה מתן גמישות ניהולית למנהלי בתי הספר - בין השאר, מתן האפשרות למנהלים לקדם מורים טובים ולפטר מורים לא טובים; קביעת סולמות שכר שונים למורים, לפי ביצועיהם; וכן סלע המחלוקת העיקרי - הרחבת שעות ההוראה של המורים.

אגף התקציבים דורש כי בתמורה להעלאה בשכרם יועלה מספר שעות ההוראה של המורים בשיעור חד. ארגון המורים העל-יסודיים, שבו מספר שעות ההוראה השבועי הוא נמוך מאוד, מתנגד לכך בתוקף, וכרגע יש נתק מוחלט בין הצדדים, המתבטא, בין השאר, בהשבתת הלימודים בתיכונים.

לעומת זאת במו"מ עם הסתדרות המורים בבתי הספר היסודיים יש התקדמות, לרבות ניצני הסכמות על גמישות ניהולית, וייתכן שגם על סולמות שכר. עם זאת, המחלוקת לגבי מספר שעות ההוראה נותרה בעינה, כאשר הסתדרות המורים מוכנה להוסיף שעה עד שעתיים בשבוע לכל היותר.

ככל הנראה, הממונה על השכר באוצר, אלי כהן, נוטה לקבל את ההצעה הזאת של המורים. אגף התקציבים, לעומת זאת, אינו מוכן להתפשר על דרישתו להעלאה ניכרת במספר שעות הלימוד של המורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully