וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין "טרגדיה אישית" להעלאת המע"מ

27.7.2012 / 6:00

השבוע נודע שראש הממשלה מתכנן להעלות את המע"מ, מס שנגבה באופן שווה מעשיר ועני. אמנון הררי רואה קו ישיר בין התייחסותו להצתה של סילמן, למדיניות המנוכרת של נתניהו

"טרגדיה אישית" – כך, באמירה מתנשאת ואופיינית כל-כך למדיניותו, כינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את אקט ההצתה העצמית של משה סילמן בהפגנת המחאה החברתית בתל-אביב. מדובר בהתבטאות אומללה לכשעצמה, ביטוי לריסוק הסולידריות החברתית שמוביל נתניהו, שרק חיפשה לה ביטוי פרקטי. כשבועיים לאחר מכן – היא גם מצאה לעצמה ביטוי שכזה. השבוע נודע שנתניהו מתכנן להעלות את שיעור המע"מ באחוז אחד, מ-16% ל-17%. אחוז אחד במע"מ פירושו התייקרות של מאות שקלים להוצאה החודשית של משפחה. זה לא רק האחוז שיעלה; התייקרות המע"מ גוררת גם התייקרות של המע"מ על הדלק, שתגרור עלייה נוספת במחירי מוצרים שונים.

חבריו של האיש שהצית עצמו: "ידענו שהוא במצוקה". ערן גילווארג
טרגדיה אישית? רגע לאחר שמשה סילמן הצית עצמו במהלך המחאה החברתית בתל אביב/ערן גילווארג

הוצאותיה של משפחה שמרוויחה 6,000 שקלים בחודש יעלו בשיעור דומה למשפחה שמרוויחה 60,000 אלף שקלים בחודש. כזה הוא "מס עקיף" – הוא לא מבחין בין יכולתו של האחד לאחר, בין גורלו של העני לעשיר. בין אם בהתבטאויותיו חסרות הרגישות, ובין אם במדיניותו הכלכלית בפועל – נתניהו מבקש לנתק אותנו מההגדרה החברתית שלנו, ליצור פרטים זהים ומבודדים, שמשמנים את המכונה שלו – שהשד יודע מה היא מתכננת לנו (על התוכניות הללו אסור לדבר בקול רם, כמובן).

אליבא דנתניהו, כולנו צריכים לשלם אותו דבר; את המדינה לא מעניין מהן צרותיו של אדם, הוא צריך לשלם סכום זהה לכולם. עוד שמונה אגורות על כל קוטג' שהוא קונה. מנגד, גם לא מעניין אם מסתובב בינינו מיליארדר, שמסוגל לכסות את כל חובותיו של סילמן, לאורך כל חייו, ברגע. גם הוא ישלם עוד שמונה אגורות לקופסת קוטג'. העלאה של מס אחיד, להבדיל ממס הכנסה פרוגרסיבי, ששיעורו משתנה בהתאם להכנסתו של אדם, פירושו של דבר שהעני והעשיר משלמים סכום זהה, "על השקל". פירושו של דבר שצרותינו זהות. הן לא. היום סילמן צריך יותר עזרה, היום סילמן יכול לשלם פחות. מחר הטייקון יוכל להיות בנעליו. לכן מן הראוי שישלם יותר כשהוא יכול, ויקבל יותר כשיצטרך. לא אמרנו קומוניזם, רק קצת סולידריות.

כולנו "שקופים" בראי המדיניות של נתניהו

בחירתו של נתניהו להעלות את המע"מ, ולא לחלופין מס אחר שמתחשב במצבו הכלכלי של אדם, היא ביטוי נוסף לניכור של הממשלה הזו מציבור בוחריה, ניכור שהיא מבקשת ליצוק גם בין הפרטים השונים בה. נתניהו מנוכר מהצרות של משה סילמן, נתניהו מנוכר מהצרות של כולנו. כולנו "שקופים" בראי המדיניות שלו, כל אחד בנפרד, וכולנו ביחד. ראוי שנתניהו ישכיל להבין: צרתו הכלכלית של אדם היא לא "טרגדיה אישית". היא טרגדיה של חברה שלמה, שלא מצליחה לעזור לחלשים בה. היא טרגדיה של חברה שבקרוב אפילו לא תוכל להגדיר עצמה ככזו.

לקריאה נוספת:
נתניהו: "אזרחי ישראל יישארו עם יותר כסף בכיס"
נתניהו יקצץ 5% מהתקציב, למעט הצבא, החינוך והרווחה
נתניהו יציג תכנית קיצוצים חדשה, המע"מ יעלה ב-1%
מת מפצעיו משה סילמן, שהצית עצמו במהלך הפגנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully