וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן לאדן מת, הטרור העולמי עוד חי

ד"ר בועז גנור

2.5.2011 / 14:08

עם חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, יש לצפות כי חסידיו ימשיכו בניסיון לבצע פיגועים. ד"ר בועז גנור סבור שהחיסול רק העלה להם את המוטיבציה, אך טרם ברור אם יצליחו לפעול לפיה

בן לאדן מת, אולם רשת הג'יהאד הגלובלי קיימת ומתפקדת. בשנים האחרונות התפתחה מחלוקת בקהילה האקדמית החוקרת את הטרור בארה"ב – האם אל-קאעדה הוא עדיין ארגון פעיל ומסוכן ועשוי להוציא אל הפועל פיגועים כדוגמת ה-11 בספטמבר? או שעבר זמנו של ארגון זה והוא אינו מצליח להפיק פיגועי טרור אפילו בסדר גודל נמוך בהרבה?

הראשונים הצביעו על העובדה כי אל-קאעדה לא הצליח בשנים האחרונות לבצע פיגועים משמעותיים ובוודאי לא חזר על הישגיו המפלצתיים בפיגוע ה-11 בספטמבר. הם גם הצביעו על העובדה שאל-קאעדה הפך מארגון בעל מוטת שליטה ופיקוד ברורה, לרשת בלתי ממוסדת הבנויה מחוליות ורשתות מקומיות ובעיקר פועלת בדרך של השראה של גורמים קיצוניים במקומות שונים בעולם המוסלמי והמערבי. רשתות מקומיות אלו וקיצונים איסלמיסטיים בודדים (home grown terrorists), מבצעים פיגועים ביוזמה עצמית ובהשראת אל-קאעדה.

קבוצת החוקרים השנייה הדגישה, כי מוקדם מדי להספיד את הארגון המסוכן הזה ולמרות שהוא נאלץ לשנות את מאפייני פעילותו עקב אילוצים מבצעיים (ובעיקר הפסד הטריטוריה האפגנית והעובדה שראשיו נמצאים במגמת בריחה מתמדת), הרי שעדיין הארגון מסוגל להוציא אל הפועל פיגועי טרור מורכבים ומסוכנים.

האמת ניתנת להיאמר כי שתי האסכולות צודקות. אל קאעדה קידם ושכלל את רעיון הג'יהאד הגלובלי אולם צמחו לו זה מכבר גרורות רעיוניות בכל רחבי העולם המוסלמי וכן בקרב קהילות מוסלמיות בעולם המערבי. ארגוני טרור ג'יהאדיסטיים מקומיים חברו לברית עם אל-קאעדה ורואים את עצמם כשלוחה עצמאית של הארגון בזירה שבה הם ערוכים, אם זה בתימן, צפון אפריקה, עירק ואזורים אחרים.

המוטיבציה לבצע פיגועים רק עלתה

ארגונים ג'יהאדיסטים אחרים לקחו את המודל של אל-קאעדה והעומדים בראשו כסמל ומבצעים פיגועי טרור אם לא בהוראה ישירה של אל-קאעדה או תיאום עם הארגון, אז לפחות בהשראתו. במקביל צעירים מוסלמים מוסתים ומשולהבים שחברו להקמת רשתות מקומיות עצמאיות או שפועלים על דעת עצמם, העצימו את התופעה ועיבו אותה.

תופעת הג'יאהד הגלובלי הינה לפיכך רשת מורכבת הפרוסה בכל העולם. הסמל, האיש שאליו היו עיני הפעילים ברשת נשואות, חוסל אתמול, אולם כל הרכיבים האחרים של הרשת עדיין פועלים והמוטיבציה שלהם לבצע פיגועי נקם רק עלתה.

החגיגות הספונטניות בארה"ב רק מגבירות את הרצון לנקם. גם דברי ההרגעה של אובמה לפיהם המלחמה אינה נגד העולם המוסלמי אלא נגד פעילי אל-קאעדה עצמם, לא סביר כי תניח את דעתם לא של מרכיבי רשת הטרור הגלובלי וגם לא של מליוני תומכיהם בעולם המוסלמי. לפיכך, יש לקחת בחשבון כי בטווח הזמן המיידי קיצונים בודדים ינסו לפגוע בסמלים אמריקניים – שגרירויות, חברות מסחריות ואולי תיירים. בטווח הזמן הקצר עלולים להתרחש פיגועי יוזמה עצמית של רשתות מקומיות ופעילים בודדים במדינות המערב או נגד יעדים מערביים ותיירים במדינות מוסלמיות.

ארגוני השליח של אל-קאעדה בוודאי ינסו לבצע פיגועי תגובה מסודרים יותר וחמורים יותר (כגון ניסיון הפיגוע בערב חג המולד במטוס מעל שמי דטרויט, באמצעות תחתוני הנפץ, כפי שראינו בדצמבר 2009 או ניסיון הפיגוע של מכונית התופת בכיכר טיימס בניו יורק במאי 2010).

הגרעין הקשה של אל-קאעדה בראשות יורשו של בן לאדן (סביר להניח סגנו–איימן זוואהירי) ינסו לבצע מגה פיגוע בסגנון ה-11 בספטמבר. פיגוע שאל-קאעדה איים בעבר כי יבצע אולם ככל הנראה לא היה ביכולתו לממש עד כה. כעת המוטיבציה לבצע פיגוע מסוג זה בשיאה. אם יצליחו לממש מוטיבציה זו? ימים יגידו.

* הכותב הוא מנכ"ל המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully