וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוותרו על הרכב הפרטי, תצילו את העולם

נירית טופול

24.12.2009 / 17:32

לא המכונית החשמלית ולא ועידות חסרות תכלית יפתרו את משבר האקלים. נירית טופול חזרה מקופנהגן כדי לספר: רק שינויים רדיקליים בהרגלי התחבורה שלנו יצילו את העולם

אין לנו עולם אחר הייתה הסיסמה המרכזית של המפגינים בקופנהגן, שצעדו ממרכז העיר ועד לאולם הכנסים בו שהו מנהיגי כל העולם בניסיון להגיע להסכם משמעותי בו מתחיבות המדינות להפחתת פליטות מיידית שתציל את כדור הארץ. אצלנו נוהגים לומר – "אין לי ארץ אחרת" ומתכוונים לסכסוך הישראלי-פלסטיני, הגיע הזמן שנאמץ את הסיסמה הזאת גם לענייני הסביבה – גם כאן מדובר בנושא בוער וקיומי. עתידנו ורווחתנו תלויים גם בפתרון נושא הסכסוך וגם בפתרון נושא הסביבה.

הנשיא שמעון פרס דיבר על המכונית החשמלית כפתרון לבעיית פליטות הפחמן ממכוניות כיום. אך הפורום הבינלאומי לתחבורה של ארגון ה-OECD ,שישראל שואפת להצטרף אליו קבע, כי זה אינו הפתרון הנכון – המכונית החשמלית צפויה לפלוט אפילו יותר מהמכונית הרגילה בשל ההסתמכות על תחנות הפחם לאספקת החשמל. כדי להצליח להיכנס ל-OECD ישראל לא תוכל להרשות לעצמה להגדיל את הפליטות. העלאת נושא המכונית החשמלית מסיט את הדיון מהפתרון האמיתי.

במסיבת עיתונאים של ה-OECD אמר המזכיר הכללי של הארגון כי המדינות החברות יידרשו למחויבות להפחתת פליטות במסמך שליווה את הרצאתו נאמר כי דרושים שישה צעדים בתחום התחבורה כדי להתמודד עם משבר האקלים: הגדלת מערכת התחבורה הציבורית, הקטנת השימוש ברכב הפרטי, תמיכה באמצעי נסיעה שאינם ממונעים, הגדלת יעילות הדלקים ושימוש בדלק חלופי, מניעת הפרעות במערכת התחבורה כתוצאה משיטפונות ומניעת הפרעות במערכת התחבורה כתוצאה משינויים קיצוניים בטמפרטורות.

באופן אישי ראיתי כיצד מיושמים עקרונות אלו למופת בעיר קופנהגן. בכל מקום בעיר רואים חניות אופניים, מערכת התחבורה הציבורית מפותחת ביותר ומשדה התעופה ניתן לעלות על המטרו החדש ולהגיע למרכז העיר בקלות. כמו כן, היה מפתיע לראות כיצד בקופנהגן אפילו אחרי שבוע של שלג ובטמפרטורה של 5- מעלות עדיין מגיעות הרכבות בזמן.

הפתרון האמיתי הוא הפחתת השימוש ברכב הפרטי והעלאת השימוש באמצעים אחרים דוגמת תחבורה ציבורית, אופנים, הליכה ברגל, קרפול והסעות מאורגנות. בישראל רוב העובדים מגיעים לעבודה ברכב פרטי – בלונדון בדיוק הפוך, רוב העובדים מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית – אם לונדון יכולה אז גם
אנחנו.

אך מי יעשה את השינוי המיוחל? ממשלת ישראל כרגע אינה צועדת בכיוון הנכון ואינה מוכנה להשקיע תקציבים לצורך שינוי מערכתי דרמטי. הפתרון, נכון לעכשיו, צריך לבוא מלמטה – מהרשויות המקומיות והמגזר העסקי. רשויות מקומיות כבר החלו לנקוט צעדים משמעותיים. לדוגמא, עיריית רעננה שמפעילה מערך הסעות לעובדים מאזור ההיי-טק ברעננה אל תחנת הרכבת בכפר-סבא.

במגזר העסקי – עסקים רבים דוגמת אלביט מערכות חיפה, מייקרוסופט הרצליה, בנק לאומי, פרטנר, בית ההשקעות איי.בי.אי, צ'ק פוינט, מפעילים מערך הסעות מפותח לעובדיהם ומציעים תמריצים כלכליים לשימוש באופניים, בקורקינט ממונע, מעודדים שימוש ברכבת ובאוטובוסים, מאפשרים עבודה מהבית ואמצעי חשוב נוסף – לא מאפשרים רכב ליסינג.


נירית טופול היא מנהלת פרויקט תחבורה ומשבר האקלים בארגון "תחבורה היום ומחר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully