וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים מובילות את המחאה האירנית

ד"ר ליאורה הנדלמן-בעבור

25.6.2009 / 10:44

נדא אגה-סולטן הפכה לסמל ההפגנות נגד הבחירות, והיא לא היחידה. ד"ר הנדלמן-בעבור מסכמת שיא של השתתפות נשית במהפכה המתרחשת באירן

המוות הטרגי של נדא אגה-סולטן בת ה-27 במהלך השבת האחרונה, שתועד במצלמת טלפון נייד והועלה לרשת, הפך אותה תוך זמן קצר לסמל המחאה הפרו-דמוקרטית של צעירים באירן. מחאה זו פרצה בעקבות מחלוקת על תוצאות הבחירות לנשיאות המדינה, שהתקיימו ב-12 ביוני, וטיעונים בדבר זיוף בספירת קולות הבוחרים.

יומיים לאחר מותה של נדא, כתבה בלוגרית אירנית ש"כעת אני כבר לא סנטימנטלית. התקשורת מחוץ לאירן רואה בנדא סמל להתנגשויות האלימות האחרונות בין צעירים לרשויות... בעבורי, היא סמל לאומץ ולנחישות של המפגינות האירניות הצעירות... אנחנו – נדא, אני, את ואחרות – חייבות לכתוב את ההיסטוריה שלנו בעצמנו".

בעשור האחרון ניהלו נשים באירן מאבקים רבים לשינוי החקיקה הקשורה במעמדן האישי. רבות מהן נרתמו בהתלהבות למערכת הבחירות העשירית לנשיאות הרפובליקה האסלאמית, ותמכו בזוג המהפכני-הרדיקלי שהתמתן במהלך השנים, מיר חוסיין מוסאווי ורעייתו זהרא ראהנוורד, אומנית יוצרת ויועצת פוליטית של הנשיא לשעבר מחמד חתאמי, ששימשה בעבר גם נשיאה באוניברסיטת אל-זהרא לנשים. הצבתה בחזית מסע הבחירות של בעלה, עוררה משקיפים רבים לערוך השוואה בינה לבין הגברת הראשונה של ארצות-הברית מישל אובמה, השוואה שראהנוורד דחתה בכל תוקף. בנאומים שנשאה ראהנוורד במהלך מסע הבחירות, היא שמה דגש מיוחד על הצורך להחיות מחדש את חירות הביטוי, את החופש למשוך בעט ואת חופש המחשבה, שאבדו לדבריה, במשך כהונתו הראשונה של הנשיא אחמדינג'ד.

הבחירות היו "מופע אדיר של אמון ותקווה"

בתמונות שתיעדו את מסע הבחירות, קשה היה להתעלם מהנוכחות הבולטת של צעירות חינניות ומחויכות לבושות בחולצות ססגוניות, סרטים, בנדנות, צעיפי ראש וסיכות בחירות, שהצביעו על המועמד שבו הן תומכות. גם מנהיגה הרוחני הנוכחי של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, בירך בדרשת יום שישי האחרונה שקיים באוניברסיטת טהרן, על ההתלהבות התוססות שנרשמה ב"מופע אדיר של אמון ותקווה מצד האומה" במערכת הבחירות. אך במרוצת מספר שעות, לאחר פרסום התוצאות, חוותה אירן מהפך. מ"דמוקרטיה דתית", כפי שהגדירה חמינאי, היא הפכה לזירת התנגשויות רחוב קטלניות. הדיכוי האלים של מפגני המחאה לא מנע מנשים מקומיות להמשיך ולהיאבק ברחובות לצד צעירים וסטודנטים, בדרישה לדעת מה עלה בגורל הצבעתם, למען הרפובליקה שהם חשבו שיש להם, ולמען חירויות שהם מבקשים להשיג.

התיעוד המזעזע של השניות האחרונות בחייה של נדא, המתבוססת בדמה לצד הכביש לאחר שקליע חדר לליבה מאש כוחות הביטחון, בנוסף ל-12 הנפשות הנוספות שמצאו, להערכת ארגון אמנסטי, את מותן בהפגנות עד כה, יכולים להשפיע על המשך ההשתתפות של נשים אירניות במחאה, למנוע או להעצים אותה. היה זה חומייני, שטען כי השתתפותן של נשים במחאה אזרחית, מעצימה שבעתיים את הכוח ואת המוטיבציה של הגברים במערכה. בשלב זה של המאבק, אם כן, הימנעותן מהשתתפות עלולה להיות מכרעת מבחינת תנועת האופוזיציה באירן.

ד"ר ליאורה הנדלמן-בעבור מלמדת בחוג ללימודי האסלאם והמזה"ת באוניברסיטה העברית בירושלים, ועמיתת מחקר במרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully