וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס גזענית יותר מכולם

רוני רוזמן

23.11.2008 / 17:56

רוני רוזמן מזכירה ליעקב מרגי, שתקף את הגזענות בקדימה: המפלגה שלך חסומה בפני הומואים, ערבים, אשכנזים ואיך לא – נשים

בש"ס כועסים. בקדימה, אומרים שם, אין מקום לשחורים. יו"ר הסיעה יעקב מרגי תקף היום בחריפות את יועציה של ציפי לבני וטען כי "האסטרטגים של קדימה היו מתקבלים כחברי כבוד בכל מערכת עיתון באירופה בשנות ה-30 של המאה הקודמת". זו טענה קשה שיש להתייחס אליה בכובד ראש, שכן שנות ה-30 של המאה העשרים לא היו שעתן היפה של הדמוקרטיה וזכויות האדם באירופה, כמו בעולם כולו.

טענתו של מרגי לאפליה וקיפוח של מזרחים ראויה להתייחסות רצינית, מכיוון שההסטוריה של הציונות והמציאות העכשווית בישראל מוכיחות כי אפליה והדרה של מזרחים הן לחם חוקה של הדמוקרטיה הישראלית, שתמיד הצטיינה בגמישות מפתיעה המאפשרת לה לזגזג בווירטואוזיות בין דת לזכויות אזרח, בין חופש לטוטליטריות ובין סוציאליזם לעושק.

להיכן תפנה אישה מזרחית עם תודעת קיפוח?

אבל מרגי שוכח דבר חשוב: שנות ה-30 לא היו רק שנים של גזענות ואנטישמיות, אלא גם של מיזוגיניה ושוביניזם. בשנות ה-30באירופה נשים לא יכלו להצביע. הן נשארו מחוץ למשחק הפוליטי על כל פניו ורבדיו, כמו גם מזה העסקי, התרבותי והתקשורתי. בשנות ה-30 ציפי לבני לא יכלה להיות מועמדת לראשות הממשלה.

מרגי נמנע מלהזכיר כי אם לבני היתה פועלת בשנות ה-30 מצבה היה זהה, מי היה מאמין, למצבה כיום לו היתה אשה מזרחית עם תודעת קיפוח ורצון להשתלב במערכת הפוליטית. כי בש"ס, כמו באירופה בתחילת המאה הקודמת, אין מקום לנשים. המפלגה שקמה כדי להתקומם נגד הקיפוח והאפליה לא מכירה בנשים כשוות זכויות, הזדמנויות וייצוג. למרגי, באופן מפתיע, נוח מאוד עם העובדה שהמפלגה שלו חסומה א-פריורית בפני 52% מהאוכלוסייה.

למעשה, מדובר באחוז גדול בהרבה. כי לא רק בפני נשים ש"ס חסומה. גם בפני הומואים, ערבים, דרוזים ובדואים, חילונים ואשכנזים. שעריה של ש"ס פתוחים בפני פלח כה קטן ומובהק של האוכלוסייה – גברים דתיים ממוצא מזרחי – עד כי קשה להבין כיצד מצליח מרגי להטיף לפלורליזם מבלי לפרוץ בצחוק.

מי שאינו גבר אינו קיים

קצפו של מרגי יצא על לבני בעקבות הכרזתה כי לא תמסור למפלגה את תיק החינוך. מרגי לא מבין מדוע לבני לא רוצה להעניק את תיק החינוך בישראל למפלגה שרואה בכל מי שאינו גבר יהודי צורת קיום נחותה, שקולה אינו צריך להישמע וזכויותיה אינן שוות שיילחמו עליהן. ראוי שיוסבר לו כי דרכה של מפלגתו, והערכים שהיא מייצגת, מקומם באירופה של שנות ה-30, ולא בישראל של שנות האלפיים.

"לשיטתם של קדימה והאסטרטגים שלה, מי שלא לבן אינו קיים. לבטח אם הוא שחור. אני שואל אתכם, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו בציבוריות הישראלית מפלגה שכזאת?", שואל מרגי. ואני שואלת: האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו בציבוריות הישראלית מפלגה שבה מי שאינו גבר פשוט לא קיים?

  • עוד באותו נושא:
  • ש"ס
  • גזענות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully