וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים השווים מיליארדים

דרור עזרא

11.11.2005 / 8:07

דרור עזרא נחרד מהקלות הבלתי נסבלת בה עבר בכנסת חוק המצ'פר את "החקלאים" בזכויות בנייה על חשבוננו ועל חשבון הסביבה

בשבוע שעבר, עבר בכנסת בקריאה טרומית "חוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע". המעניק זכויות מופלגות בשווי מיליארדי שקלים לקבוצה קטנה וכוחנית.

חוק זה הוא החלטה של מינהל מקרקעי ישראל 979 המעניקה מתנות בשווי מיליארדים לקבוצה קטנה בעלת יכולת שתדלנות מופלאה שקרויה "החקלאים". בין ההטבות שבהם זוכים החקלאים לפי החוק, הנחות של 80% ויותר משווי הקרקע (דמי ההיוון), אפשרות לבנות 3 יחידות דיור ולמכור אותם בשוק החופשי, ו-500 מ"ר לצורכי תעסוקה קייט מסחר וכו'.

השורשים של החוק הזה הם בהחלטת בג"ץ הידועה בשם "בג"ץ הקשת המזרחית" שבו לראשונה הוכנס לשימוש המונח "צדק חלוקתי" שמשמעו שרכוש הציבורי המשותף צריך להתחלק באופן הוגן וצודק לכלל הציבור מבלי להעדיף מגזר כלשהו.

בשנת 2003 העביר השר אוהד אולמרט שכיהן דאז, כיו"ר המינהל את החלטה 979 למרות שהיועץ למשפטי הורה לו לא לעשות כך.
החלטה זו הוקפאה, ובתחילת 2005 שלח היועץ מזוז חוות דעת לשר האוצר וליו"ר המינהל שלמעשה מבטלת את החלטה 979. היועץ כתב: "אין בעיני ספק כי המדובר בהצעת החלטה החורגת באופן מהותי ויסודי מן המציאות המעשית והנורמטיבית הקיימת..."
בנוגע לנושא הצדק החלקתי כותב היועץ:"מתן הטבות כאמור, ובעיקר האפשרות לסחור בהן, מעוררת שאלות של הטבה עם ציבור מסוים על חשבון נכסי כלל הציבור, ותוך הפסד הכנסות לאוצר המדינה, ממנו נפגעות קבוצות אוכלוסיה אחרות". היועץ מסכם את חוות דעתו שהחלטה 979 לוקה בפגמים וליקויים שונים, ולכן אין לאשר אותה.

לכאורה, חוק זה המעניק הטובות בלתי מתקבלות על הדעת לקבוצה קטנה היה צריך להיזרק לפח הראשון שהוא פוגש בכנסת. אבל לא כך קרה, זאת משום שלא מדובר בסתם קבוצה אלא אחת מן הקבוצות החזקות בישראל עם כוח והשפעה מכריעים בעיקר מול מפלגת העבודה אך גם מול מפלגות אחרות. כך קרה שבשבוע שעבר הוגש החוק הזה לקריאה טרומית בכנסת ע"י ח"כ אפרים סנה.

הצעת החוק עברה ברוב סוחף של 36 ח"כים בעד ומתנגד אחד והוא, ח"כ דהאמשה מסיעת רע"ם. בעד הצעת חוק זו הצביעו כמעט כל הח"כים של מפלגת העבודה ביניהם ח"כ עמיר פרץ, שטוען בלהט שהוא מחזיק את דגל הצדק החברתי, סגנית השר אורית נוקד מקיבוץ שפיים שצפוי להרוויח מאות מיליונים מהחוק, השר לאיכות הסביבה שלום שמחון וגם ח"כ חיים אורון מרצ שהוצג בתקשורת בשבוע שעבר כח"כ הנקי משחיתות. באופן מפתיע, גם ח"כים מסיעות שאין להם קשר למגזר החקלאי והן, שינוי, ש"ס, דגל התורה והאיחוד-הלאומי.
מסתבר שיש נושא אחד בכנסת שיש עליו תמימות דעים כמעט מוחלטת והוא מתן זכויות מפליגות ל"חקלאים".

החוק הוא חוק רע ומושחת מיסודו, החוק הזה מעניק הטבות מופלגת לקבוצה קטנה ומפלה באופן בוטה את שאר הציבור. החוק הזה רע גם לסביבה, החוק הזה יהפוך את האזור הכפרי של ישראל לפרברים. מדינת ישראל הקטנה אינה יכולה להרשות לעצמה עוד בנייה פרברית. לפרבור האזור הכפרי של ישראל יהיו השלכות קשות הן סביבתית והן חברתיות. יהיה לכך אפקט מזיק כפול הן של איבוד שטחים פתוחים והן של החלשת המרחבים העירוניים על ידי בריחת עסקים מהם. כבר עכשיו באזורים הכפריים צומחים כפטריות לאחר הגשם, שכונות בבניית צמודת קרקע, אזורים מסחריים ואזורי תעשייה עירוניים לחלוטין. ההיגיון אומר שיש לעצור תהליך זה אבל התוצאה מן החוק תהיה שתהליך זה יואץ!

מפלגת הירוקים תמשיך להיאבק בחוק הזה ובגילוי שחיתות אחרים ואני אישית אמשיך להחרים את כל העסקים המסחריים בישובים החקלאיים.

* הכותב, חבר הנהלת מפלגת הירוקים ורכז פורום השרון במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully