וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטוטו תורם להתעללות בבעלי חיים

רעות רשף

24.9.2013 / 14:24

באחרונה החל הטוטו להציע הימורים על מרוצי סוסים. זה אמנם חוקי, אך רעות רשף קוראת למהמרים בכל זאת להחרים את הספורט היוקרתי שמתבסס על התעללות, אכזריות ומוות בטרם עת

זה כמה שבועות שהטוטו מציע למהמרים אפיק חדש להימורים: מרוצי סוסים בבריטניה, באירלנד ובמקומות נוספים בעולם. כשחושבים על מרוצי סוסים, הדמיון מפליג מיד לברקשייר שבאנגליה, שם מתקיים מדי שנה מרוץ בחסות המלכה. בני משפחת המלוכה ואנשי החברה הגבוהה מאיישים את יציע המכובדים, פשוטי העם באים להתחכך, התקשורת עוקבת בדבקות אחר מופע הכובעים הראוותני של הנשים - וכולם, כמובן, מתפעלים מהביצועים המרשימים של הסוסים, בעיקר אלו שבבעלות המלכה. אלא שהמציאות מאחורי התמונה הנוצצת שונה בתכלית. חייהם של גיבורי האירוע, הסוסים, רחוקים מחיי הזוהר של הבאים לצפות בהם. התעללות שיטתית, אכזריות ומוות בטרם עת - כל אלו מנת חלקם האמיתית.

מדי שנה נולדים אלפי סוסים רק כדי שאפשר יהיה לבחור מתוכם את המהירים ביותר למרוצים ברחבי הגלובוס. אלו שאינם עומדים ברף הנדרש נשלחים ברובם לשחיטה. לעומתם, הסוסים הנבחרים נכנסים כבר בגיל צעיר מאוד למשטר נוקשה של אימונים ותחרויות, כשהם חשופים לפציעות קשות ובלתי הפיכות. פעמים רבות מסממים אותם כדי לשפר את ביצועיהם על המסלול ולעמעם את הכאב שהם חשים בזמן תחרות, לעתים בעודם פצועים. בין החומרים המוזרקים לסוסי מרוץ: מורפיום, קוקאין ו"מילקשייק" של אבקת סודה לשתייה, סוכר ואלקטרוליטים, שמיועד להפחית הצטברות של חומצה לקטית בגופו של הסוס ולמנוע ממנו עייפות יתר. חומרים חוקיים משמשים דרך קבע להסוואת חומרים לא-חוקיים, וקוקטיילים חדשים של סמים נרקחים כמובן במהירות רבה מזו הנדרשת למעבדות לפתח בדיקות לאיתורם.

אותם סוסים "בני מזל", שנבחרים להתחרות מומתים אף הם בדרך כלל בגיל ארבע או חמש, כאשר הם סובלים מפציעות כרוניות, אינם מסוגלים עוד להתחרות ולפיכך אינם רווחיים יותר. לשם השוואה - לסוס רגיל תוחלת חיים של 25 שנה ויותר. העיתון ניו יורק טיימס ערך לפני כשנה בדיקה מקיפה, שבמסגרתה נבחנו דיווחים ממרוצי הסוסים המובילים בארה"ב לאורך שנתיים. מסתבר שמדי שבוע מתים על המסלולים בארה"ב 25 סוסים - כלומר, למעלה מ-1,200 בשנה! המספרים האמיתיים בוודאי גבוהים יותר.

התעללות היא התעללות היא התעללות

על רקע מחאתם של ארגונים אמריקניים הפועלים לרווחת בעלי חיים, יזם הקונגרס מהלך מקיף לצמצום ההתעללות בסוסי מרוץ. לא פחות מ-35 מיליון דולר הושקעו בעניין, אבל התוצאות בשטח למרבה הצער היו עלובות. כישלונו של הניסיון האמריקני, לצד העובדה שכבר היום אין בישראל מספיק שטח לאכלס סוסים שהוחרמו מבעלים מתעללים, הביאו את ח"כ ישראל חסון (קדימה) להניח על שולחן הכנסת לפני כחודשיים הצעה לתיקון חוק צער בעלי חיים, כך שיאסור הימורים על תחרויות של בעלי חיים שמתקיימות בישראל, בין אם סוסים ובין אם חיות אחרות.

ועדת הכספים אמנם העניקה לפני שנתיים לטוטו אישור עקרוני לקיים הימורים על מרוצי סוסים, אבל ספק רב אם מי מחבריה היה מודע בזמן האישור לטיבם האמיתי של המרוצים האלו. הטוטו הוא גוף ציבורי, וככזה יש לו אחריות שחורגת משורת הרווח. ההחלטה שלו לכונן ולקדם הימורים על מרוצי סוסים בחו"ל מצערת ובעיקר מקוממת. אי אפשר להכשיר מוסרית את המהלך בטענה שאין כאן הפרה של חוק צער בעלי חיים הישראלי (לפני ואחרי התיקון המוצע של ח"כ חסון) או בנימוק שבחו"ל מדובר בענף ספורט לגיטימי, כביכול. התעללות היא התעללות היא התעללות, יהא מיקומה הגיאוגרפי אשר יהא.

יפה ונכון ינהגו המהמרים אם יימנעו עצמם מההימור החדש, כדי שלא יתמכו בלא משים בתעשייה שכל מטרתה להרוויח הרבה מאוד כסף על חשבונם של בעלי חיים תמימים, שחטאם היחיד היה להיוולד גזעיים, מוכשרים ומהירים.

רעות רשף היא מנהלת פרויקטים בעמותת "הכל חי", שפועלת לחינוך להומאניות ולקידום רווחת בעלי החיים

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully