וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבוי מאובמה לקחת את גורלנו בידינו

גלעד שר

20.3.2013 / 9:35

עו"ד גלעד שר, בעבר מראשי צוות המו"מ עם הפלסטינים, מציע לנצל את ביקור הנשיא לגיבוש הבנות עם האמריקאים, לפיהן אם לא יימצא פרטנר להסדר - תתמוך ארה"ב בפינוי חד-צדדי

לפני כעשור, הרים ידיים מי שהיה משרי החוץ המבריקים והיעילים של ישראל, שלמה בן עמי: רק הסדר כפוי יציל אותנו מעצמנו, הוא אמר. אחרת - לא תהיה כאן מדינה יהודית ודמוקרטית אלא מדינה דו-לאומית. זה היה לאחר סבבי השיחות האינטנסיביים ביותר עם הפלסטינים שנערכו אז בקמפ-דייויד ובטאבה, ולאחר פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה. הנשיא ברק אובמה, שמגיע היום לביקור באזור, כלל אינו מתכוון לכפות הסדר כזה או אחר. לא לשם כך יגיע. לכל היותר, כך מעריכים פרשנים בוושינגטון, הוא יפעל לקרב את הצדדים לחידוש ההידברות ולמחוות של אמון.

ביקור אובמה בישראל - כל הכותרות:
אייר פורס 1 באוויר: אובמה מגיע היום לביקור היסטורי
בכיר פלסטיני: "לא בונים על ביקור אובמה"
אובמה ינחת היום, ועמו גם שיבושי התנועה בבירה
אובמה בישראל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

אך עליו לעשות יותר מכך: להניע תהליך מורכב של מו"מ להסדר קבע, דרך סדרה של הסדרי ביניים והסדרים חלקיים (גבולות, ביטחון, ריבונות וכלכלה), אולי בעזרת פלטפורמה של הידברות אזורית עם הליגה הערבית על בסיס יוזמת השלום הערבית, וצעדים חד-צדדיים קונסטרוקטיביים. עליו להוביל בעזרת האיחוד האירופי תהליך יציב ורצוף, שיתבסס על מתווים רשמיים קיימים: רעיונות קלינטון מ-2000, מפת הדרכים מ-2002, מתווה אנאפוליס והצעת אולמרט לאבו מאזן מ-2008, ויוזמת השלום הערבית שאושררה בידי הליגה הערבית בכל שנה בעשור האחרון.

האינטרס העליון של ישראל הוא לעצב את גבולותיה כמדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי. מאחר שאיננו יכולים להיות תלויים בקיום פרטנר - בעייתי ככל שיהיה - או בהעדרו, ישראל צריכה גם להיערך עצמאית, ביוזמתה, להיפרדות מהפלסטינים, וליצור באופן הדרגתי שתי מדינות לאום.

פינוי מסיבי של התנחלויות הנמצאות מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, שבהן מתגוררים כ-100,000 איש, יידרש אם ממשלות ישראל בעתיד יתבקשו (או יידרשו) ליישם בפועל את המשתמע מהעיקרון של "שתי מדינות לשני עמים". לנשיא אובמה ברור - כפי שברור גם לראש הממשלה נתניהו - כי תרחיש של היפרדות מהפלסטינים, כתוצאה מהסכם או מהחלטה עצמאית של ישראל, יחייב פינוי של התנחלויות שמחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים. מבחינת ישראל, נדרש להיערך מבעוד מועד להשלכות של פינוי התנחלויות, כדי לשמור על אחדות העם.

להתחשב במתנחלים ובכבודם

בהקשר זה, עדיפים כמובן צעדים מתואמים עם הפלסטינים, כחלק מהידברות בין הצדדים בהובלה של האמריקנים. אך מבחינת ישראל, אין להתנות את עיצוב הגבולות בהסכמה פלסטינית, ויש להגיע עם הנשיא אובמה להבנה כי במידה שהמו"מ אינו מתקדם לכיוון הסדר מדיני של ממש, הוא יתמוך בהיערכות ישראלית עצמאית.

מדובר בהיערכות לאומית כוללת, הדרגתית ומבוקרת, לפינוי התנחלויות עד קו גדר הביטחון, תוך שמירה על הגושים הגדולים ובהם כ-80% מהמתנחלים. במסגרת זו, תוכן תכנית לאומית לקליטת המתנחלים שישובו אל מדינת ישראל בגבולותיה, כפי שייקבעו, כאמור, בין בהסכם ובין בהיעדרו. התכנית תכלול מרכיבים של תכנון אורבני, תעסוקתי, כלכלי, ביטחוני, פסיכולוגי וחברתי. כמו-כן, תפעל הממשלה לשינוי השיח בין הממשלה לבין המתנחלים, כך שיקל על ההתמודדות עם האתגר המורכב של הפינוי.

קליטת המתנחלים שייאלצו להתפנות - אם במסגרת הסדר, אם לפי החלטה עצמאית של ממשלת ישראל - צריכה להיעשות באמפתיה וביושר, מתוך התחשבות במתנחלים וכיבודם. תכנית הקליטה תקרא לכלל הציבור בישראל לסייע למתנחלים השבים לגבולות ישראל, ולהתחיל באיחוי השסעים בחברה הישראלית שנבעו מהמחלוקת ארוכת השנים בנושא ההתנחלויות.

עוד צריך להצהיר על הפסקת הבנייה ממזרח לגדר הביטחון ובשכונות הערביות של ירושלים, ולחוקק חוק פינוי מרצון ופיצוי למתנחלים המתגוררים ממזרח לגדר. כך יתאפשר לאלה מהם המעוניינים בכך לעבור להתגורר בתחומי הקו הירוק ובגושי ההתיישבות, ללא קשר להגעה להסדר עם הפלסטינים, תוך קבלת פיצוי הולם עבור נכסיהם. צה"ל יישאר בשטח עד שהאחריות הביטחונית תעבור לגורם שיהיה מקובל על ישראל.

לצורך שמירה על ישראל דמוקרטית, יהודית ובטוחה, אף אם לא תתחדש ההידברות, יש הגיון בצעדים עצמאיים, מערכתיים, כל עוד אלה מקדמים בפועל מציאות של שתי מדינות, תוך תיאום הדוק עם ארצות הברית. היה והמו"מ המדיני לא יתחדש, תהיה ישראל חייבת לקחת את גורלה בידיה, וטוב יהיה אם תקבל לכך גיבוי מהנשיא אובמה.

עו"ד (אל"ם במיל') גלעד שר הוא יו"ר משותף של תנועת "עתיד כחול לבן" וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS. שימש כמנהל לשכת ראש הממשלה והיה מראשי צוות המו"מ המדיני

ביקור אובמה בישראל - סיקור נרחב בוואלה! חדשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully