וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזיון של מדינה טוטליטרית

עודד פלר

7.10.2010 / 16:32

התיקון שמקדם ראש הממשלה לחוק האזרחות, לפיו מתאזרחים יחויבו להישבע אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הוא לא פחות ממשפיל. עודד פלר סבור שמדינה שמפקחת על אמונות, השקפות ודעות - אינה דמוקרטיה

בואו נדלג שנתיים קדימה. אנחנו בעיצומה של שנת 2012. ערן גונן, יו"ר תנועת "כאן נולדתי", פונה אל שר הפנים בדרישה לשלול את אזרחותה של ד"ר מרגרט סמית-כהן, מרצה באוניברסיטת בן גוריון, משום שחתמה על עצומה הקוראת לכינון מדינה שוויונית ודמוקרטית מן הים עד הירדן. ד"ר סמית-כהן, שהיגרה לישראל מקנדה וקיבלה אזרחות ישראלית בעקבות נישואיה לאזרח ישראלי, הצהירה בעת התאזרחותה אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית. כעת הוכח בבירור, טוען גונן, שרכשה את אזרחותה על יסוד הצהרה שקרית. מלשכת שר הפנים נמסר, כי העניין בבחינה.

נשמע כמו חיזיון המאפיין מדינה טוטליטרית? זוהי בדיוק המשמעות של ההצעה לחיוב מתאזרחים להישבע אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שראש הממשלה ושר המשפטים מבקשים לקדם לפי דרישת "ישראל ביתנו". מדינה הממשטרת אידאולוגיה, דורשת להצהיר לה אמונים, ומפקחת על אמונות, על השקפות ועל דעות, אינה דמוקרטיה.

כדאי להבין אל מי בדיוק מכוונת ההצעה הזו. רוב רובם של המתאזרחים הם בני זוג לא יהודים של ישראלים. הם מקבלים כאן את מעמדם האזרחי מכיוון שלבני הזוג שלהם, אזרחים ישראלים, יש זכות לחיות עם בני זוגם בארצם.

הממשלה מפרה את אמון האזרחים

בפן ההצהרתי הצעת החוק הזו משפילה. היא מחייבת את המהגר הלא-יהודי – אדם שמצוי בתהליך לא קל של כניסה אל חברה חדשה, להצהיר אמונים לאידאולוגיה שבאופן מפורש מסמנת אותו כאזרח סוג ב'.

מלבד הפן ההצהרתי, הצעת החוק הזו פוגענית וחמורה גם משום שהיא עלולה ליצור מגבלות קשות על חופש הביטוי של אזרחים ישראלים שאינם יהודים, גם לאחר ההתאזרחות. אזרח כזה עלול למצוא עצמו בסיטואציה שבה, חלילה, תישלל אזרחותו לאחר שהעז לבטא עמדה שנתפשת כמערערת על היותה של המדינה יהודית; יטענו נגדו כי הצהרת האמונים שלו היתה שקרית ולכן רכש אזרחות במרמה.

בניסיון לקדם את התיקון לחוק דווקא ממשלת ישראל היא זו שחותרת תחת אושיותיה הדמוקרטיות של מדינת ישראל. ממשלת ישראל, מהגזעניות בתולדותינו, מקדמת כבר מזה תקופה ארוכה יוזמות חקיקה פרועות, פוגעניות ובלתי-דמוקרטיות המבקשות לשחוק את הדמוקרטיה בישראל על ידי ביטול זהותם והדרתם של מי שאינם יהודים ואינם יכולים להיות שותפים לסמלים ולערכים יהודים - בעיקר אזרחי המדינה הערבים. במקום ליישם את המלצות ועדת אור ולפעול למען שוויון אמיתי לכל אזרחי המדינה, מעמיקה ממשלת ישראל את האפליה ואת הפגיעה באזרחיה, ובכך מפירה היא את אמונם של אזרחיה.

* הכותב הוא ראש תחום הגירה ומעמד באגודה לזכויות האזרח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully