וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסות מכובדת לעושק העולם

שי אילן

9.6.2007 / 10:20

מנהיגי מדינות ה-G8 מדברים על הפחתת הזיהום ועזרה לאפריקה. שי אילן יודע שזו רק מראית עין, שמאחוריה - תאוות הבצע הרגילה

"נפעל להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה", אומר הנשיא בוש, העומד בראשה של מדינה הנשלטת על ידי כמה חברות. הליברטון, הקשורה הדוקות לסגן הנשיא דיק צ'ייני, שעמד בעבר בראשה, חשובה לממשל האמריקאי יותר משלום כדור הארץ, בזאת אין ספק.

על פי הדוחות השנתיים של Corpwatch, ארגון העוקב אחרי פעילות חברות רב לאומיות, בכירים בהליברטון שיחדו אנשי ממשל בכל העולם כדי שיוכלו לזהם את הסביבה ולהרעיל את האוויר והמים על פני הגלובוס כולו – בניגריה, בפרו ובעירק. אין קץ לזוועות שנקשרות לשם החברה הזאת, העוסקת בתמיכה לוגיסטית לצבאות ובבניית מתקני נפט. העובדה שלא קוראים לה "ארה"ב" שונה אך במעט מהעובדה שלרוסיה עדיין לא קוראים "גזפרום". אנלוגיה מעניינת בין שתי האימפריות קשורה לעובדה שבראש חברת הנפט הרוסית עומד היום מי שמנבאים שיירש את פוטין, דימיטרי מדוודב.

ראשי המדינות בפסגת ה – G8 כבר מזמן אינם מייצגים אינטרסים של ציבור ואת הפרלמנטים הנבחרים של ארצותיהם. הם מייצגים אינטרסים של תאגידים שבינם ובין איכות חיים וחירות אישית אין ולא כלום. אצל האמריקאים זה בוטה יותר אולי, לכן אף אחד לא הולך שולל אחרי תוכנית מניעת ההתחממות הגלובלית של בוש. האירופים עושים את זה מעודן יותר, אבל חותרים לאותה מטרה. מי שנותן את הטון בכלכלה העולמית הם בעלי ההון, קרן המטבע העולמית והבנק העולמי. הבנקים המרכזיים של המדינות השונות, כולל באירופה הפכו כבר מזמן לעצמאיים ופרוש הדבר שהם גם לא כל כך שואלים את ראשי המדינות איך לפעול.

האשליה של כינוסי הגוף הזה, כאילו יש מעין מפקדה ראשית של איכפתיות עולמית, שצריך רק לייעל אותה, היא אחיזת עיניים, פשוטו כמשמעו. מאז הובטחה הכפלת הסיוע לאפריקה עד שנת 2010, בוועידת G8 בגלנדייל שבאנגליה, לא נעשה דבר. מחקר שפורסם השבוע מגלה שפליטת גזי החממה הושלשה מאז 1990. למה? הליברטון.

אל תקשיבו למה שהם אומרים

אתמול התפרסם טור ב"גרדיאן" הבריטי שכותרתו "אל תקשיבו למה שהם אומרים, תראו מה הם עושים". המחברת ספרה איך המוצר הנצרך ביותר בפיליפינים הוא בייבי פורמולה. להערכתה, כל שנה מתים בשל כך בפיליפינים כ-16 אלף תינוקות, המקבלים תזונה לקויה. הממשלה מנסה לעצור את התאגידים מן השיווק האגרסיבי, אבל הגיבוי האמריקאי חזק ממנה.

לפני חודשים מספר התפרסמה ב"אינדינפנדנט" רשימה על המוסר הכפול של גדול התורמים למטרות הומניטריות בעולם, ביל גייטס. הוא מממן לתושבי ניגריה תרופות נגד מלריה ומחלות ריאה. לעומת זאת, הוא משקיע סכום גדול פי 500 בתעשיית הנפט של ניגריה, הגורמת העיקרית למחלות ריאה במדינה, שהיא גם אחראית בעקיפין לקושי להשתלט על המלריה. האם מישהו מצפה מה – G8 להגיד לביל גייטס במה להשקיע ואיך לנהל את עסקיו?

באותו סוג של קוסמטיקה עוסקים אלופי זכויות האדם, סר בוב גלדוף וסר בונו (מועמדים לראשות הבנק העולמי, פרס נובל ומה לא). אם הם עדיין לא ראו שמעשיית נפשות לחיסול העוני בקרב העשירים לא צומח דבר, כנראה שגם הם מזייפים בגדול. העובדות נוראות בפשטותן: יותר ממיליארד וחצי רעבים בעולם בשעה שחברות השפע זורקות מזון שיכול היה להאכיל כמעט כפליים. אבל המדינות המתועשות עובדות כמו מכניזם חסר נשמה שנשאב לכל ואקום של הזדמנות להרוויח עוד ואם הוא אינו מוצא אותו, הוא דואג לייצר אותו.

לא נוגעים בתעשיינים

אז אין מי שידאג. הכוונה הטובה נעדרת מפורומים כאלה, וגם אילו הייתה קיימת שם, לא הייתה דרך לרתום אותה לפעולה. כדי לקבוע מכסות פליטת גזי חממה צריך לכופף את התעשיינים וזה בגדר אסור, כי הם מיד יאיימו בסגירת מפעלים וגם הבנקים יקימו קול זעקה. לחילופין, צריך לפעול באמצעות גופים ממשלתיים, אבל גם זה אסור, כי הכל חייב להיות בידיים פרטיות. וצריך גם להעלות קורבן למולך ה"צמיחה", שנרעד מכל פגיעה בחופש המוחלט של המסחר והכלכלה. ועוד לא נגענו בייצוא המאסיבי לעולם השלישי ובהערמת הקשיים על ייבוא ממנו, מה שקרוי "סחר חופשי".

אז שועי עולם יגידו שהם דנו בדרפור ויוסיפו לאיים במשלוח כוח בינלאומי לשם ולדרוש הסגרה של איזה גנרל. הם יגידו שהם דנים בשלום במזרח התיכון, כמו בשישים השנים האחרונות. הם יפעילו לחץ על רוסיה ללחוץ על סרביה לתת עצמאות לקוסובו ויכעסו מאוד על פוטין שהוא לא מסגיר את לוגובוי. ובדרך הם ישתו גוורצטרמינר משובח מן הריין, יעשנו סיגרים משובחים מן הרפובליקה הדומינקנית ויאכלו קינוחי שוקולד מחוף השנהב, שהרווח שהכניס מימן הרבה נשק.

לשם מה נתכנסנו?

וכל תכלית נאום הזעם הזה מהי? רק לקונן על הציניות והצביעות? ובכן לא. שימו לב למה שקורה בשולי הוועידה. אולי חלק מהצעירים המוחים הם נאיביים חסרי תקנה, אבל יש בהם גם כאלה שמבינים שאף אחד לא יעשה את העבודה בעבורינו, הנחנקים מזיהום המפעלים. אף אחד גם לא יעשה את העבודה למען הגוססים מרעב ומחלות בעולם השלישי, מלבד אזרחים בעלי תודעה צרכנית, שמנסים לחשוף חברות דמים כמו הליברטון. י

יש צורך באזרחים המוכנים לוותר על צריכה של מוצרי תאגידים משעבדים. יש צורך במחאה נגד פגיעה באקולוגיה. בסופו של דבר, חשוב מאוד שמספיק אנשים בעלי תודעה צרכנית וחברתית מפוחתחת ישמיעו את קולם באוזני הנאיבים האמיתיים, אלה שחושבים שבוש-פוטין-מרקל-בלייר ושות' באמת חושבים על רווחתנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully