וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות פסלה את זועבי מהתמודדות לכנסת

גלעד גרוסמן וניר יהב

19.12.2012 / 17:20

חברת הכנסת מבל"ד נפסלה, בעוד הבקשות לפסילת מפלגתה ורע"מ-תע"ל נדחו. זועבי: "על ההחלטה מתנוסס דגל שחור של חוסר לגיטימיות". ביהמ"ש העליון ידון בערעור על ההחלטה

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן דוד

פסילה, לפחות לפי שעה: ועדת הבחירות המרכזית החליטה הערב (רביעי) לפסול את חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד מהתמודדות לכנסת ה-19. עם זאת, לא נפסלה השתתפות מפלגתה בל"ד וכן רע"מ-תע"ל בבחירות. בית המשפט העליון ידון בשבוע הבא בערעור על ההחלטה לפסול את זועבי.

מי שתמכו בהחלטה לפסול את זועבי, שהתקבלה ברוב של 19 תומכים אל מול 9 מתנגדים ונמנע אחד, היו נציגי סיעות הימין, קדימה והמפלגות החרדיות. מנגד, הרשימות הערביות, העבודה, מרצ והתנועה התנגדו לפסילתה. הפסילה, שלא הפתיעה איש מהנוכחים, הגיעה לאחר שחלק ניכר מיום הדיונים עסק במתיחת ביקורת על השתתפותה של זועבי במשט המרמרה לפני כשנתיים וחצי. מכיוון שמדובר בפסילה אישית, באופן אוטומטי הנושא יעלה לדיון בשבוע הבא בבית המשפט העליון, שלפי ההערכה יהפוך את ההחלטה.

ח"כ זועבי אמרה בתגובה כי "על ההחלטה מתנוסס דגל שחור של חוסר לגיטימיות, של עריצות הרוב ושל רמיסת זכות בסיסית בדמוקרטיה. ההחלטה היא פרי של נקמנות פוליטית וניסיון עלוב לפגוע בייצוג של הציבור הערבי. אני משוכנעת שהמאבק לשוויון מלא הוא הדרך האפשרית היחידה לדמוקרטיה. אני גאה במה שעשיתי. אני מרגישה בוז כלפי הפסילה. במקום לנהל ויכוח, רוצים להשתיק אותי וביחד איתי ציבור שלם. לא נשתף פעולה עם השתקה כזו".

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

חברת הכנסת חנין זועבי בכנס של לשכת עורכי הדין בנושא שוויון בנטל, יולי 2012. דרור עינב
"ההחלטה היא פרי של נקמנות פוליטית". זועבי/דרור עינב

יוזם המהלך לפסילת זועבי, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), אמר בתום הדיון: "אני מברך על החלטת ועדת הבחירות המרכזית. ח"כ זועבי עברה באופן מובהק על חוק יסוד הכנסת כאשר השתתפה בפיגוע המרמרה, ועל כן - אין לה מקום בכנסת. הדמוקרטיה הישראלית צריכה לדעת להגן על עצמה מפני אלה שמבקשים לחסלה מבפנים. אני מקווה ומאמין שהפסילה תאושרר גם בבג"ץ".

ההחלטה שלא לפסול את בל"ד היתה צמודה, והתקבלה ברוב של 16 מתנגדים לעומת 13 תומכים. הפעם הצטרפו למתנגדים גם חברי ש"ס וכן אחד מחברי הליכוד בוועדה שנמנע. נציגי הליכוד נמנעו בהצבעה על פסילת רע"ם-תע"ל, שנדחתה ברוב של 17 מתנגדים לעומת שבעה תומכים ושבעה נמנעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אריה אלדד ומיכאל בן ארי בדיון ועדת הבחירות המרכזית, דצמבר 2012. עומר מירון
הדיון על "עוצמה לישראל" יתקיים מחר. אלדד, בן-ארי ומרזל בוועדת הבחירות/עומר מירון

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, לא השתתף בהצבעה, מפני שלדבריו מדובר בעירוב בין פוליטיקה למשפט. עם זאת, לפני ההצבעה הוא העביר מסר בעד פלורליזם ואמר שיש להשתמש בזכות הפסילה רק במקרים קיצוניים. הוא ציין שהצהרות של חברי בל"ד ורע"מ-תע"ל והשתתפותה של זועבי במשט המרמרה מעלים שאלות ואי נוחות, אולם הוסיף שיש לשקול האם "להשאיר את הבית היהודי-ערבי על כנו".

אחמד טיבי,איברהים צרצור ודני דנון בועדת הבחירות המרכזית, דצמבר 2012. עומר מירון
לא נפסלו. צרצור טיבי עם דנון, היום/עומר מירון

מוקדם יותר היום הצהיר יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, כי מפלגתו לא תשתתף בבחירות לכנסת ה-19 אם הן ועדת הבחירות המרכזית והן בית המשפט העליון יפסלו את מועמדותה של זועבי. זחאלקה אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שכינסו ראשי בל"ד. "לא נאפשר לימין לקבוע את נציגי בל"ד והציבור הערבי בכנסת", אמר זחאלקה, "אם תיפסל חברת הכנסת זועבי בכוונתו לפנות לעליון. אם בסופו של התהליך היא תיפסל, העניין יהיה כמוהו כפסילת רשימת בל"ד. לא אתמודד בבחירות ואציע למפלגה שנחרים את הבחירות. זה יגרום למשבר עמוק במדינה. מי שעושה את זה שיעשה את החשבון נכון". מחר תדון הכנסת בבקשות לפסול את "עוצמה לישראל" ואת ש"ס ויהדות התורה.

לקריאה נוספת:
פרופ' מרדכי קרמניצר: פסילת זועבי - קץ הדמוקרטיה
השופט בדימוס חשין: "מוטב לוותר על תיאטרון הבובות הפוליטי"
דעה: כנסת ישראל: טיהור אתני-פרלמנטרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully