וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יימס גנדולפיני בן 50: "הסופרנוס" זה ממש לא הכל

מרט פרחומובסקי

18.9.2011 / 6:34

לג'יימס גנדולפיני יש דמות טלוויזיונית, טוני סופרנו, שתיקח אותו אל הנצח; לרגל יום הולדתו ה-50, וואלה! תרבות מזכירה שזה ממש לא הכל

יש חיים מחוץ לבדה בינג

ג'יימס גנדולפיני הוא עדות חיה לפער הלא ממש הוגן בין הטלוויזיה לקולנוע. מי שהפך לאייקון טלוויזיוני בזכות ביצועיו הכריזמטיים ב"הסופרנוס" לא ממש הצליח עד היום לתרגם את תהילת המסך הקטן למסך הגדול. מי שקטף שלושה פרסי אמי לשחקן הראשי הטוב ביותר, כמעט ולא זכה עד היום להוביל סרט קולנוע על כתפיו והסתפק לרוב בתפקידי משנה של גנגסטרים, בלשים ופוליטיקאים.

עם זאת, אין ספק שגם כשגנדולפיני הופיע בתפקידי משנה, רוב הזמן הוא הצליח לבלוט יותר מהשחקנים הראשיים ולא רק בגלל מידותיו הגדולות. כך, למרות התחושה שהוא לעולם יהיה כלוא בגופו האכזרי וטוב הלב של טוני, ביום הולדתו ה-50 כדאי להיזכר שהחיים לא התחילו ונגמרו בבדה בינג, על הספה של ד"ר מלפי או במיטתה של כל בחורה אפשרית בניו ג'רזי.

"הסופרנוס" - מהיצירות הגדולות שנוצרו בעקבות 11/9

"הסופרנוס" תרמה גם אחת מדמויות ההומואים הכי מוצלחות

"הסופרנוס" - סצינות הסיום הכי גדולות בתרבות

"רומן על אמת"/ 1993

התפקיד הקולנועי הראשון של גנדולפיני שמשך אליו את תשומת הלב היה של וירג'יל, גנגסטר אלים כמובן. באחת מסצנות המפתח המזעזעות ב"רומן על אמת", גנדולפיני הופך את פניה של פטרישיה ארקט היפה לעיסה מדממת, אבל אחר-כך מחוסל באמצעות פותחן בקבוקים, דאודורנט, ועוד מיני עזרים ביזאריים. הסרט נכתב על ידי קוונטין טרנטינו, מי שאחראי יותר מכל אחד אחר על תחייתו המחודשת של הגנגסטר הקולנועי כהתגלמות הקוליות עלי אדמות, ואין ספק שיש קו דמיוני ישר שמחבר בין הגנגסטר הראשון של גנדולפיני לגנגסטר האולטימטיבי שיצר ב"הסופרנוס".

"תפוס את שורטי"/ 1995

אחד מתפקידי המשנה המפתיעים והמקסימים של גנדולפיני היה בקומדיית הפשע המלבבת הזאת, עיבוד לספר של אלמור לאונרד בבימויו של בארי זוננפלד. גנדולפיני שיחק בסרט את "בר", פעלולן בסרטים, שמשלים הכנסה בתור שומר ראש של גנגסטרים. מה שהפך את "בר" לדמות בלתי נשכחת הוא הצד הרך שלו: הבת הקטנה אותה הוא מפרנס וסוחב איתו לכל מקום וההתעללויות שהוא סופג בלי סוף מצ'ילי פאלמר, הגיבור הראשי של הסרט בגילומו של ג'ון טרבולטה.

ב"תפוס את שורטי" נחשפה היכולת של גנדולפיני לשחק דמויות מורכבות, שמשלבות בין האלימות לרוך, עוד תכונה שתהפוך למפתח לדמותו של טוני סופרנו. עוד דבר שנחשף בסרט הוא היכולת של גנדולפיני להתבלט לטובה אפילו בתפקיד משנה, בסרט מפוצץ בכוכבים ברמה של טרבולטה, ג'ין הקמן, רנה רוסו ודני דה-ויטו.

"תפוס את שורטי" בוואלה! סרטים

"תפוס את שורטי": הטריילר

"המקסיקני"/ 2001

פה ושם הצליחה הופעתו של גנדולפיני להציל סרט די מבוזה משכחה מוחלטת. זה המצב במקרה של "המקסיקני", סרט הרפתקאות רומנטי של גור ורבינסקי, עם ג'וליה רוברטס ובראד פיט בתפקידים הראשיים, שעוסק במצוד אחרי אקדח עתיק ומקולל. גם כאן גנדולפיני שיחק גנגסטר, הפעם גנגסטר הומוסקסואל, שכמובן מצליח להבין ללבה של האישה (רוברטס) ולהעניק לה עצות בעלות ערך לחיים הזוגיים. זה לא ממש מנע מבראד פיט לתקוע בו כדור בשלב מסויים בסרט.

אפשר להאמין שכפיות הטובה הזאת כלפי דמותו של גנדולפיני היתה אחד הגורמים שהרתיעו את הקהל מהסרט והביאו לו הכנסות קופתיות צנועות למדי, במיוחד לנוכח הכוכבים שמופיעים בו. מגיע להם.

גנדולפיני ב"המקסיקני"

"המקסיקני" בוואלה! סרטים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"בסוד העניינים"/ 2009

למרות שגנדולפיני התמקצע בעיקר בדמויות פורעות חוק, פה ושם יצא לו לשחק גם טיפוסים מלב לבו של הממסד, חלקם אפילו חיוביים למדי. החיובי (והמשעשע) מכולם הוא ג'ורג' מילר ב"בסוד העניינים", איש צבא אמריקאי בכיר ושוחר שלום, שמנסה להרגיע את הסערה התקשורתית שקמה בעקבות התבטאות לוחמנית בלתי זהירה של שר בריטי זוטר. באחת הסצנות המצחיקות בסרט, שהוא עיבוד קולנועי לסדרה בריטית מעולה, מחשב גנדולפיני את סדר הכוחות האמריקאיים במזרח התיכון על מחשבון צעצוע שמשמיע קולות מצחיקים עם כל לחיצה, מבלי להזיז שריר אחד בפניו. מסתבר שהבן אדם מבין גם בקומדיה.

"בסוד העניינים" בוואלה! סרטים

ג'יימס גנדולפיני ב"בסוד העניינים"

"ארץ יצורי הפרא"/ 2009

ב"ארץ יצורי הפרא", עיבודו הנפלא של ספייק ג'ונז לספר הילדים של מוריס סונדק, התמודד גנדולפיני עם אחת המשימות המאתגרות עבור כל שחקן. הוא היה צריך להפיח חיים בקולו בלבד בדמות של קרול, מפלץ אלים עם לב זהב, שמתיידד עם הילד מקס ומכתיר אותו למלך על חבורת יצורי הפרא המוזרה. גנדולפיני עמד במשימה בהצלחה יתרה, והפך את קרול שלו למרכז הרגשי של הסרט, שמשלב היטב בין הקשיחות לרגישות. למרות שפניו אינן נראות כלל על המסך, התפקיד הזה הוא גנדולפיני בכל רמ"ח איבריו.

"ארץ יצורי הפרא" בוואלה! סרטים

ג'יימס גנדולפיני מדובב ב"ארץ יצורי הפרא"

ובינתיים, בתיאטרון

כשהקולנוע לא פינק אותו בתפקידים ראשיים, גנדולפיני מצא בית חם בתיאטרון. כבר בשנות התשעים עשה גנדולפיני חיל בברודוויי, כששיחק בהפקות מצליחות של "חופי הכרך" (עיבוד לסרט המפורסם של איליה קזאן) ו"חשמלית ושמה תשוקה" של טנסי וויליאמס לצד אלק בולדווין וג'סיקה לאנג. ב-2009 השתתף גנדולפיני בהפקה הראשונה בברודוויי של הלהיט הצרפתי "אלוהי הקטל" מאת יסמינה ריזא. המחזה עוסק במפגש סלוני תרבותי בין שני זוגות הורים לגבי סכסוך של ילדיהם, שמידרדר לכאוס אלים. דווקא במחזה הזה גנדולפיני מצא את עצמו פחות או יותר לראשונה בתפקיד של גבר בורגני נורמטיבי, כאשר האלימות הפעם היא מסתתרת מתחת לפני השטח. אחרי "הסופרנוס", גם זה שינוי.

צפו: ג'יימס גנדולפיני ב"אלוהי הקטל"

ומה הלאה?

ג'יימס גנדולפיני נמצא במלכודת הדבש שרק מעטים בהוליווד נמצאו בה לאורך השנים: הוא כל כך מזוהה עם דמותו של טוני סופרנו, שכל במאי מתקשה לתת לו את המקום, מחשש שממילא כולם - המבקרים, הקהל והתעשייה - יחפשו את אותו מאפיונר שנחשב בעיני לא מעטים לדמות הגדולה בתולדות הטלוויזיה. אפשר לתת כדוגמה את אידי פלקו של "האחות ג'קי" כדוגמה למעבר מוצלח למדי, אבל גם לה קשה להתחרות בדמות מופת כמו של כרמלה. בינתיים, גנדולפיני שוב יככב בתפקידי משנה מסקרנים, בין השאר בעיבוד הקולנועי המצופה של "קרוב להפליא ורועש להחריד" עם טום הנקס וסנדרה בולוק, שמדובר מאוד לקראת האוסקר.

אולי הפיתרון של גנדולפיני הוא הפרויקט המסקרן בו יחבור שוב לדיוויד צ'ייס (בתמונה לצד גנדולפיני), יוצר "הסופרנוס". גנדולפיני אמור לככב בסרט הביכורים של צ'ייס כבמאי קולנוע בסרט מוזיקלי, בו יגלם גנדולפיני אב לרוקר צעיר ומרדן. ואם זה לא יצליח, תמיד נישאר עם השידורים החוזרים של "הסופרנוס".

ג'יימס גנדולפיני בן 50: בואו להגיד מזל טוב בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully