וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שובר שורות": העונה הרביעית נפתחה נפלא

נטלי דוברזן

18.7.2011 / 13:06

"שובר שורות" חזרה לעונתה הרביעית אחרי שנה של כסיסת ציפורניים והיה שווה לחכות, כיוון שכל פריים מהפרק הראשון שווה פרס אמי

13 חודשים היינו צריכים לחכות כדי לקבל את התשובות לשאלות הבוערות שהעלה הקליף-הנגר של סוף העונה השלישית של "שובר שורות". בפעם האחרונה שראינו את יצרני המת' החביבים עלינו, הם היו שקועים בבוץ עמוק יותר מאי פעם, כשוולט (בריאן קראנסטון), עומד להירצח במעבדת העל וג'סי, (אהרון פול), עומד להפוך לרוצח בעל כורחו של חנון חף מפשע. האם וולטר הצליח להבטיח שהשניים יינצלו ממוות? ואם כן, לכמה זמן? האם ג'סי בכלל פגע בגייל עוזר המעבדה? מה זה יעשה לג'סי? ומעל לכול, איך יגיב גאס?

אז, מבלי לגלות אף ספוילר, אפשר לומר שבהחלט קיבלנו תשובות לשאלות, ובמיטב המסורת של הסדרה, גם חטפנו בוחן פתע עם מבחר שאלות חדשות. העונה הרביעית נפתחת ונכנסת ישר לעניינים, בהמשך ישיר לנקודה בה עזבנו, בלי דילוגים בזמן או קיצורי דרך.

זהו הסגנון של של "שובר שורות", היא לא עושה לאף אחד הנחות, לא כל שכן לעצמה, והיא לוקחת אותנו שלב אחר שלב ונותנת לדמויות, לדינמיקה ולסיטואציה לייצר את הדרמה. בוא נגיד כך, לא רק הדמויות תופסות את הכיסאות חזק בשתי ידיים, אלא גם הצופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוהבים להנגיד בין היומיומי למפלצתי, ולזגזג בין הסתמי למורט עצבים. מתוך "שובר שורות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם יש משהו שיוצריה של “שובר שורות” אוהבים לעשות זה להנגיד בין היומיומי למפלצתי, ולזגזג בין הסתמי למורט עצבים. הם מתעכבים ומראים לנו מה עובר על סקיילר, (אשתו של וולט), מארי והאנק (גיסתו וגיסו סוכן מחלק הסמים), בחייהם היום יומיים בזמן שוולט וג'סי נלחמים על חייהם. היוצרים כה נחושים בדרכם שהם לוקחים את הזמן שלהם ומונעים מאיתנו הצופים את מה שאנחנו הכי להוטים לדעת, וזה רק מעביר אותנו על דעתנו עוד יותר. חתיכת טיזרים ארורים.

פרק הפתיחה הוא מלאכת מחשבת ומופת בבניית מתח עוצר נשימה והדגמה ברורה למה הופך את הסדרה הזו לכל כך ייחודית. בשלב זה של חייה, הסדרה בטוחה בעצמה ובכל אספקט ואספקט בה והיא משתמשת בכל משאביה עד תום. היוצרים יודעים שהם יכולים לתת לשניים מהשחקנים המרכזים ביותר בסיפור לא להוציא מילה אחת מהפה במשך תשעים אחוז מהפרק, ושאלה עדיין ינפיקו הופעות שיזכו אותם, על סמך הפרק הבודד הזה, במועמדות לאמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחסי הכוחות כל כך ברורים לצופה שהסדרה יכולה אפילו להרשות לעצמה לא להסתמך על דיאלוגים. מתוך "שובר שורות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחסי הכוחות כל כך ברורים לצופה, עד שהסדרה יכולה להרשות לעצמה לא להסתמך על דיאלוגים כדי להסביר מה הולך כאן. ומה שעדיין דורש הסבר, יקבל הבהרה לא מילולית אבל חד משמעית. הלוקיישן עצמו של מעבדת העל, הוא דמות אקטיבית ומזרה אימה בסיפור; ואל התפאורה חוברים גם הצילום והתאורה שרק מחדדים את הניגוד בין שמיה הפתוחים, הכחולים והחופשיים של אלבקרקי, לבין מעבדת העל החשוכה, הסוגרת ודמויית המאוזוליאום. ולבסוף, מצטרפים גם המלבישים ואנשי אביזרי הבמה שמוודאים כי התסריט יבוצע בשלמות חסרת פשרות. "שובר שורות" תמיד נהנתה לקחת עצמים קזו'אלים ולהפוך אותם בתהליך הזרה ובהומור מרושע למשהו מעורר פלצות. פעמון קבלה, מנעול אופניים, דובי ורוד, צב, כל אלו משחקים כלי אירוני להנחלת פחד עמוק בדמויות ובצופה.

אז כתשובה לשאלה המרכזית - כן, פתיחת העונה החדשה של "שובר שורות" מספקת לנו את כל מה שביקשנו וייחלנו לו בסדרה, אבל בהתאם לסגנונה הכל כך שובר שורות-י, היא עושה זאת ממש לא בכיוון שחשבנו. תחזיקו חזק, הדרך הולכת להיות מטלטלת עצמות.


*נטלי דוברזן היא תסריטאית, שחקנית ומבעלות בלוג התרבות "סופרבלוב". ניתוח מלא ועתיר ספוילרים ניתן לקרוא כאן. כדאי לקרוא את הטקסט שלה בנושא כאן.

"שובר שורות" - מה הופך אותה לסדרת מופת

"שובר שורות" נמצאת גם במדריך סדרות הקיץ המומלצות שלנו

"שובר שורות" בוואלה! yes

"שובר שורות" תחזור לשידור בארץ ב-31/8, בערוץ yes דרמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully