וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג חמאס על הכרת טראמפ בירושלים: לפתוח באינתיפאדה נגד ישראל

ראש הלשכה המדינית הנייה קרא להתקוממות פלסטינית ולהפסקת שיתוף הפעולה בין הרשות לישראל, לאחר הכרזת נשיא ארה"ב. צה"ל יתגבר כוחות בשטחים, ועימותים נרשמים בכמה מוקדים. נתניהו ביטל את האירועים שתוכננו לו להיום ויקיים התייעצויות ביטחוניות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה קרא היום (חמישי) ל"אינתיפאדה נגד ישראל" בעקבות ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל. בצה"ל הורו על עיבוי כוחות בשטחים מחשש לעימותים וראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את האירועים שתוכננו לו להיום לצורך התייעצויות.

בנאום שנשא בעזה, אמר הנייה כי "עלינו לקרוא לאינתיפאדה ולעבוד על אינתיפאדה נגד האויב הציוני". הוא קרא לרשות הפלסטינית להפסיק לשתף פעולה עם ישראל ולהסיר את הסנקציות הכלכליות מהרצועה לצרכי שיתוף פעולה. אמש אמר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי ארצות הברית "נסוגה מתהליך השלום" וכי מזרח ירושלים היא "בירתה הנצחית של המדינה הפלסטינית", אך לא התייחס לשיתוף הפעולה עם ישראל.

הרשות קראה לשביתה כללית במזרח ירושלים, בשטחים ובעזה, ורחובות העיר העתיקה היו ריקים הבוקר. לפי דיווחים פלסטיניים, נרשמו עימותים בין צה"ל לבין מפגינים במרכז חברון וכן בכמה מוקדים במזרח ירושלים. עוד דווח על פצועים ברצועת עזה מירי של כוחות הביטחון לעבר מפגינים שהתקרבו לגדר.

לקריאה נוספת בנושא
על מה בעצם הכריז טראמפ - ומה החידוש: הנקודות הבולטות בנאום
טראמפ הכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל: "הגיע זמן לגישה חדשה"

מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה נושא נאום ברצועת עזה בעקבות ההכרה בירושלים, 7 בדצמבר 2017. רויטרס
קורא להתקוממות חדשה. הנייה, היום/רויטרס

בכיר הרשות קדורה פארס אמר לוואלה! NEWS כי טראמפ "ירה יריה אחרונה על התהליך המדיני. העם הפלסטיני סובל ,ולכן אנחנו צריכים אסטרטגיה חדשה לטפל בעניין העיקרי שהוא הכיבוש". הוא קרא למרד אזרחי לא-אלים.

בעקבות ההתפתחויות האחרונות, נתניהו יקיים בלשכתו התייעצויות מדיניות וביטחוניות. הוא היה אמור להשתתף אחר הצהריים בטקס חנוכת אגף שיקום חדש בבית החולים פוריה בטבריה ובכנס פוליטי בעיר. אתמול, לפני ההכרזה, נתניהו ביטל גם את השתתפותו בטקס הסכם גג שתוכנן להתקיים בנתיבות.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
פלסטינים מפנים פצוע מעימותים עם צה"ל בסמוך לגדר המערכת עם רצועת עזה, 7 בדצמבר 2017. רויטרס
פלסטינים מפנים פצוע מההפגנות בעזה/רויטרס
הפגנה בעזה נגד ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, 7 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה בעזה נגד העברת השגרירות לירושלים, היום/רויטרס

במשרד החוץ נערכים למתקפה דיפלומטית בימים הקרובים, ומקיימים דיונים לקראת כינוסים וגינויים של מועצת הביטחון, הליגה הערבית, והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי. לפי ההערכה, גם שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים להשמיע עמדה בנושא במהלך פגישתם עם ראש הממשלה בבריסל ביום שני.

עוד קודם לכן, נתניהו אמור להיפגש בפריז ביום ראשון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהביע התנגדות למהלך האמריקני והבהיר שצרפת עדיין מחזיקה בעמדה הדוגלת בפתרון שתי המדינות עם בירה משותפת לישראלים ולפלסטינים בירושלים.
נסיעתו של נתניהו לפריז ובריסל תוכננה להתמקד בסוריה ובהתנגדותה של ישראל להתבססות איראן בסוריה ובלבנון, אך בשל האירועים, סוגיית ירושלים צפויה לתפוס גם כן מקום מרכזי על סדר היום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הבינלאומי השני לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ, ירושלים, 7 בדצמבר 2017. קובי גדעון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נערך למתקפה דיפלומטית. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון, לע"מ

ההחלטה של טראמפ, שהפכה מדיניות ארוכת שנים של ארצות הברית באזור, ספגה גינויים מצד בעלות בריתה של ארצות הברית ואויבותיה באזור, לצד ביקורת ממדינות המערב.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר הבוקר כי הכרת ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל "תצית את האזור בלהבות" ולא תקדם את תהליך השלום. גינויים דומים נרשמו מצד ערב הסעודית, מצרים, ירדן, איחוד האמירויות הערביות ומרבית מדינות ערב והעולם המוסלמי, ממרוקו ועד אינדונזיה.

בבגדאד, זומן שגריר ארצות הברית לשיחת נזיפה. המיליציה העיראקית השיעית א-נוג'בה, הנתמכת על ידי איראן ומחזיקה בנוכחות גם בסוריה, אמרה כי ההחלטה מצדיקה "תקיפת כוחות אמריקניים" בעיראק.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני הזהירה כי ההחלטה של טראמפ "עלולה להחזיר אותנו לזמנים אפלים". משרד החוץ של רוסיה הזהיר כי ההכרה בירושלים עלולה להחריף את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך קרא לצדדים לנהוג באיפוק.

נתניהו: "עוד מדינות יעבירו את השגרירות שלהן"

נתניהו אמר הבוקר כי מדינות נוספות רוצות להעביר את מבני השגרירות שלהן מתל אביב לירושלים, מלבד ארצות הברית. "אנחנו כבר נמצאים בקשר עם מדינות נוספות שרוצות להעביר את השגרירות לירושלים", אמר בכנס הדיפלומטיה הבינלאומי במשרד החוץ. "אין לי ספק שעד שהשגרירות האמריקנית תעבור, יעברו עוד הרבה שגרירויות, ואפילן לפני כן. הגיע הזמן".

דברי נתניהו מגיעים לאחר שאתמול הועברו למשרד החוץ מסרים מהפיליפינים שהביעו עניין בהעברת השגרירות. בערב, אחרי הצהרת טראמפ, צ'כיה הודיעה על הכרה במערב ירושלים כבירת ישראל, אך הדגישה כי השגרירות תעבור רק לאחר שתושג הסכמה בין ישראל והפלסטינים על מעמד העיר.

(עדכון ראשון: 10:18)

שוטרי מגב בירושלים בשל הרכזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל 7 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
כוחות מג"ב בעיר העתיקה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
שביתה כללית של הפלסטינים בירושלים בשל הרכזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל 7 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
רחובות ריקים בעיר העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
פליסטיני ליד ציור טראמפ על הגדר ביום שאחרי החלטת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, 7 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, רויטרס
כתובת נגד טראמפ על גדר ההפרדה/רויטרס, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully