וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נערכת להחריף את התגובה ל"זליגת" הרקטות מסוריה ברמת הגולן

22.10.2017 / 6:35

הרקטות שנחתו בגולן בבוקר שבת עוררו חשד כי דמשק מנסה להעביר מסר לירושלים. לצד השמדת עמדות של הצבא הסורי הודיע דובר צה"ל כי תקריות דומות בעתיד יביאו לתגובה עזה יותר. בינתיים, אסד נערך להשיב את חובו לטהראן

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו נפגש עם שר ההגנה הרוסי ודן עמו בהתעצמות איראן בסוריה, בשבוע שעבר)

תושבי רמת הגולן התעוררו אתמול (שבת) לקולות עזים של פיצוצים. בדיקת כלל המערכות העלתה כי ארבע מתוך חמש רקטות ששוגרו מאדמת סוריה נפלו בשטח ישראל. באותו זמן המשיכה הלחימה בין צבא סוריה לכוחות המורדים במרחב הסורי אך לא באופן שהצדיק שיגור היקף כזה של רקטות. אירועי הבוקר העלו חשד בצד הישראלי שמא יש כאן ניסיון של משטר אסד להעביר מסר לישראל - אולי בלחץ איראני - וצה"ל הגיב בירי לעמדה שממנה שוגרו הרקטות.

עד כאן הכול היה שגרתי; עד שהגיעה ההודעה הרשמית של דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס בהמשך הבוקר שהטילה את האחריות על המשטר בראשותו של בשאר אסד. הפעם בשונה מהודעות קודמות, התווספה שורה חדשה: "גם אם מדובר בזליגה, מדובר באירוע חריג והמשך אירועים מסוג זה יענו בהחרפת התגובה הישראלית". לאחר מכן הופצה הודעה בערבית בסגנון, "אנחנו לא צריכים להזהיר פעמיים".

עוד בנושא:
צה"ל תקף בסוריה עקב זליגת ירי נוספת: "נחריף את התגובה"
רקטה מסוריה נחתה ברמת הגולן; צה"ל תקף בתגובה עמדה של צבא אסד
אמריקני נפצע קל מירי תועה לעבר מרפאה שצה"ל הקים בשטח סוריה

צילומים בגבול בעקבות זליגת הירי מסוריה 25 ביוני 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
נפילת רקטה בשטח ישראלי בגולן, ביוני/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

החשש האמיתי בצה"ל הוא ממהפך של גבול סורי יחסית יציב למרחב לחימה שכולל זליגות ופיצוצים בסמוך לגדר בתדירות שתהפוך את חיי האזרחים הישראלים באזור לבלתי נסבלים, בלשון המעטה. לשם כך הועברו בחודשים האחרונים מסרים ברורים לרוסיה, לארצות הברית, למדינות ערביות באזור ולמדינות באירופה כי ישראל לא תסכים לנוכחות איראנית, או של חיזבאללה, בסוריה בכלל וברמת הגולן הסורית בפרט. בשלב זה לא נראה שיש כוונה רוסית לתמוך בדרישה הישראלית. שיגור הטיל מסוללת הנ"מ SA-5 בשבוע שעבר אל מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי רק הוסיף לאווירה ההולכת ומתחממת.

טהראן מבקשת לגבות חוב מאסד ו"לגזור קופונים"

כדי להבין את עומק האתגר שמצפה לצה"ל יש להתבונן בזווית הראייה של אסד. רק לאחרונה הוא נשא נאום שבו הרעיף שבחים על בעלת בריתו איראן שלולא היא בוודאי היה שוהה היום עם בני משפחתו במתחם מאובטח באזור נידח בסוריה או קבור מתחת לאדמה ביעד סודי אחרי שחוסל בידי פעילי "המדינה האסלאמית" (דאעש).

באותו נאום הסביר אסד, שמצטייר בשלב זה כמנהיג העלאווי האחרון, כי משטרו חייב חוב גדול והיסטורי לטהראן, שתמיכתה נמשכת בצורה ברורה גם בימים אלו. 200 מטוסים איראנים עמוסים בתחמושת, אמצעי לחימה וכן לוחמי ומפקדי מיליציות שיעיות נוחתים מדי חודש בדמשק במסגרת המלחמה במורדים. ה"קופונים" אותם איראן תרצה לגזור על חשבונו של אסד מתחלקים לכמה קטגוריות. החשובה ביותר כוללת בסיסים מובהקים בפיקוד איראני באזור חופה של סוריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרידי רקטה שאותרו ברמת הגולן, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קופון" נוסף נוגע לנוכחות איראנית באמצעות שליחים ברמת הגולן הסורית. לשם כך צבא סוריה יצטרך לכבוש מחדש חלקים גדולים שעליהם השתלטו המורדים בשנים האחרונות. לחימה זו צפויה להתרחש, מן הסתם, קרוב מאוד לגבול ישראל. כך למשל, מעבר קוניטרה שנשלט בשנים האחרונות על ידי כמה ארגוני ג'יהאד עולמי.

כדי להעביר את המסר לדמשק ישראל זקוקה לגיבוי בינלאומי

המסר הישראלי הועבר בצורה ברורה למשטר אסד לא רק באמצעות כלי התקשורת אלא גם באמצעות כוחות אונדו"ף של האו"ם שאת נוכחותם מנסה ישראל לשמר במרחב, וכן באמצעות שיחות עם בכירים רוסים ונציגי מדינות נוספות. כבר עכשיו ברור כי ישראל לא תוכל להסתפק בהתקפות נקודתיות אם תימשך "זליגה" של רקטות וייתכן מאוד שכבר עכשיו נשקלת החרפה של התקפות כמו פגיעה בתשתיות משטר סוריות ויעדים נוספים.

לשם כך נדרש גם גיבוי בינלאומי. תהליך שמשקף את השיחות שניהל שר הביטחון אביגדור ליברמן בשבוע האחרון עם מקביליו במוסקבה ובוושינגטון. הרמטכ"ל גדי איזנקוט טס הלילה לביקור עבודה בארצות הברית, שיעסוק בין היתר בסוגיה האיראנית.

המציאות בסוריה נראית קודרת. הזחילה האירופאית לעבר סוריה, ממנה חוששים מאוד בישראל, כבר נותנת את אותותיה. צרפת הודיעה על השקעה של מיליוני אירו למען האזרחים הסורים. ככה זה מתחיל. השלב הבא יהיה התקרבות אל משטר אסד ושינוי מאזן הכוחות באזור.

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית. 13 באפריל 2017. רויטרס
התקרבות לאירופה עשויה לשנות את מאזן הכוחות. אסד, באפריל האחרון/רויטרס
רכבי או"ם של חיילי אונדו"ף - רמת הגולן, מחוז קוניטרה, סוריה - אוגוסט 2014. רויטרס
כוחות או"ם ברמת הגולן/רויטרס
ירי מסוריה: שתי נפילות בצפון רמת הגולן - צה"ל השיב באש.
חיילי חיל התותחנים בעמדה ברמת הגולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully