וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין ארה"ב לרוסיה: הפגזת צה"ל בסוריה הפכה למהלך דיפלומטי זהיר

24.6.2017 / 22:25

ישראל אמנם שומרת על הקווים האדומים שלה והגיבה בחריפות לעשר הזליגות ברמת הגולן, אך כבר לא מדובר בסגירת מעגלי אש מהירה – אלא בהמתנה סבלנית. אישור הדרג המדיני הוא קריטי בזמנים שבהם תגובה אגרסיבית עלולה להתפרש כיציאה גלויה נגד רוסיה

צילום: דובר צה"ל

באופן חריג, נאלץ היום (שבת) צה"ל נאלץ להשתהות שעות אחדות לפני שתקף מטרות של צבא סוריה, בתקופה לזליגת ירי חריגה כשלעצמה: עשרה פגזי טנקים ופצצות מרגמה שנפלו בצד הישראלי. הפעם, לא הייתה סגירת מעגלי אש מהירה, כפי שמבצע לרוב צה"ל במרחבה אוגדה 210, אלא המתנה סבלנית לעיבוד המודיעין, ובעיקר לאישור הדרג המדיני בצלה של התקופה הרגישה בגבול. תגובה ישראלית נגד צבא סוריה עלולה להתפרש כתמיכה בתוקפנות שמפגין צבא ארצות הברית במרחב הסורי – ויציאה גלויה נגד רוסיה.

בגלוי, ישראל שומרת על הקווים האדומים שלה בכל הנוגע לזירת הצפון – בין אם מדובר בהעברת אמצעי לחימה מסוריה לחיזבאללה בלבנון, ובין אם מדובר בזליגות ירי. ואולם, המציאות הביטחונית משתנה במהירות ועמה גם המדיניות האזורית. כעת, יש לקחת בחשבון עם כל תגובה את השתלשלות האירועים האפשרית שלאחריה בהתחשב באגו של נשיא סוריה בשאר אסד, בעיקר במקרה של הרג חייליו.

צה"ל משיב אש לטנק סורי לאחר שירי בוצע לעבר ישראל, 24 ביוני 2017. דובר צה"ל
התקיפה כפי שפורסמה בידי דובר צה"ל/דובר צה"ל

ראש אגף המודיעין, אלוף הרצי הלוי, התייחס מפורשות להשלכות האפשריות של האינטראקציות בין המדינות במזרח התיכון בהרצאה שהעביר השבוע בכנס הרצליה. "הסכסוכים במזרח התיכון אינם במוקד תשומת הלב העולמית, אך הם מהווים כר לדיאלוג בין המעצמות, שיכול להקרין על יתר העולם", אמר. לפיכך, הרמטכ"ל גדי איזנקוט מוודא שצה"ל אוכף את הנחיות הדרג המדיני בכל מה שקשור לקווים האדומים, אך מנגד, לא גורר את ישראל למתיחות שבין ארצות הברית ורוסיה.

הזליגות והברחות הנשק הן לא הדאגות הבודדות של הרמטכ"ל בגבול הסורי, וראש אמ"ן התייחס גם אליהן בכנס הרצליה. "בסוריה, דאעש מתכווץ, המשטר מתייצב, אך הסיפור רחוק מסיום. הסדרה תתאפשר בהסכמה מעצמתית בלבד. בכל מקרה, סוריה תמשיך להיות כר פורה לאי יציבות, טרור ונחשלות לשנים, בעוד הציר השיעי מתבסס בה לשנים ובוזז את נכסיה", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן. כנס הרצליה, 15 ביוני 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
אלוף הלוי, השבוע/תצפית TPS, הלל מאיר

מה שאלוף הלוי דווקא לא התייחס אליו, הוא השפעתה של איראן, ששולחת את זרועותיה לכל אזור במזרח התיכון שבו היא יכולה להשפיע לטווח הקרוב - ובעיקר לטווח הרחוק. לדברי גורמים במערכת הביטחון, משמרות המהפכה גייסו למעלה מעשרות אלפי שיעים חברים במליציות חמושות שחלקן נלחם בסוריה, עיראק ותימן, וחלקן זולג באטיות לצפון רמת הגולן.

גם ארגון חיזבאללה לא קופא על השמרים ומחפש דרכים להתבסס ולהשפיע בצפון רמת הגולן, כדי לאבטח ציר תנועה עוקף ללבנון, אך גם כדי להקים חזית נוספת נגד ישראל. צעדים, שבעבר ניסה חיזבאללה לקדם ללא הצלחה, מהווים איום מובהק על יציבות הגבול. בתחום הזה, פועלת ישראל בכמה מישורים ובין היתר מנסה לסייע לכוחות אונדו"ף לשוב בשלבים לצד הסורי של רמת הגולן, לאחר הבריחה ממנו ב-2014 אחרי חטיפתם של 43 חיילי או"ם. המחאה שהעביר הערב צה"ל לאונדו"ף על האירוע, היא סימן נוסף למאמץ הישראלי לחזק את הארגון.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בגבול ישראל סוריה לאחר התקרית בגבול, 24 ביוני 2017. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון ליברמן בגבול, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully