וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום 12 שנים: לוויין ישראלי עם הנעה חשמלית ויכולת צילום מדויקת

26.5.2017 / 5:30

הפרויקט שלו היו שותפות "רפאל", התעשייה האווירית, סוכנות החלל הישראלית ומקבילתה בצרפת ארך 12 שנה ונחנך אתמול בטקס חגיגי. הלווין החדש ינטר תופעות חקלאיות ונחשב ל"קטר טכנולוגי" לקידום חקר החלל בישראל

צילום: סוכנות החלל ההודית

(שיגור שני לווייני מחקר ישראליים לחלל, בפברואר)

התעשייה האווירית וחברת "רפאל" מסרו אתמול (חמישי) לידי סוכנות החלל הישראלית וזו הצרפתית את הלוויין "ונוס" – פרי שיתוף פעולה בין שתי הסוכנויות שארך 12 שנה. התעשייה אווירית בנתה את הלוויין ואחראית על השיגור הצפוי להתקיים בחודש אוגוסט הקרוב בדרום אמריקה. חברת "אל-אופ" סיפקה את המצלמה המולטי-ספקטרלית וחברת "רפאל" אחראית על מערכת ההנעה החשמלית.

ל"ונוס" נקבעו שתי משימות מרכזיות: מדעית וטכנולוגית. המשימה המדעית באחריות צרפת כוללת צילום ופענוח תופעות חקלאיות. המשימה הטכנולוגית נתונה באחריות ישראל ותובל בידי "רפאל".

עוד בוואלה! NEWS:
"חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר נמצא במוקד חקירת הקשרים עם רוסיה"
בית הדין אישר את התפטרות הרופאים מבית החולים הדסה
טרגדיה בבית החולים: אובחנה בסרטן בהיריון ומתה במהלך הלידה

מערכת הנעה תוצרת חברת "רפא''ל" המשלבת הנעה חשמלית והידרזין. רפא"ל, מערכת וואלה!
פיתוח ראשוני. מערכת ההנעה המותקנת בלוויין "ונוס"/מערכת וואלה!, רפא"ל

יעקב הרשקוביץ, מהנדס מערכות ומחקר ראשי בנושא חלל בחטיבת מנור של "רפאל" הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS על אופי המשימה הטכנולוגית. "חברת רפאל סיפקה עד היום מערכות הנעה כימיות (דלק נוזלי, א"ב). רפאל אחראית לראשונה בישראל לפיתוח ולייצור מערכת הנעה חשמלית שתשוגר לחלל", אמר הרשקוביץ.

"עד היום השתמשנו וסיפקנו ברפאל מערכות הנעה כימיות. מה שמאפיין את המערכת שלנו היא היעילות ביחס בין הביצועים למשקל. כל קילוגרם עולה הרבה כסף במונחים של שיגור לחלל. לכן מערכת ההנעה החשמלית שלנו שעיקרה שמירת מסלול יעילה, בין היתר בגלל המשקל שלה". עוד הסביר הרשקוביץ, מרצה בתחום האווירונאוטיקה בטכניון, כי "מכיוון שהמשימה המדעית של 'ונוס' היא בין היתר צילום, נדרש מסלול מאוד מדויק. מערכת ההנעה של 'רפאל' מספקת בקרת מסלול ותיקונים דרושים".

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, אמר כי "אנו שמחים למסור את הלוויין המחקרי 'ונוס' לסוכנויות החלל הישראלית והצרפתית". לדבריו, "מיטב המהנדסות והמהנדסים בתחום הלוויינות והחלל בתעשייה הישראלית לקחו חלק בפרויקט דגל ייחודי זה, המהווה עוד הישג טכנולוגי לתעשייה האווירית בפרט ולתעשייה החלל הישראלית בכלל".

עוד באותו נושא

שני ננו-לוויינים ישראליים למטרות מחקר שוגרו בהצלחה לחלל

לכתבה המלאה
שני לוויינים ישראלים למטרות מחקר שוגרו בהצלחה לחלל. מערכת וואלה! NEWS
שיגור צמד לווייני מחקר ישראליים לחלל, בפברואר/מערכת וואלה! NEWS

במשך שנתיים ישהה הלוויין בגובה של 720 קילומטר ולאחר מכן יעבור באמצעות מערכת ההנעה לגובה מאתגר מאוד בחלל של 410 קילומטר. "בגובה נמוך שכזה נוטה הלוויין לאבד גובה. לכן המנועים שלו יעבדו בצורה אינטנסיבית כמה פעמים ביום כדי לשמור על המסלול המדויק. מה נרוויח? ככל שהלוויין טס בגובה נמוך, נוכל לצלם ברזולוציה יותר גבוהה", אמר הרשקוביץ.

בתעשיות הביטחוניות בישראל תולים תקוות גדולות ב"ונוס" מאחר ומדובר בלוויין מחקרי פורץ דרך שיהפוך להיות קטר טכנולוגי לפיתוחים נוספים בחלל. הצלחת המערכות המורכבות עליו עשויה לסלול דרך לעסקאות נוספות תוצרת כחול לבן מעבר לתרומה המחקרית של הלוויין.

בדומה למגמה העולמית של פיתוח לווייני ננו ומיקרו עוסקת "רפאל" בפיתוח תחום לוויינים דומים במתווה של להקות בחלל. למרות החגיגיות סביב מסירת "ונוס" קיימת דאגה רבה בקרב מומחי חלל ובכירים בתעשיות השונות מאחר ואין פרויקטים נוספים אזרחיים בתחום החלל במימון הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully