וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלי העדפה מתקנת": מפקדים יוצאי אתיופיה על השינוי בצה"ל

23.10.2016 / 14:10

סא"ל תמיר אלעזר שבר את תקרת הזכוכית לחיילים בני העדה. הילדים בשכונת המגורים של סג"מ אסרס סדמלש מתרגשים ממראה הדרגות על כתפה. בשיחה באולפן וואלה! NEWS סיפרו השניים על המוטיבציה הגבוהה וגם על הקשיים

עריכה: ניר חן

88% מבני קהילת יוצאי אתיופיה מתגייסים לצבא וסגן-אלוף תמיר אלעזר אינו מופתע מהנתונים המרשימים הללו. "הקהילה שלנו ידועה כמי שרוצה לתרום ולהשקיע, וככה חונכנו", אמר סא"ל אלעזר בריאיון באולפן וואלה! NEWS, "יש נכונות להקריב ולהילחם. גם כשאני התגייסתי הנתונים היו גבוהים מאוד". לדבריו, הצבא פעל לצמצום הפערים שמובילים לנשירה בקרב החיילים מהקהילה. בשנים האחרונות ירד שיעור הנושרים מבני העדה - מרבע מהמתגייסים ל-17%.

סא"ל אלעזר, בן 41, נשוי ואב לשלושה ילדים, עלה לארץ בגיל שמונה. הוא מתגורר במגדל העמק ובעל תואר שני ביחסים בינלאומיים. מאז שהתגייס בשנת 1995 לגדוד 202 בחטיבת הצנחנים, הוא לא מפסיק לטפס בסולם התפקידים והדרגות. הוא שירת בחטיבה עד תפקיד מפקד פלוגה ועבר לתפקידים שונים בבית הספר לקצינים, בה"ד 1, שירת כקצין אגף מבצעים בגדוד הסיור בחטיבת גבעתי וכעת הוא סגן מפקד חטיבת אלכסנדרוני.

עוד בוואלה! NEWS:
חיל האוויר המצרי תקף בסיני: "כ-70 לוחמי דאעש נהרגו"
בצעד מפתיע: עיראק אסרה על מכירת אלכוהול במדינה
צעיר מירושלים חשוד שהתחזה לרופא וביצע מעשה מגונה ביולדת בשערי צדק

סג?מ אסרס סדמלש וסא"ל תמיר אלעזר, אוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
88% מבני הקהילה מתגייסים. סא"ל תמיר אלעזר/באדיבות המצולמים

סגן-משנה אסרס סדמלש עלתה לארץ כשהייתה בת שלוש. בגיל 18 גילתה כי מי שחשבה שהיא אמה, היא למעשה סבתה, בעוד אמה האמתית מתה כשהייתה בת שנה. אביה ושתי אחיותיה עדיין חיים בכפר קטן באתיופיה. לאחר שהתגייסה היא שירתה בגדוד קרקל כמפקדת כיתת טירונים - תפקיד שאותו מילאה בהצטיינות. העבודה הקשה בגדוד והשילוב של נשים וגברים בו קסם לה, וסדמלש ביקשה לשרת בו גם אחרי שסיימה קורס קצינים.

בריאיון סיפרה כי דיברה עם החניכים שלה בשנת השירות ברמלה על הדרך שעברה, ועל הדרך שעוד תעבור. "אמרתי להם שאני רוצה להיות לוחמת כדי לעשות את השירות הכי משמעותי ולתת את הכי הרבה שאני יכולה למדינה - כדי להרגיש שנתתי את כל מה שיש לי, כדי לתת דוגמה אישית לחניכים שלי וכדי שתהיה לי מקפצה לחברה הישראלית", אמרה.

סא"ל אלעזר אמר כי הוא בטוח שסדמלש תוכל לצאת מהצבא מוכנה יותר להתמודד עם החברה. "הצבא נותן כלים להתמודד באזרחות", אמר סא"ל אלעזר והוסיף כי "העובדה שהיא קצינה ומפקדת, והיא מחושלת יותר, מביאים אותה למוכנות להתקבל בחברה". לדבריו, "מי שלא מתגייס רואה את החברה בפריזמה מאוד צרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סג?מ אסרס סדמלש, אוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
"לתת דוגמה אישית". סג"מ אסרס סדמלש/באדיבות המצולמים

השניים הסכימו כי עם השנים חל שינוי משמעותי בצה"ל כלפי חיילים מקהילת יוצאי אתיופיה. "הצבא כבר לא מתייחס ליוצאי אתיופיה כאוכלוסייה מיוחדת. היום יש יחס שווה יותר", אמרה סג"מ סדמלש, "חיילים אתיופים מרגישים שווים ובלי העדפה מתקנת". סא"ל אלעזר הוסיף כי הוא שמח שצה"ל מבין את הקשיים שיש לחיילים לעתים בבית. "יש קשיים כלכליים למשל. זה מעיב ומשפיע על השירות הצבאי ומביא לנשירה".

הוא סיפר עוד שבמגדל העמק, מקום מגוריו, הילדים ובני הנוער מבינים בעזרתו שאין עבורם תקרת זכוכית, וסדמלש מסכימה איתו. "כשהילדים הקטנים בשכונה שלי רואים אותי מגיעה עם הדרגות, הם רוצים גם". שניהם גם מסכימים כי ההתקדמות בסולם הדרגות בצה"ל לא ייעצר בדרגת סגן אלוף, וכי דרגת אלוף-משנה לבן העדה היא עניין של זמן. "גם זה יגיע", אמר סא"ל אלעזר.

סג?מ אסרס סדמלש וסא"ל תמיר אלעזר, אוקטובר 2016. באדיבות המצולמים
הצבא לא מתייחס כבר כאוכלוסיה מיוחדת. סג"מ סדמלש עם חברות/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully