וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהה נקודת תורפה: חמאס מחטיא במכוון – ומנסה לקבל הקלות מישראל

6.5.2016 / 0:30

הזרוע הצבאית, ששיגרה 20 פצצות מרגמה ביומיים האחרונים, מסוגלת לדייק בהפגזות - אך מנסה להגיע להסכמות עם ישראל לפני שיגבה מחיר דמים. בחמאס מבינים היטב כי ישראל תהיה מוכנה לשלם בהקלות

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

כמעט 20 פצצות מרגמה נפלו ביומיים האחרונים בסמוך לכוחות ההנדסה של צה"ל, לאחר שחצו את גדר המערכת – אך אף אחת לא פגעה בחיילים או באזרחים. אף שחמאס הוכיח בעבר יכולות דיוק מרשימות בכל הנוגע לפצצות מרגמה, נראה כי הוא משגר אותן במכוון בסמוך לכוחות ולא פוגע בהם, ולא מנסה לשגר רקטות לעבר יישובי עוטף עזה – אף שהוא יכול.

בשלב זה, דומה שהוא מנסה לייצר דילמה לדרג המדיני בישראל בדפוס פעולה ששימש אותו גם לפני מבצע "צוק איתן" ומבצע "עמוד ענן": ברגע שזיהה כי ממשלת ישראל לא מעוניינת בהסלמה, ניסה הארגון לגבות מחיר בדמות מהלכים שישפרו את המציאות הרצועה. בחמאס מבינים היטב כי ישראל תהיה מוכנה לשלם בהקלות בתמורה להמשך הפעילות ההנדסית לאיתור המנהרות וחציית הגדר ללא נפגעים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
יעלון: "חמאס יוכה קשות אם ינסה לשבש את חיינו"
ההסלמה בדרום: ירי הפצמ"רים נמשך; דיווח על הרוגה ברצועה מתקיפת צה"ל
פצצות המרגמה הפכו את שעון החול: החלה הספירה לאחור למבצע הבא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגזת צה"ל ברפיח, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפיכך, אמש פרסם חבר ההנהגה המדינית של חמאס חליל אל-חיה, הודעה לפיה נוצר קשר עם מצרים, קטאר והאו"ם על מנת להתחיל במגעים עם ישראל. חרף ההכחשות במערכת הביטחון בכל הנוגע למגעים מהסוג הזה, לשם מכוון הארגון – אך יש להמתין ולבדוק כיצד ינהגו בימים הקרובים, כשישראל תמשיך בפעילות ההנדסית מעבר לגדר. אם אחת מפצצות המרגמה תפגע בחיילים, כללי המשחק ישתנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טנקים סמוך לגבול רצועת עזה. מאי 2016. AP
חיילי צה"ל בסמוך לרצועת עזה/AP

האיזון היחסי השתנה בתקופה האחרונה לא רק בגלל הטכנולוגיה והמודיעין שבהם משתמש צה"ל לאיתור המנהרות, אלא מאחר שהדרג המדיני של חמאס נתן "אור ירוק" לזרוע הצבאית "לשחרר קיטור". בזמן שהגדה המערבית נרגעה באופן יחסי, נאלץ חמאס לתחזק את זירת עזה בניגוד לרצונו: לעולם יעדיף שהגדה תבער ותאיים על הרשות הפלסטינית, מאשר שהאש תתפשט ברצועה ותאיים על משילותו.

החשש: השמדת הנשק האסטרטגי

לפי ההערכות, חמאס מחזיק עדיין במנהרות שנבנו בתקופה שקדמה ל"צוק איתן" - אז חשף צה"ל 33 פירים של מנהרות שבגינן נהרגו 16 חיילים - ומאז הוא משפר את התשתיות שלהן ומכשיר אותן למערכה מול ישראל. בעוד הפעילות ההנדסית של צה"ל ממשיכה להתרחב לאורך הגדר, בארגון חוששים מהשמדת הנשק האסטרטגי.

מנהרה נחשפה סמוך לסופה, 5 במאי 2016. דובר צה"ל
פיר המנהרה שנחשפה על ידי צה"ל מדרום לרצועה/דובר צה"ל

ואולם, גורמי צבא בפיקוד הדרום מעריכים כי בין ערימות העפר שנערמו בחודשים האחרונים ליד הגדר, הצליח הארגון להונות את צה"ל ולהסתיר מנהרות נוספות שנכרו בטרם המבצע ב-2014. עדות ראשונה לכך ניתנה לפני כמה שבועות, עם חשיפת המנהרה באזור כרם שלום. מדובר היה במנהרה משופרת עם תשתיות, שהארגון טוען כי נבנתה לפני מבצע "צוק איתן".

גם הודעת השב"כ מאתמול, לפיה נעצר פעיל מרכזי במערך המנהרות, שופכת אור על שאלת המנהרות הנותרות. בהודעה דווח כי הפעיל, מחמוד עטאונה מג'בליה, הצביע על מוקדי חפירה רבים ועל פירי מנהרות של יחידות העלית בחמאס שבהן נבנו חדרי מנוחה, מקלחות ופינות אכילה. לפיכך, ההערכה כי הארגון עוד מטמין פירים נוספים וממשיך לעבוד במרץ על חיזוק המערך הקיים - איננה מופרכת.

(עדכון ראשון: 22:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully