וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה מוכן לשלב הבא: מאיים להפיל מטוסי קרב ישראליים בלבנון

14.2.2016 / 13:30

אנשי הארגון השיעי החלו להשתמש במערכות מכ"ם מתקדמות של סוללות הגנה אוויריות ו"לנעול" אותן על כלי טיס כחול לבן. המשמעות בפועל: הכנה לשיגור טילים. גורמים בצה"ל: "הקשר בין חיזבאללה וסוריה לרוסיה שינה את כללי המשחק – למרות התיאום"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

טייסי הקרב של חיל האוויר, שפועלים כבשגרה במרחב האווירי של לבנון, מתמודדים בחודשים האחרונים עם מטרד מסוג חדש – התגרות מצד אנשי חיזבאללה. לדברי גורמים במערכת הביטחון, מאז החלו הרוסים לפעול בסוריה, פעילות שכללה הקמת בסיסים צבאיים, חיזבאללה החל "לנעול" מכ"מים של סוללות הגנה אוויריות שפרושות בלבנון על מטוסי קרב של ישראל.

הטכנולוגיה החדשה שבידי חיזבאללה משדרגת את יכולותיו. המכ"ם שנמצא בשימוש ארגון הטרור השיעי יכול לזהות כלי טיס של צה"ל, ונעילתו על מטוסים מהווה פעולה התקפית, שכן מדובר בהכנה לשיגור טיל לעברם. עם זאת, מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי מצוידים במערכות טכנולוגיות מתקדמות תוצרת כחול לבן, שמאפשרות להם להבין אם ננעל עליהם מכ"ם אויב ובאיזו רמה הוא עוקב אחריהם. במקרים כאלו, מעדיפים הטייסים לשנות את נתיב הטיסה, בוודאי כאשר הן מיועדות לאיסוף מודיעין.

לקריאה נוספת:
הגמגום של אובמה בסוריה עלול להסתיים בקרבות אוויריים בין רוסיה לסעודיה
המתקפה בחאלב: יותר מ-500 הרוגים, דיון חשאי במועצת הביטחון
בצה"ל ערוכים לחיזבאללה? "האסטרטגיה שגויה, יש להילחם בלבנון"

לוחמי חיזבאללה בלבנון, אוקטובר 2015. רויטרס
מתגרים בטייסי חיל האוויר. אנשי חיזבאללה בלבנון/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי ההתגרות של חיזבאללה נובעת מהקשרים המתהדקים בין רוסיה לחיזבאללה, במסגרת הלחימה בסוריה נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "הקשר בין חיזבאללה וסוריה לרוסיה שינה מאוד את כללי המשחק באזור - למרות התיאום. חיזבאללה מאותת לישראל שהוא מוכן לשלב הבא", אמר מקור בצה"ל.

במלחמת לבנון השנייה ב-2006, הצליח חיזבאללה לפגוע רק בכלי טיס אחד – טיל נ"ט שפגע במסוק יסעור – בזמן שהיה על הקרקע. זאת, חרף העובדה שהיו ברשותו מערכות נשק נגד מטוסים. באותה העת, רמת אמצעי הלחימה של חיזבאללה לעומת איכות חיל האוויר ויכולותיו המקצועיות לא אפשרו לארגון הטרור להסב נזקים לישראל. אחרי המלחמה החל חיזבאללה בתהליך מואץ לקליטת מערכות נשק מתקדמות להגנה אווירית מאיראן ומסוריה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מטוס F-16  של חיל האוויר. רויטרס
עליונות אווירית על חיזבאללה. מטוס F-16 של חיל האוויר/רויטרס

חיל האוויר הישראלי תקף בשנים האחרונות, לפי פרסומים זרים, כמה שיירות נשק בדרכן מסוריה ללבנון, ואף השמיד מערכות הגנה אוויריות ניידות שהיו עתידות להגיע לידי חיזבאללה. מנהיג הארגון חסן נסראללה התייחס לכך באופן פומבי ואיים על ישראל. שר הביטחון משה יעלון הזהיר בשנתיים האחרונות בנאומיו כי לישראל יש "קווים אדומים" וכי היא לא תאפשר זליגת נשק מסוריה ללבנון.

אף על פי כן, מעריכים בצה"ל כי חיזבאללה הצליח להבריח מערכות הגנה אוויריות. חלקן מיושנות, דוגמת מערכת SA-5, שנרכשה על ידי סוריה אחרי מלחמת לבנון השנייה. מדובר במערכת טילי קרקע-אוויר נייחת לטווח בינוני-ארוך מתוצרת רוסיה, שמסוגלת ליירט מטוסי תובלה, סיור, מודיעין ובקרה - אך לא מטוסי קרב. ועדיין, יש באפשרות זו להגביל את חופש התנועה של כלי טיס מסוגים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully