וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של גיבור מלחמת יום כיפור: "מפקד קשוח עם נפש רגישה"

14.2.2016 / 0:41

כמה קצינים בכירים ששירתו לאורך השנים תחת אביגדור (יאנוש) בן-גל, שהלך לעולמו, סיפרו על אדם חסר פשרות, ששנא בינוניות - וכאבו את האבידה של מפקדם. "הוא היה מבריק. איבדתי חבר", אמר תא"ל (במיל') אביגדור קהלני. האזינו לבן-גל אומר לקהלני: "אתה גיבור ישראל"

צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

פקודיו של אלוף (במיל') אביגדור (יאנוש) בן-גל התקשו אמש(שבת) לקבל את הבשורה על מותו בגיל 79. "אני מתקשר לדבר עליו בלשון עבר", אמר בקול חנוק תת-אלוף (במיל') אביגדור קהלני, "הוא היה אדם מבריק וחכם מאוד. איבדתי חבר".

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפר קהלני, שנושא כמה עיטורים על חלקו במלחמות ישראל, כי הוא זוכר את בן-גל מתקופתו כקצין צעיר בחטיבה 7, עליה פיקד לימים בן-גל בין היתר בזמן מלחמת יום הכיפורים. "שמו הלך לפניו בחיל השריון", הוסיף. "אבל המפגש האמיתי בינינו היה כשהוא היה מפקד חטיבת 7 ואני הייתי מפקד גדוד 77. שנה לפני מלחמת יום הכיפורים, הוא תמיד דיבר על כך שהולכת להיות מלחמה בצפון".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מגיבורי מלחמת יום כיפור: אלוף במיל' יאנוש בן-גל הלך לעולמו בגיל 79
פלסטינים דרסו שוטרי מג"ב ליד מעלה אדומים; הנסיבות בחקירה
פלסטינית ניסתה לדקור חייל בסמוך למערת המכפלה ונורתה למוות

אלמ אביגדור בן גל (יאנוש). בני הדר, במחנה
"מדינת ישראל איבדה מפקד בעל חזון". יאנוש בן-גל/במחנה, בני הדר

"גדולתו הייתה ביכולת לאבחן מצבים ואנשים. להכיל פרטים קטנים ולראות תמונת קרב מלאה", המשיך קהלני. "הסמל המסחרי שלו היה הגובה והבלורית העבה, היה קשה לגרום לו להסתפר. בן-גל היה מג"ד בתעלה במלחמת ההתשה, בימים הקשים ביותר של הלחימה. המג"ד שהחליף אותו נהרג והוא נאלץ לחזור ללחימה שם, שהייתה כל כך מורכבת וקשה. הוא התקדם ומונה להיות מח"ט, לאחר מכן מפקד אוגדה 36 ולאחר מכן אלוף פיקוד צפון. הייתי תחת פיקודו מספר רב של פעמים".

בן-גל היה המפקד שהודיע לקהלני כי אחיו עמנואל נהרג בקרב בסיני. "הוא היה מפקד קשוח, אבל אם התקרבת אליו היית מגלה אדם רגיש", המשיך. "אני כואב מאוד את מותו. מדינת ישראל איבדה מפקד בעל חזון וראייה למרחקים ארוכים. אדם מאוד מוערך. הוא היה מרחק קצר מאוד מתפקיד הרמטכ"ל. קורות חייו הם סיפור מרתק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אלוף (במיל') יוסי פלד כאב הערב את הבשורה. "אני מכיר את יאנוש בן-גל מאז שהייתי מ"פ. לאורך כל השנים שבהם נלחמתי ראיתי אותו. בחלק מהמקרים גם הייתי תחת פיקודו", סיפר. "יאנוש עלה לישראל כילד פליט משום מקום, ללא משפחה, ותראה לאן הוא הגיע. זו גדולתו. כלפי חוץ הוא הפגין קשיחות גדולה אבל עמוק בפנים כולם ידעו שיש לו נפש של ציפור. החיים שלו היו קשורים למלחמות ישראל. תרומתו למלחמת יום הכיפורים בגזרה הצפונית הייתה מכרעת".

"אני לא אשכח את ימי הלחימה בהתשה או בשלום הגליל כשהוא היה מפקד הגיס שנלחם בגזרה המזרחית נגד הסורים ואני הייתי מח"ט מילואים", הוסיף פלד. "השירות תחתיו לא היה פשוט. הוא היה מפקד חסר פשרות. נלחם בבינוניות. אני הייתי רוצה שעם ישראל יזכור מפקד מוכשר ומקצועי שאת מרבית חייו עשה בצה"ל במטרה אחת: להגן על מדינת ישראל".

אביגדור קהלני במשדר וואלה! חדשות, אוגוסט 2014. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"גדולתו הייתה ביכולת לאבחן מצבים ואנשים". קהלני/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

אלוף (במיל') יוסי בן חנן, נושא עיטור העוז, ספד אתמול אף הוא לבן-גל: "היום נפטר אחד המפקדים הנועזים, המבריקים, הכריזמטיים והמיוחדים ביותר ששירתו בצה"ל בתקופה של תקופת ישראל. אנחנו שני ידידי נפש במשך 50 שנים משנות שירותנו בחטיבה 7 שלפני מלחמת ששת הימים ועד עצם היום הזה. אני רואה ביאנוש אחד מגדולי המצביאים שהיו לצה"ל. אי אפשר לתאר במילים ספורות את גודל התרומה שתרם בן-גל לביטחון המדינה. אחד מהרגעים הקריטיים היה במלחמת יום הכיפורים. אני מגדיר אותו כמי שהציל את עם ישראל מאובדן צפון רמת הגולן. בטרם ליווינו אותו, זה יהיה מבחינתי כמעט פגיעה בקודש אם אמשיך להוסיף מילים".

(עדכון ראשון: 21:35)

יוסי פלד מגיע לחגיגות יום הולדתו. נמרוד סונדרס
יוסי פלד/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully