וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בישראל: לשקול תיאום ביטחוני מול חמאס דרך צד שלישי

4.9.2015 / 13:45

אחרי הירי לעבר הבתים בנתיב העשרה, תקף צה"ל ברצועה - ובכך עלה מדרגה נוספת במדיניות מול הגורמים השונים בעזה, שלפיה גם ירי קליעים ייענה בתקיפת צה"ל. במערכת הביטחון יש מי שחושב שיש לשקול תיאום ביטחוני כדי למנוע אלימות כששני הצדדים לא מעוניינים במלחמה

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי הירי לעבר הבתים בנתיב העשרה, תקף צה"ל ברצועת עזה. בכך עלה צה"ל מדרגת פעולה חדשה במדיניות הישראלית ברצועה, שגם ככה קורסת באיטיות: על כל קליע שיפגע בבית ישראל, ישגר חיל האוויר טיל לעבר מתקני חמאס. גורמים במערכת הביטחון קוראים לשקול תיאום ביטחוני מול חמאס באמצעות צד שלישי.

צה"ל קבע השבוע משוואה חדשה מול החמאס בעזה: על כל קליע שיפגע בבית ישראל, ישגר חיל האוויר טיל לעבר מתקני חמאס. ישראל, שחוששת מהסלמה ברצועת עזה, זהירה מאוד בתגובותיה לאלימות מרצועת עזה. בעקבות הירי מנשק קל לעבר בתים בקו הראשון של המושב נתיב העשרה, הוחלט בצה"ל לקבוע רף חדש במדרגות הפעולה נגד אלימות מהרצועה. בעקבות החלטה זו שיגר חיל האוויר טיל לעבר יעד של חמאס: מתקן אימונים לא מאויש של חמאס.

לקריאה נוספת:
"הילדים ישבו בסלון ופתאום היו בומים": ירי לעבר בתים בעוטף עזה
האם במבצע הבא יכבוש צה"ל את בית החולים שיפא?
מעצר לוחמי הקומנדו חושף את המלחמה השקטה של מצרים בחמאס

בתים שנפגעו כתוצאה מירי נשק קל לעבר היישוב נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, ספטמבר 2015. מועצה אזורית חוף אשקלון, מערכת וואלה! NEWS
הירי לעבר נתיב העשרה שינה את המדיניות/מערכת וואלה! NEWS, מועצה אזורית חוף אשקלון

המצב המביך שאליו נקלעה ישראל מעיד יותר מכל על מלכוד: ממשלת ישראל לא מכירה בלגיטימיות של שלטון חמאס ברצועת עזה, אך בפועל מצפה ממנו למשול ולפעול ביעילות למניעת שיגור רקטות וירי כלי נשק לכיוון ישראל על ידי פלגים סוררים. אך נראה שבשנים האחרונות, טעות אחת של אחד הצדדים והאזור נגרר למערכה חדשה - במיוחד במציאות שבה חמאס מתקשה לשלוט במאה אחוזים על הנעשה בשטח, בעיקר בשל המצוקה הכלכלית ולנוכח התגברות ארגון דאעש ברצועה.

לכולם ברור כי התקיפה שלשום מקרבת את מדינת ישראל צעד נוסף לעוד מבצע מול ארגוני הטרור בעזה משום שמבחינת צה"ל, יעדי התקיפות לכל סוג של אלימות מרצועת עזה הם תמיד יעדי חמאס. אותו ארגון שבשטח מפעיל מאמצים אדירים כדי לשמור על השקט, ובמישור המדיני מנסה לשקם את הרצועה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בתים שנפגעו כתוצאה מירי נשק קל לעבר היישוב נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, ספטמבר 2015. מועצה אזורית חוף אשקלון, מערכת וואלה! NEWS
בתים שנפגעו כתוצאה מירי נשק קל לעבר היישוב נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, ספטמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, מועצה אזורית חוף אשקלון

המציאות בין ישראל לחמאס היא כישלון של מדיניות שנמשכת כבר שמונה שנים מאז עלה החמאס לשלטון. היא לא מביאה לתוצאות ביטחוניות משמעותיות בשטח למעט דחיית סבבי אלימות ליעדי זמן משתנים. גורמים בתוך מערכת הביטחון טוענים כי הגיע הרגע לבחון מחדש הקמת מנגנון לתיאום ביטחוני עם החמאס באמצעות צד שלישי. כך יהיה ניתן להגדיל את האפקטיביות המבצעית ולמנוע אלימות בזמן ששני הצדדים לא מעוניינים במלחמה.

צה"ל עלול להיקלע לסבב נוסף מול חמאס בטווח הקרוב

בשלב זה מנהלת ישראל עם חמאס דיאלוג אזרחי הדוק באמצעות ועדה, הכוללת את אנשי הרשות הפלסטינית יחד עם נציגי פתח ברצועת עזה. באמצעות אותם צינורות תקשורת מעבירה לעתים ישראל גם מסרים ביטחוניים. רוב המסרים הם נקודתיים וחד-צדדיים שכן החמאס לא ממהר לשתף פעולה עם "האויב הציוני". דיאלוג אפקטיבי נוסף שפועל בין ישראל לחמאס ברצועת עזה הוא מנגנון לשיקום רצועת עזה שבו מעורבים גם גורמים בינלאומיים והמדינות התורמות.

בקיץ 2014 חמאס וישראל לא היו מעוניינים במלחמה אך הידרדרו לאחת המערכות הארוכות ביותר שידעה הרצועה. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי אחת הבעיות שהובילו להתמשכות המערכה הייתה בעיקר בגלל שיח האילמים ששרר בין חמאס לישראל, בימים שקדמו למבצע צוק איתן. זאת בנוסף להתעקשות האמריקנית לצרף את קטאר וטורקיה לשיחות והרצון הישראלי לכפות את מצרים כמתווך.
לפחות לפי המציאות ששוררת כעת בין הצדדים, עשוי צה"ל למצוא את עצמו נגרר לסבב אלימות בטווח הנראה לעין. אם רקטה אחת תפגע בבית משפחה ותהרוג אזרחים ישראלים או אם טיל שחיל האוויר ישגר בתגובה לעבר מתקן לכאורה ריק של החמאס ויהרוג מספר פעילים - התוצאות יהיו ברורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully