וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר אלקין נגד יעלון: "הפינוי בבית אל - טעות חמורה"

שבתי בנדט ויהושע בריינר, כתב לענייני משפט

28.7.2015 / 11:15

בבית היהודי עמדו הבוקר במבוכה בעקבות פינוי "בתי דריינוף", לאחר שחבריה התחייבו שהוא לא יתקיים. יעלון: "הבהרתי שלא תהיה הריסה לפני הדיון בבג"ץ". נתניהו: "פועלים למנוע את ההריסה". אלקין במשדר וואלה!NEWS: "היה צריך להשלים את המהלך המשפטי"

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

פינוי "בתי דריינוף" שבהתנחלות בית אל הלילה (שלישי) תפס את חברי הבית היהודי בהפתעה. לאחר ששרת המשפטים איילת שקד הבטיחה לתושבים אמש כי הפינוי לא יתקיים, חברי הסיעה תקפו הבוקר בחריפות את המהלך. "ביום העשור לגירוש יהודים מגוש קטיף החליט שר הביטחון לשלוח את כוחות הביטחון, בחשיכת הליל, לבית אל. כל זאת, על אף מה שהובטח לי, ואשר אמרתי בשמו לתושבי המקום", אמרה שקד. "חד-צדדיות, הטעיה והפרת סיכומים ייענו באותו מטבע. תשובת המדינה לבג"ץ תהא נחרצת ואחת: למנוע את ההרס".

אמש הגיעה השרה שקד להתנחלות ואמרה לתושבים שלא יהיה פינוי עד שימוצו ההליכים המשפטיים בנושא. ראש המועצה המקומית בית אל, שי אלון, סיפר כי לאחר שקיבל מידע על כך שכוחות מתארגנים להיכנס ליישוב לקראת פינויו, הוא פנה לשרה בהודעת סמס, וזו השיבה לו: "וידאתי עם בוגי. לא הורסים לפני מיצוי התהליך. תשנו הלילה בשקט". על כך אמר הבוקר אלון: "גם לשקד לא היה מושג שדבר כזה הולך להיות".

היום צפויה המועצה המקומית להגיש עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את ההריסה. את תשובת המדינה בנושא אמור לכתוב היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ועל פי שקד היא צפויה להיות שאין טעם בהריסה. "נפגשתי עם התושבים והבטחתי להם כי שרי הממשלה השונים פועלים במישרין ובעקיפין על מנת לדאוג להתיישבות היהודית בכל רחבי הארץ", אמרה הבוקר שקד.

עוד בוואלה!NEWS:
ברקע הוויכוח על הסכם הגרעין: קרי יגיע למזה"ת - ולא יבקר בישראל
3 שנים אחרי: טרם נחקר מותו המסתורי של ניצול שואה בבית אבות
בכיר בציונות הדתית: "ההומואים והלסביות מאיימים על היהדות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתפסו בהפתעה. בנט ושקד/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר המפלגה, השר נפתלי בנט, מסר כי שוחח לפנות בוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש ממנו להבהיר כי אין כוונה להרוס את הבתים. "עשר שנים להתנתקות, מישהו שכח שהפעם יש למחנה הלאומי כוח ציבורי ופוליטי. שר הביטחון נגרר למחוזות קיצוניים ומתסיסים, במקום להרגיע את השטח. הגיע הזמן שממשלה לאומית תוביל את האידאולוגיה שלשמה היא נבחרה, ולא את דרך השמאל", מסר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

ח"כ סלומינסקי יכנס דיון על "להיטות כוחות הביטחון" לפינוי

חברם של בנט ושקד לסיעה השר אורי אריאל תקף אף הוא את השר יעלון. "קורה דבר מאוד חמור – מצד אחד משר הביטחון, שהבטיח שלא יהיה שום הרס הלילה וקשה לי להבין איך הוא מפר את הבטחתו, וכמובן מצד שני מצד ראש הממשלה, שהדברים מסורים לו ובאחריותו. "אני יודע שהוא מכיר את הפרטים הבוקר ומקווה שהוא יטפל בכך", אמר אריאל בריאיון לקול ישראל. "להיכנס ברגל גסה תוך כדי אלימות היא טעות קשה ביותר ובלתי-נסלחת. נתכנס היום ונחליט מה עושים. זה לא דבר שעוברים עליו לסדר היום", הוסיף השר, וכשהתבקש לאשר שלא מדובר בנושא שמפרקים בגללו קואליציה, השיב: "לא הייתי חותם על כך".

חבר נוסף בסיעה, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי, מסר כי בכוונתו לכנס דיון מיוחד בוועדה בנושא "להיטות כוחות הביטחון" לפנות את הבתים. "עיתוי הפינוי נראה לי תמוה לאור העובדה כי יש מגעים להסדרת מעמד המבנים", ציין ח"כ סלומינסקי. "להיטות היתר לפנות בימים אלו, שבהם אנו מציינים עשור לגירוש מגוש קטיף, אינה ברורה לי. אני מציע למשטרת ישראל לפעול באותה יעילות נגד הפולשים בנגב, בגליל ובמשולש".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בערב הוקרה לפצועי צוק איתן. ניב אהרונסון
"עמדתי בעניין היא ברורה, נגד ההריסה". יעלון/ניב אהרונסון

יעלון הגיב על הביקורת נגדו והסביר כי התחייבותו הייתה שלא תהיה הריסה לפני ההכרעה בנושא. "עמדתי בעניין היא ברורה, נגד ההריסה, ואני פועל כדי למנוע אותה ולחזק את ההתיישבות בבית אל בפרט וביהודה ושומרון בכלל", אמר השר. "בשבועות האחרונים ביצעתי כמה מהלכים כדי להניח תשתית חוקית אשר תמנע את ההריסה בבית אל, ועתה אני ממתין להחלטת בג"ץ בעניין. גם אתמול הבהרתי לשרים מהבית היהודי שעמם שוחחתי כי לא תהיה הריסה לפני הדיון בבג"ץ. בכל מקרה נפעל בעניין אך ורק על פי החוק ועל פי החלטות בג"ץ".

ראש הממשלה נתניהו אמר היום כי עמדתו להריסת הבתים בבית אל ברורה: "אנו מתנגדים להריסתם ופועלים משפטית למנוע צעד זה. אבקש שעמדת הממשלה, שלפיה ההליך התכנוני במקום הסתיים ולכן אין מקום להרוס את הבתים, תובא גם בפני בג"ץ", הוסיף נתניהו.

שר הקליטה זאב אלקין תקף אף הוא את הפינוי ואמר כי מדובר ב"טעות חמורה" מצד שר הביטחון. "במקום הפינוי היה צריך להשלים את התהליך המשפטי של מתן האישורים", טען אלקין במשדר וואלה!NEWS. "בעקבות הפינוי הקודם, שהיה בהסכמה, יש התחייבות של ממשלחת ישראל לתושבי בית אל, והיא לא כובדה. הכדור אולי בידי בג"ץ, אבל הממשלה יכולה וצריכה לעשות הרבה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תשנו הלילה בשקט". ההתכתבות של השרה שקד עם ראש המועצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם ביטחוני דחה את הביקורת מצד אנשי הבית היהודי נגד שר הביטחון וטען כי הפעולה הייתה צורך מבצעי לאור ההתפתחויות. "בהמלצת גורמי צבא, הוחלט להכריז על המקום שטח צבאי סגור, כך שאם עוד יומיים יכריע בג"ץ על האפשרות הקיצונית של הריסת המקום, ימנעו כוחות הביטחון כבר מעכשיו מאלפי מפגינים להגיע למקום", הסביר הגורם, והבהיר כי אין בהחלטה לפנות את יחידות הדיור נקיטת עמדה, אלא רק פעולה שנועדה לשמור על הסדר.

פינוי בתי דריינוף בבית אל. הלל מאיר, סוכנות תצפית, אתר רשמי
הפינוי בבית אל, הלילה/אתר רשמי, הלל מאיר, סוכנות תצפית

שני הבניינים בבית אל המכונים "בתי דריינוף", על שם הקבלן מאיר דריינוף שהקים אותם, מכילים 24 דירות, שלא אוכלסו בעקבות עתירת "יש דין" לבג"ץ. המבנים, שהוקמו ב-2010 וצופים את עבר פאתי מחנות הפליטים הסמוכים לרמאללה, אמורים להיהרס עד לסוף החודש, וזאת על פי פסיקת בג"ץ, שקבעה כי המבנים הוקמו על אדמות פרטיות של פלסטינים בניגוד לחוק. אלא שמאז ההחלטה על הפינוי, החלו במערכת הביטחון, בעידוד השר יעלון, לקדם הליכים במנהל האזרחי על מנת להכשיר את המבנים בדיעבד.

בעבר כבר התחייבה המדינה להרוס את המבנים, אולם בעקבות לחץ המתנחלים חזרה בה מעמדתה זו והחלה בהליכים להלבין את השטח, אולם הליכים אלה התעכבו משמעותית עד אשר התקבלה פסיקת בג"ץ שקבעה כי יש להרוס את המבנים עד לסוף יולי. היום צפויים המתנחלים והקבלן להגיש עתירה לבג"ץ בבקשה לבטל את החלטתם הקודמת, שכן לדבריהם אין טעם בהריסת המבנים שצפויים לקבל הכשר.

מאות שוטרים וחיילים השתלטו לפנות בוקר על "בתי דריינוף" לקראת הריסתם בימים הקרובים על פי החלטת בג"ץ. במהלך הפינוי פרצו עימותים בין הכוחות לבין מתנחלים שהתבצרו במקום, ועשרות מהם הועלו על אוטובוסים והורחקו מהמקום.

מאות עלו ליישוב שאנור שפונה בהתנתקות, יולי 2015. מטה חומש תחילה, אתר רשמי
מאות הגיעו במבצע לילי לחורבות היישוב שא-נור/אתר רשמי, מטה חומש תחילה

בתוך כך, במערכת הביטחון נערכים לפינויים של כ-70 מפגינים שנותרו מתוך 250 בני אדם שהגיעו הלילה במבצע חשאי לחורבות היישוב שא-נור שבצפון השומרון, שפונה בהתנתקות והכניסה אליו אסורה על פי חוק. בין היתר, השתתפו במבצע ח"כ לשעבר ממפלגת האיחוד הלאומי אריה אלדד, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן, ראש אולפנת מעלה לבונה, הרב גדי בן זמרה, הרב מאיר גולדמינץ וכן כ-20 משפחות ממפוני שאנור וחומש, שאליהן הצטרפו קבוצות בני נוער ומבוגרים מכל רחבי הארץ.

כוח צבאי מאבטח כעת את עשרות המפגינים שנותרו במקום. גורם צבאי :"נאמר להם במפורש שהם פועלים בניגוד לחוק. יש כוונה לפנות אותם בהידברות". עוד אמר הגורם כי אם הם לא יתפנו, תוטל משימת הפינוי על לוחמי משמר הגבול ולא על חיילי צה"ל.

אמיר בוחבוט השתתף בהכנת הידיעה.

בתי דריינוף בבית אל, 28 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
בתי דריינוף בבית אל, 28 ביולי 2015/נועם מושקוביץ
בתי דריינוף בבית אל, 28 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
בתי דריינוף בבית אל, 28 ביולי 2015/נועם מושקוביץ
פינוי בתי דריינוף בבית אל. הלל מאיר, סוכנות תצפית, אתר רשמי
פינוי בתי דריינוף בבית אל/אתר רשמי, הלל מאיר, סוכנות תצפית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully