וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ותיק האסירים הביטחוניים העביר לחיזבאללה מידע על צה"ל"

27.3.2015 / 11:35

הותר לפרסום: סודקי אלמקת, תושב מג'דל שמס שרק לפני שנתיים וחצי סיים לשאת עונש של 27 שנות מאסר, נעצר אחרי שמסר לארגון השיעי ולמשטר אסד תמונות ונתונים על כוחות צה"ל בגולן. הבוקר הוא הואשם, בין היתר, בריגול

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניב פוקס

תושב מג'דל שמס, שרק לפני שנתיים וחצי שוחרר מהכלא שבו נשא עונש של 27 שנות מאסר בגין עבירות ביטחוניות, נעצר לאחרונה בחשד שהעביר לחיזבאללה ולסוריה תמונות ומידע על פעילות צה"ל בגולן – כך הותר היום (שישי) לפרסום. סודקי אלמקת נעצר בחודש שעבר והבוקר הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט המחוזי בנצרת בעבירות של ריגול חמור, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, ריגול, תמיכה בארגון טרור וקשירת קשר לביצוע פשע. על חלק מהפרשה עדיין מוטל צו איסור פרסום.

מי מתנכל ומסכן את חיי הפצועים הסורים המטופלים בישראל?

סודקי אלמקת, תושב מג'דל שמס שהואשם בריגול עבור חיזבאללה וסוריה, 27 במרץ 2015. ערן גילווארג
סודקי אלמקת בבית המשפט המחוזי בנצרת, היום/ערן גילווארג

אלמקת, בן 48, הורשע לפני 30 שנה בשורה של עבירות, בהן היזק בחומר נפץ, אימון צבאי ללא היתר, אחזקת אמצעי לחימה והתאגדות בלתי חוקית. זאת, אחרי שתכנן לפגוע בבסיסי צה"ל בגולן. הוא נכלא ב-1985 ושוחרר מהכלא ב-2012. פרק הזמן הממושך שישב מאחורי הסורגים הכתיר אותו כוותיק האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל – תואר בו החזיק עד לפני כשבע שנים סמיר קונטאר אשר הקים לאחרונה, ביחד עם ג'יהאד מורנייה המנוח, תשתיות טרור של חיזבאללה בגולן הסורי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הוא חיפש נקודות תורפה בגבול"

ב-25 בפברואר השנה, נעצר אלמקת על ידי חוקרי שירות הביטחון הכללי והיחידה המרכזית של מחוז הצפון, ביחד עם עוד שלושה מתושבי הכפרים הדרוזיים בצפון רמת הגולן. שלושת החשודים הנוספים שוחררו למעצר בית בימים האחרונים ורק אלמקת, שנחשב לחשוד הבכיר ביותר, נותר במעצר. "אני פה כי חשפתי את הקשרים של ישראל עם ג'בהת אל-נוסרה", אמר באחד הדיונים בהארכת מעצרו.

עוד בוואלה חדשות:
ההתרסקות באלפים: "ממצא משמעותי" בביתו של טייס המשנה
מאמן אתלטיקה קלה חשוד שכלא ואנס בת 10 לפני יותר מעשור
בית הכנסת השלישי בגודלו באירופה נפתח מחדש בטורקיה

"בתחילת 2014 שמנו לב שהוא התחיל לעשות פעילות של ריגול חמור נגד המדינה על ידי מעקבים אחרי פעילות צה"ל, איסוף שיטתי של מידע אודות הפעילות של צה"ל ברמת הגולן, צילום של כוחות צה"ל בגבול סוריה וחיפוש נקודות תורפה בגבול מדינת ישראל", סיפר רב-פקד אלי פוקס, ראש מחלק מיעוטים בימ"ר צפון.

לדבריו, אלמקת תיעד, בין היתר, כלי רכב צבאיים לא ממוגנים שנסעו לאורך הגבול וחיילים שהתאמנו על הגבול ללא נשק. "את החומרים הללו הוא העביר לגורמים עוינים בסמיכות למועד הצילום", הוסיף רפ"ק פוקס. "את כל זה הוא עשה על מנת להקל על פעולות טרור נגד ישראל על ידי טרוריסטים בגבול של ישראל עם סוריה".

ישראל שחררה את האסיר הבטחוני סודקי אלמקת, אוגוסט 2012. פאנט
סודקי אלמקת מאושר לאחר שחרורו/פאנט

חלק מהחומרים המודיעיניים שהוצגו בפני אלמקת כללו הקלטות שתיעדו את מהלכיו חודשים ספורים לפני מעצרו ומאות סטטוסים שהעלה בפייסבוק בשנתיים האחרונות, הכוללים, על פי כתב האישום, דברי הסתה. "למעשה, כבר עם שחרורו מהכלא הוא התחיל לקדם פעילות לאומנית ברמת הגולן, קיים עצרות תמיכה בסוריה ונאם בהן, השתתף בעצרות ברשות הפלסטינית והביע תמיכה בארגוני טרור", המשיך רפ"ק פוקס. "מעל דפי הפייסבוק הוא גם הסית לעבירות טרור נגדנו, הביע את תמיכתו הנלהבת בחיזבאללה, באיראן ובאסד כמובן".

אלמקת סבר כי ישראל מחמשת את המורדים הסורים

על פי כתב האישום, ב-21 באוקטובר 2014 קיבל אלמקת דיווח מאת חברו עאטף דרוויש, המכונה "אבו עלי", לפיו האחרון הבחין בחמישה כלי רכב של המשטרה במעבר קוניטרה, במזל"טים שמצלמים מישראל וכן ברכב שנכנס מהמעבר הסורי לישראל. "על רקע זה יצא הנאשם בהמשך היום לסיור ביחד עם אבו עלי במספר נקודות לאורך הגבול במהלכו התמקם בנקודת תצפית על מעבר קוניטרה ועקב אחר תנועת כלי רכב שנכנסו מסוריה אל ישראל ולהיפך", נכתב. "במהלך הסיור הבחינו הנאשם ואבו עלי בארגזים שהיו מונחים בשטח ישראל באזור הגבול, והעריכו כי הארגזים מכילים אמצעי לחימה וציוד שמדינת ישראל מעוניינת להעביר כסיוע לכוחות המורדים".

כחודש לאחר כן, נכתב, ב-18 בנובמבר, ערכו השניים סיור באזור הגבול ובמהלכו הבחינו בארגזים. "הנאשם העריך כי צה"ל הותיר אותם במקום בכדי להעבירם בשעות החשיכה לכוחות המורדים והחליט לצאת בלילה לסיור נוסף על מנת לאשש את הערכתו", כתבה הפרקליטות.

ישראל שחררה את האסיר הבטחוני סודקי אלמקת, אוגוסט 2012. פאנט
אלמקת לאחר השחרור/פאנט

עוד נכתב כי ב-23 בנובמבר צילם אלמקת סרטון המתעד את מיקום בית חולים שדה, שהוקם בתוך מוצב צבאי באזור מעבר קוניטרה. "הנאשם תיאר במהלך הסרטון כי הוקם בנוסף חמ"ל משותף לצה"ל, לאו"ם ולכוחות המורדים ומתקיימת תקשורת על בסיס יום יומי בין הגורמים הנ"ל ונערכות פגישות בין חיילי צה"ל לבין המורדים", נכתב. "הנאשם הוסיף ותיאר כי לאורך הגבול קיימים מספר פתחים דרכם מעביר צה"ל סיוע של אמל"ח וציוד לכוחות המורדים, ובנקודות נוספות, הקרובות לגדר הגבול, מאפשר צה"ל למורדים לירות לכיוון סוריה בסמיכות למוצבי צה"ל". עוד באותו היום הוא פרסם את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלו "מתוך ידיעה שהוא עשוי להגיע לאויב ובכוונה לסייע לו". הפוסט זכה ל-6,302 צפיות, 387 לייקים ו-146 שיתופים.

זאת ועוד, על פי כתב האישום, אלמקת פרסם בפייסבוק את מיקום נפילות הרקטות מסוריה לישראל ב-27 בינואר 2015. הוא גם כתב כי "המשטרה והצבא חסמו את כל הדרכים המובילות לקו הפסקת האש וצה"ל בכוננות גבוהה".

ב-24 בינואר, כך נטען, העניק אלמקת ריאיון טלפוני לערוץ "אל-אח'בריה א-סוריה" בתחילתו בירך ברכות חמות את חיזבאללה ומנהיגו חסן נצראללה. במהלך הריאיון סיפר הנאשם כי צה"ל מגיש סיוע משמעותי לכוחות המורדים בסוריה ומגייס סוכנים בקרבם.

על פי כתב האישום, בתחילת חודש פברואר אלמקת גם העביר לראש לשכתו והיועץ הראשי לעניינים ביטחוניים של נשיא סוריה, בשאר אסד, מידע לפיו קצין ישראלי נפגש עם תושבי רמת הגולן והודיע להם כי בתוך חודש ישראל תהיה מוכנה לכיבוש הכפר הסורי חד'ר. הוא מסר לרל"ש של הנשיא את שמות התושבים שנפגשו עם הקצין הישראלי ועדכן כי הגורם הישראלי ביקש מהם שיצרו קשר עם השיח'ים בח'דר על מנת לסכם כי לא יתקוממו נגד ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונות שהעלה אלמקת לפייסבוק ובהן נראה חייל צה"ל שומר על אחד חדר שבו אושפז פצוע סורי בבית החולים זיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטטוסים רבים שהעלה בגנות הפצועים הסורים פורסמו לראשונה בוואלה חדשות לפני כשנה וחצי. בשל חששם של הפצועים, נהגו צה"ל ובתי החולים בישראל לשמור על דיסקרטיות באשר לזהותם, על מנת שהמשטר הסורי לא יידע כי קיבלו טיפול במדינת האויב ויאפשר להם לחזור בבטחה למולדתם.

אלא שכבר אז, אלמקת פרסם בעמוד הפייסבוק תמונות שחשפו את זהותם של הפצועים הסורים שהיו מאושפזים באותה העת בבית החולים זיו בצפת. תחת פניהם החשופות הוא כתב: "תמונות חדשות ובלעדיות של אחת מכנופיות הפשע הפצועות שפונות לטיפול בבית החולים בצפת שבצפון אדמת פלסטין הכבושה".

במקרה אחר, העלה תמונה שבה תועד חייל צה"ל כשהוא שומר על חדר שבו אושפז פצוע סורי. אלמקת ציין את שם הפצוע וכתב: "תמונה של פושע טרוריסט מדרעא שפונה לטיפול בבית החולים בצפת שבצפון פלסטין הכבושה וגם תמונה של חייל ישראלי שעומד על המשמר כדי להגן עליו". בסטטוסים שהעלה כינה אלמקת את הפצועים המאושפזים בישראל "בוגדים" ו"משתפי פעולה של הישות הציונית".

פרקליטו של אלמקת: "הוא מכחיש את כל ההאשמות נגדו"

עורך הדין יאמן זידאן, פרקליטו של אלמקת מסר בתגובה: "אם מדינת ישראל וגורמי הביטחון הגיעו למצב שבו הם משאירים את החלק העיקרי בפרשה תחת צו איסור פרסום גם אחרי הגשת כתב האישום, זה מלמד על שני דברים. הדבר הראשון הוא שהחלק שנמצא תחת איסור פרסום ככל הנראה מחזק את טענת סודקי אלמקת וכוונותיו לפגוע בארגון הטרור ג'בהת א-נוסרה ולא כדי לפגוע בביטחון מדינת ישראל. הדבר השני שאפשר ללמוד בהותרת החלק העיקרי של הפרשה תחת צו איסור פרסום הוא שהמידע הזה מאיים לגרום למבוכה בקרב גורמי הביטחון הישראלים".

עוד מסר עו"ד זידאן: "עשרה מתוך 17 סעיפים בכתב האישום מייחסים למרשי עבירות של תמיכה בארגון טרור, כשהראיות ששירותי הביטחון הסתמכו עליהן נלקחו מהפייסבוק שלו. בניגוד לטענת המשטרה, מרשי לא מודה ביתר שבעת סעיפי האישום. יש הבדל גדול בין להודות בחלק מהעובדות לבין להודות באשמה. הוא מכחיש את כל ההאשמות נגדו, במיוחד את אלו המתייחסות לעבירות החמורות ביותר של ריגול חמור, ריגול, סיוע ומסירת מידע לאויב, מגע עם סוכן זר וכד'. כתב האישום מלמד שכל פרשת הביטחון ורשת ריגול שדיברו עליה בהתחלה לא קיימת - אין רשת כזאת. זאת בדומה לכל היסודות שהובילו את שירותי הביטחון לייחס למרשי עבירות של ריגול. עבירה של ריגול צריכה להתבסס על מידע שהוא מעבר למה שאלמקת הפיץ בפייסבוק. צריך גם להציג ראיות שיבססו כי את המידע הזה הוא העביר לסוכנים שמפעלים אותו או שהוא עובד עם סוכנות ביון מסוימת. הדברים האלה כלל לא קיימים. אחת מהעובדות שמרשי הודה בהן היא שהוא אכן התקשר לנציג סוריה באו"ם, שינאם בכנס תמיכה באסד.

נציג מדינה באו"ם הוא איננו אישיות צבאית. קל וחומר שאסור לשכוח כי על פי החוק הבינלאומי רמת הגולן היא שטח סורי כבוש והתושבים של רמת הגולן הם אזרחים סורים. קשר כזה עם נציג או"ם הוא קשר לגיטימי. בכתב האישום נטען כי אלמקת הביע תמיכה בחיזבאללה. צריך לבדוק אם תמיכה בפעולה של חיזבאללה נגד ארגון הטרור ג'בהת א-נוסרה נחשבת לתמיכה בארגון טרור".

לפניות לכתב עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully