וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקוד העורף החליט: אין עוד 15 שניות התרעה לעוטף עזה

11.3.2015 / 10:58

ב"צוק איתן" התבקשו תושבים המתגוררים עד 7 ק"מ מהגדר להיכנס למרחב מוגן תוך 15 שניות מ"צבע אדום". כעת הם ייאלצו להיכנס למקלט מיד עם האזעקה - מה שיגרום להם להישאר בפועל במקלטים כל הלחימה. "שנוי במחלוקת, ישפיע על תפקוד התושבים"

צילום: דובר צה"ל

(סרטון הסברה ישראלי: מה אומרות לך 15 שניות?)

פיקוד העורף גילה כי התרעת "צבע אדום" ברדיוס של שבעה ק"מ מרצועת עזה לא יעילה, ולכן ינחה בקרוב את התושבים באזור לשהות בקרבת מרחבים מוגנים לאורך כל תקופת העימות – כך נודע לוואלה חדשות. בצה"ל התגאו מאז מלחמת לבנון השנייה על כך שההשקעה בטכנולוגיות לשיפור זמן ההתרעה נמצאת במגמת עלייה – ואכן, פרק הזמן שנדרש מהתושבים בקווי העימות לסור למרחב מוגן מרגע הישמע ההתרעה או האזעקה התארך משמעותית לאורך השנים. במהלך מבצע "צוק איתן" התבקשו תושבי עוטף עזה המתגוררים בסמוך לגדר המערכת עד למרחק של שבעה ק"מ מהרצועה, להיכנס למרחב מוגן תוך 15 שניות מהישמע התרעת "צבע אדום".

אולם, בשבועות האחרונים התקיימו דיונים בפיקוד העורף ובאוגדת עזה והוחלט על קיצור דרמטי של זמן ההתרעה שניתן לתושבים המתגוררים בטווח זה. על פי ההחלטה, ההוראה החדשה תהיה להיכנס למרחב מוגן מיד עם הישמע ההתרעה. משמעות ההחלטה היא שבתקופת עימות מצופה יהיה מהתושבים בטווח של שבעה ק"מ מהרצועה להיות בקרבת מרחב מוגן.

וואלה חדשות - הסיפורים החמים:
המשבר שגבה את החברות: האחד יו"ר ועד כיל, השני מפטר עובדים
בניגוד לחוק? רב העיר צפת קרא להצביע לאלי ישי
בכיר ישראלי: "שינינו את מערכת החץ בעקבות מה שלמדנו מאסד"

יום אחרון במקלט באשקלון 5 באוגוסט 2014. רויטרס
ילד רץ למקלט במהלך "צוק איתן"/רויטרס

גורמי ביטחון הביעו פליאה על ההחלטה, שכן זמני ההתרעה היו אמורים דווקא לגדול. זאת, מאחר שהצבא הכניס לשימוש מבצעי מכ"מים וחיישנים חדישים. גורמי צבא בפיקוד דרום הסבירו כי מדובר בהחלטה של פיקוד העורף, ומבדיקת וואלה חדשות עולה כי אכן, היא אושרה על ידי הקצונה הבכירה בחיל. עוד עולה, כי ההחלטה מבוססת על חקר ביצועים שהוכיח כי ההתרעה לא יעילה בטווח של עד שבעה ק"מ. בחודש מאי הקרוב צפוי להיות מופץ עדכון ההחלטה לתושבים במועצות האזוריות השונות.

אלוף אייל אייזנברג מפקד פיקוד העורף בציון יום השנה לנפת פיקוד העורף. עומר מירון
ההחלטה אושרה על ידי הקצונה הבכירה בחיל. אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג/עומר מירון

"מדובר בהחלטה שנויה במחלוקת", אמר גורם ביטחוני המצוי בפרטי הסוגיה. "יש סימן שאלה סביב רדיוס של ארבעה ק"מ מהגבול, אבל טווח של עד שבעה ק"מ נראה קיצוני. היקף היישובים בטווח הזה הוא גדול מאוד וזה ישפיע באופן דרמטי על תפקוד התושבים. זה אומר שבמידת הצורך יפונו יותר יישובים, אם המצב יידרדר והשיגורים יימשכו. כמה זמן תוכל להחזיק תושבים במרחב מוגן?".

מדובר צה"ל נמסר: "כחלק מלקחי 'צוק איתן' מתבצעת עבודת מטה בנוגע לזמני ההתרעה במרחב האזרחי. לכשתסתיים, יופקו מסקנותיה ויינתנו הנחיות בהתאם".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully