וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פיצוץ יפהפה": הפעם האחרונה שבה הופל מטוס סורי

23.9.2014 / 11:55

בנובמבר 1985 ליוו טייסי F-15 מטייסת "חוד החנית" טיסת צילום. כשלפתע התגלו במכ"ם שני מטוסי מיג סוריים, החל קרב ובסיומו הם הופלו. "הטיל שוגר, ראינו שברי מטוס וחזרנו הביתה"

צילום: צילומי חובבים שהועלו לרשת, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

הבוקר (שלישי) הפיל מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר מטוס קרב מסוג סוחוי 24 שחדר לשטח ישראל מסוריה. מדובר בפעם הראשונה שבה צה"ל מפיל מטוס קרב סורי מאז 1985, אז מטוסי 15-F של חיל האוויר הפילו שני מטוסי מיג 23. האירוע התרחש ב-19 בנובמבר באותה שנה. כמה מטוסים מטייסת "חוד החנית" ליוו מטוסים שיצאו לטיסת צילום בלבנון. במהלך הטיסה הם נתקלו בפטרול של חיל האוויר הסורי ונכנסו עמם לקרב שהסתיים בהפלתם.

"טסנו לעבר המטרה וניסינו למנוע אפשרות של גילוי מטוסי הצילום על ידי המכ"ם הסורי. התחלנו לתפוס גובה, ואז, לפתע, נקלטנו במכ"ם של שני מטוסי מיג 23", סיפר סגן-אלוף (במיל') יובל בן–דור, אחד מטייסי ה-15-F שהשתתף בגיחה, בריאיון שהעניק בנושא לביטאון חיל האוויר ב-2005. "המיגים החלו לטוס לקראתנו ואנחנו לקראתם. השגנו נעילה עליהם ולקראת טווח של 15 מייל (24 ק"מ – א"ב) היה די ברור לנו שתכף אנחנו מסתובבים ופונים מערבה על מנת לנתק מגע".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
החשבון נסגר: רוצחי שלושת הנערים נורו למוות בחברון
שיחות המשא ומתן עם הפלסטינים יתחדשו היום בקהיר
פסיקה תקדימית בארה"ב: הבנק הערבי מימן פיגועי חמאס

טיל פטריוט נורה בצפון, ככל הנראה בשל חשד לחדירת כלי טיס לתחומי ישראל. אור ביטון, תמונות גולשים
יירוט מטוס הקרב הסורי, היום/תמונות גולשים, אור ביטון

ואולם, העניינים התנהלו באופן מעט שונה. בניגוד לפעמים קודמות, ניתנה למטוסי חיל האוויר רשות לפתוח באש חופשית. "התחלנו לפנות מערבה כפי שעשינו תמיד, ואז, בעת שפנינו לכיוון הים, קיבלנו אישור להיכנס לקרב אוויר עם המיגים", שחזר בן-דור. "לאחר שפנינו אליהם בחזרה, החלו המיגים לפנות גם הם לכיוון שלנו ואז ראינו אותם בבירור".

בשלב זה הצטמצם הטווח בין המטוסים לכ-10 מייל (16 ק"מ). אז החל למעשה הקרב בין הצדדים. "נכנסנו למעטפת ירי וירינו", סיפר טייס 15-F נוסף שהשתתף באירוע, רב-סרן (במיל') עופר פז. "את הטיל הראשון ירה תת-אלוף (במיל') אבנר נווה, שהיה המוביל, ומיד אחריו ירינו את הטיל השני. שני הטילים החטיאו". סא"ל בן-דור הסביר כי מטח הטילים הראשון החטיא את מטרותיו. "המיגים טסו בכיוון שלנו בגובה נמוך, ולכן הטילים ננעלו על החזר המכ"ם של הקרקע ולא של המיגים, מה שגרם להם להחטיא את המטרות".

אחרי ההחטאה החליטו הטייסים לעבור לטילים מונחי חום. תא"ל נווה ירה טיל אחד ושבר ימינה, ומיד אחריו ירו בן-דור ופז את הטיל שלהם. "כשהעברתי את מערכת החימוש למצב של טילי חום, התביית הטיל שלי על טיל המכ"ם שיריתי קודם", תיאר סא"ל בן-דור. "זוהי סיטואציה מעניינת משום שלא פוגשים כמוה באימונים. נעלתי מחדש את הטיל ידנית, ושוב ירינו ללא חלוקת מטרות. נווה ואני לא ראינו זה את זה כאשר ירינו משום שהיינו באמצע פנייה ימינה ושדה הראייה לא אפשר זאת. המטוס הסורי התפוצץ בעת שעברנו מעליו בפנייה חריפה ימינה לכיוון המטוס השני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נושא: מטוס קרב מסוג מיג 23. AP
מטוס קרב מסוג מיג 23/AP

עד היום לא ברור מי אחראי על ההפלה. רס"ן פז, שהיה היחיד שראה את הפיצוץ ממושב הנווט, אמר כי הוא ראה טיל מתפוצץ מתחת למטוס. "בתחקיר לא ידענו להגדיר איזה טיל בדיוק פגע. היחיד שראה זה אני, אבל השארתי את הספק כי עדיין לא יכולתי להיות בטוח".

מיד לאחר הפלת המיג הראשון, הופל גם השני, מטיל ששיגר לעברו סא"ל בן-דור. לדברי רס"ן פז, "נווה, שהיה ג'נטלמן וחשב שהוא הפיל את המטוס הראשון, שאל אותנו: 'נו מספר שתיים אתה לוקח אותו?'. בן-דור לא ענה לו ובתוך שלוש שניות שוגר הטיל וראינו פיצוץ יפהפה".

"הקרב היה קצר מאוד", סיכם פז את האירוע. "שני הטייסים הסורים נטשו את המטוסים. את אחד מהם ראיתי בעין ואחר כך הודיעו לנו שגם השני נטש. אחרי שהמיג התפוצץ, החזירו החתיכות שלו את אור השמש, הסתכלתי אחורה וחשבתי שאולי מגיעים מיגים נוספים. אחרי שהבנתי שאני רואה שברי מטוס חזרנו הביתה".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully