וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס עצר את משגרי הרקטה, אך לא מצליח לשקם את עזה

17.9.2014 / 0:02

בארגון התנערו מהירי לעוטף עזה ומסרו כי הם מחויבים להפסקת האש, אך הירי מאותת על מצוקה ברצועה וניתוק מרמאללה. נתניהו ויעלון יעדיפו כנראה להבליג

פלסטינים תומכי חמאס חוגגים בעיר עזה בתום מבצע צוק איתן, 27 באוגוסט 2014. רויטרס
חמאס לא יצליח להחזיק את הלחץ הציבורי לאורך זמן. הפגנה בעזה אחרי תום "צוק איתן"/רויטרס

פחות מחודש החזיק השקט בדרום. חמאס מסר הלילה (רביעי) לישראל באמצעות מתווכים כי עצר את משגרי הרקטה שנורתה אמש מרצועת עזה וכי הוא מחויב להפסקת האש, אבל אותה רקטה ככל הנראה מבטאת את המצב הבעייתי שבו שרוי הארגון, שעוד אתמול מיהר להתנער מהירי. בצה"ל מבינים היטב את האיתות לישראל: ללא הקלות ועזרה מידית בשיקום, לא תהיה ברירה אלא לנקז את הכעס והמתיחות ברחוב הפלסטיני ברצועת עזה בדמות ירי לא-סדיר של רקטות ופצמ"רים - שישוגרו על ידי אנשי חמאס או ארגונים אחרים.

עוד באותו נושא
תושבים בדרום: ”אם צה”ל היה פוגע בחמאס לא היינו בפחד לפני החג”
”הטרור של חמאס הצליח במשימתו לאיים ולהבהיל”
הניה: ”לעולם לא ננהל שיחות ישירות עם ישראל”

במערכת הביטחון מודעים לכך שהעזתים מתוסכלים מכל הכיוונים. הם שונאים את ישראל שהנחיתה על הרצועה את אחת המכות הקשות שידעה אי פעם, את חמאס שגרר אותם למערכה ולאסון הומניטרי, את מצרים שלא עשתה די לפני המבצע כדי לשחרר את הלחץ ברצועה ואת הרשות הפלסטינית שלא מנעה מישראל את המשך המבצע.

אחרי "צוק איתן" נותרו רבים מתושבי הרצועה ללא קורת גג, בעקבות ההפצצות של חיל האוויר. ביומיים האחרונים מסר חמאס 14 קרוואנים למשפחות מחוסרי דיור, אולם לכולם ברור שזו טיפה בים, ושזה לא יספיק כדי לשקם את תדמיתו. אחד מעמודי התווך שעליהם נשען חמאס הוא האהדה הציבורית, וזו נשחקה משמעותית מאז שהחל המבצע. המחשה לעניין ניתן למצוא בעובדה שבעלי דירות ברצועה החלו להביע חשש להשכיר דירות לאנשי חמאס - או שהחלו להעלות מחירים, ככל הנראה במטרה להרחיק אותם מקרבם.

עדות נוספת למצוקה היא הבריחה מעזה. עד לאחרונה חמאס הכחיש את נטישת אלפי הצעירים בחודשים האחרונים דרך המנהרות ודרך מעבר רפיח לאיטליה וקרא לכך "יציאה לנופש". אך אתמול, עם פרסום ההתהפכות של מעבורת מלוב לאיטליה ועליה מאות פלסטינים מעזה, התברר ההיקף של התופעה. 17 מהמהגרים הבלתי-חוקיים, ששילמו למבריחים עד 3,500 דולר לאדם, מוגדרים בשלב זה נעדרים.

הישועה לרצועה לא מגיעה בשלב זה מרמאללה, שלמעשה התנתקה מעזה. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא מוכן להניע תהליכים בשיתוף ישראל ומצרים, בעיקר כי הדרישות הפוליטיות שלו מאיסמעיל הניה ואנשיו, נדחו בשלב זה - בדגש על היקף הכוח של המשטר הנשיאותי ברפיח, האופן בו יועברו המשכורות לעשרות אלפי פקידים וניהול פרויקט השיקום עתיר המשאבים ברצועת עזה. מצרים מצדה לא ממהרת לסייע לחמאס וגוררת רגליים.

בצל המצב המורכב הזה, שבו הלחץ מהרצועה גדל, ושנדמה שה"טפטוף" עלול לשוב - נאלצת ישראל לפעול באופן חד-צדדי כדי להרגיע את השטח. לשם כך, מגבשים מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי וראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל') עמוס גלעד, שורת הטבות, הכוללות בין היתר מתן מאות אישורי כניסה לגדה המערבית ולביקור בהר הבית. במקביל, בישראל שוקלים להגדיל את מכסת הסחורות לרצועת עזה.

מהלך ההטבה הישראלי - חלול

במוקד העניין כעת ניצב הסיוע המידי לרצועה, ולכן פורסמה הערב הודעה ישראלית שלפיה הדרג המדיני אישר את מנגנון השיקום לעזה. עם זאת, זו עדיין החלטה חלולה עד שהרשות והמצרים לא ייתנו לה גיבוי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
איש הזרוע הצבאית של חמאס בתלבושת הסוואה חוגג ברחובות שג'אעיה שבעזה בסיום מבצע צוק איתן, 27 באוגוסט 2014. AP
לחמאס אין די אנרגיה לחזור למערכה. חמוש של הזרוע הצבאית בשג'אעיה/AP

שיגור הרקטה אמור לרמוז לישראל, למצרים ולרשות הפלסטינית להאיץ את התהליך לשיקום עזה. חמאס לא יוכל לשלוט לאורך זמן בכעס הציבורי כשידיו ריקות. בישראל מבינים את הלחץ הפלסטיני, אך ללא תמיכה של הרשות לא יהיה שינוי. ישראל, שבחרה לא לדבר עם חמאס, מוצאת את עצמה מדברת עם סוחרים מעזה, מנהלי פרויקטים וכל מי שמוכן להקשיב עד שהרשות וחמאס יגיעו להסכם. בסוף השבוע הקרוב תצא משלחת פלסטינית לקהיר כדי לדון על ממשלת הפיוס. משלחת ישראלית תקבל כפי הנראה זימון לאחר מכן. עד אז נראה שישראל תשתדל להבליג על ירי רקטות או בסבירות נמוכה תתקוף שטחים פתוחים.

על אף כל האמור לעיל, במערכת הביטחון מעריכים כי אין די אנרגיה ברצועת עזה שיכולה להניע את חמאס לצאת למלחמה נוספת מול ישראל. הימשכות המצב בו הזעם העממי גובר והמשכורות לא משולמות - יעמידו בסימן שאלה את השבריריות הזו.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully