וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד לשעבר יצחק חופי הלך לעולמו בגיל 87

15.9.2014 / 12:46

חופי היה אלוף פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים, ואחרי שחרורו מונה לפקד על הארגון החשאי והיה מעורב בין השאר ב"מבצע יונתן" לשחרור בני הערובה באנטבה. "הוא היה אבא לכולנו"

אלוף יצחק חופי, אלוף פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים. AP
יצחק חופי במלחמת יום הכיפורים/AP

ראש המוסד לשעבר יצחק חופי הלך הבוקר (שני) לעולמו והוא בן 87. חופי, שכונה "חקה", שירת כמפקד פלוגה בפלמ"ח והיה אלוף פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים. בשבוע האחרון היה מאושפז בבית החולים בשל מצב רפואי קשה.

חופי מונה לראש המוסד ב-1974, אחרי ששוחרר מצה"ל עם כניסתו של מוטה גור ללשכת הרמטכ"ל, לאחר שכיהן כממלא מקומו של קודמו, דוד אלעזר, שהתפטר בתום מלחמת יום הכיפורים. בנוסף לממלא מקום הרמטכ"ל, חופי מילא שורה של תפקידים בכירים נוספים בצה"ל, בהם: מפקד בית הספר לקצינים, מפקד חטיבת הצנחנים, ראש מחלקת מבצעים במטכ"ל, ראש אגף המטה הכללי וראש מחלקת ההדרכה בצה"ל. במסגרת תפקידו כראש המוסד היה מעורב חופי ב"מבצע יונתן" לשחרור בני הערובה הישראלים שנחטפו בטיסת "אייר פראנס" לאנטבה ב-1976. חופי סיים את תפקידו ב-1982.

עם סיום תפקידו כראש המוסד מונה חופי למנכ"ל חברת החשמל. אחר כך שימש יו"ר מועצת המנהלים של חברת תדיראן, ובתחילת שנות ה-90 גם מונה על ידי ראש הממשלה יצחק רבין לבדוק את נושא הפעילות הישראלית בחבר המדינות. חופי היה גם ממייסדי תנועת הדרך השלישית, אולם פרש ממנה ב-1995.

עוד בוואלה! חדשות:
לקראת החגים: "חשש שדאעש יוציא פיגוע נגד ישראלים באירופה"
העולם מתכנס למאבק בדאעש: "תגובה לאיום עולמי"
אבי הזמר מ"כוכב נולד" נעצר; חשוד גם בשידול לזנות

יצחק חופי אלוף פיקוד הצפון מבקר פצועים ממלחמת יום הכיפורים, ספטמבר 2012. באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
חופי מבקר פצועים במלחמת יום הכיפורים/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

"יצחק חופי פעל כל חייו למען ביטחונה של מדינת ישראל", ספד לו ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "הוא שירת את מדינת ישראל בפלמ"ח, בחטיבות גבעתי והצנחנים, כאלוף פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים ובתפקידו כראש המוסד, במבצע לחילוץ בני הערובה מאנטבה במבצע יונתן. ברגע קשה זה אני מבקש לחזק את משפחתו. עם ישראל מודה לו על תרומתו לביטחון המדינה".

שר הביטחון, משה יעלון, אמר כי "יצחק חופי נכח בצמתים החשובים אליהם הגיעה מדינת ישראל, בקרבות ובמלחמות, תמיד כמפקד אמיץ לב ושקול, כאלוף פיקוד הצפון באחת משעותיה הקשות של מדינת ישראל, מלחמת יום הכיפורים, וכמי שהנהיג את המוסד בהצלחה גדולה להישגים רבים שביצרו את את ביטחונה של מדינת ישראל בתקופה בה התמודדה עם טרור שממדיו הפכו בינלאומיים".

עוד הוסיף יעלון, כי "לאורך חייו היה חופי איש של אנשים, מפקד שהיווה דוגמא ומופת לדורות שבאו אחריו. גם עתה, שנים ארוכות אחרי שהשתחרר משירות צבאי, מוסיפות טביעות אצבעותיהם של חופי וחבריו לדור תש"ח, להשפיע על צה"ל ועל דרכו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אדם צנוע וחבר אמיתי"

תת-אלוף במילואים עמוס גלבוע, לשעבר בכיר בקהילת המודיעין, אמר היום על חופי: "כאב חד פילח את לבי כששמעתי את הבשורה על מותו של חקה. ההיכרות שלי איתו עתיקת יומין - גם מהתקופה שהיה ראש מחלקת ההדרכה בצה"ל, גם כאלוף פיקוד צפון וגם כשהיה ראש מוסד. מדובר באיש צבא אמיתי. אדם מקצועי, ישר, הגון, אוהב בריות ובעל שכל ישר. אין היום הרבה דמויות כמותו בצה"ל ובמערכת הביטחון. הוא היה אדם צנוע וחבר אמיתי".

יצחק ברזילי, לשעבר ראש שלושה אגפים במוסד, אמר: "חקה היה איש שלא גבה לבו. היה אהוב בצורה בלתי רגילה. אני ושאר חבריי חשים צער עמוק מאוד. מדובר באחד מאחרוני מפקדי הפלמ"ח, האיש שדאגתו לפרט הייתה מעל לכל. אנשי הקהילה חשים אליו הערכה רבה כי הוא היה אבא לכולנו".

גלבוע הוסיף: "למרות הרגעים הקשים שהיו לו במלחמת יום כיפור הוא המשיך להנהיג את הכוחות וגרם לכך שהזירה הצפונית תיראה באופן שונה מהזירה הדרומית. הוא היה שקול וחד, וראה קדימה גם ברגעים שבהם חשבו כולם שהסורים יורדים לעמק הירדן. זו מנהיגות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully