וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך משפיעה פרשת הרפז על בחירת מחליפו של גנץ

3.9.2014 / 8:57

הרמטכ”ל יתלה את הנעליים בעוד כמה חודשים וזהות מחליפו עדיין לוטה בערפל. שר הביטחון תומך בסגנו, איזנקוט. ומי ימונה לסגן? רשימת המועמדים

הרמטכ"ל בני גנץ בתדרוך בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
מסיים כהונה של ארבע שנים בפברואר. הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ/רויטרס

הקרב על צמרת צה"ל: הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, יסיים את כהונתו בפברואר 2015 לאחר ארבע השנים, ועדיין לא ברור מי יחליפו. באופן מסורתי, מכריז שר הביטחון על מחליפו של סגן הרמטכ"ל כחצי שנה לפני סיום הכהונה (למעט מקרים מיוחדים - אלוף במיל' דן הראל נכנס לתפקיד סגן הרמטכ"ל כשנה לאחר כניסתו של גבי אשכנזי לתפקיד הרמטכ"ל). חודש אחר כך, פחות או יותר, מוכרז שמו של הרמטכ"ל הבא.

עוד בנושא צבא וביטחון:
גורם ביטחוני: המורדים הסורים לא יעזו לפתוח חזית עם ישראל
חשש בצה"ל: עיכוב בפתיחת עיר הבה"דים בשל המבצע
מפקד חדש לאוגדת עזה: "הבאנו את הניצחון"

היום, כחמישה חודשים לפני סיום כהונתו של הרמטכ"ל, זהותו של מחליפו ושל מחליף סגנו עדיין לוט בערפל. הסגן הנוכחי, אלוף גדי איזנקוט, הוא המועמד המוביל לתפוס את מקומו של גנץ ולהתמנות לרמטכ"ל. עם זאת, בשל החשש שלא יוכל למנות אותו לרמטכ"ל הבא משום ששמו נקשר בעבר בפרשת מסמך הרפז, שר הביטחון משה יעלון נאלץ לעכב את ההחלטה על מינויו, ובעקבות זאת – גם את ההחלטה על מינוי סגנו, בשל הרצון לשמוע את דעתו של הרמטכ"ל הנבחר על זהות סגנו המיועד. יש לציין כי אלוף אינקוט לא נחקר ואף לא העיד בחקירת המשטרה בפרשה, ושמו לא הוזכר בסיכום ממצאי החקירה שפורסם אמש.

מפקד פיקוד הצפון, אלוף גדי אייזנקוט ומפקד אוגדה 36, תת – אלוף אייל זמיר במצפה הילה, יוני 2011. דובר צה"ל
המועמד המוביל לתפקיד הרמטכ"ל. אלוף גדי איזנקוט/דובר צה"ל

המלצת המשטרה אתמול להעמיד לדין בכירים בצה"ל בגין מעורבותם בפרשה אמנם לא כללה את איזנקוט, אך גורם צבאי הסביר שהחשש הוא ש"יקרה לנו מה שקרה עם גלנט". לכן, החלטה בעניין מחליפו של איזנקוט – וכך גם בעניין מחליפו של גנץ - תתקבל רק לאחר הכרעת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, אחרי שיבחן את המלצות המשטרה ופרקליטות המדינה.

באופן טבעי המועמד לתפקיד סגן הרמטכ"ל הוא אלוף פיקוד הצפון, יאיר גולן, המסיים בקרוב את תפקידו ומוסר את שרביט הפיקוד לראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי. ואולם, העובדה כי לא מילא תפקידים בכירים במטכ"ל עלולה להיות לו לרועץ. בצה"ל לא פוסלים את האפשרות הפחות סבירה שלתפקיד עשוי להיבחר אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן, או מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הידוע בקרבתו לאיזנקוט ושימש בעבר ראש מטה חיל האוויר וראש אגף התכנון, מה שעשוי להעניק לו יתרון ניכר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יאיר גולן אלוף פיקוד צפון במהלך תרגיל. ספטמבר 2013. ערן גילווארג
המועמד הטבעי לתפקיד סגן הרמטכ"ל. אלוף יאיר גולן/ערן גילווארג

העובדה שההכרזה מתעכבת בשל חשש מפגיעה בתהליך על רקע חקירת המשטרה מביכה. על כן, במערכת הביטחון מעריכים כי לא יהיה מנוס מקבלת החלטה בנושא באופן מידי. בסוף השנה הנוכחית, לכל המאוחר, יאלץ שר הביטחון להכריז על הרמטכ"ל הבא כדי שזה יוכל להכין את עצמו לתפקיד. ככל הנראה, שר הביטחון נוטה להעדיף את איזנקוט לתפקיד הרמטכ"ל על פני המועמד האחר, אלוף יאיר נווה.

מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, 27.08.2014. יואב דודקביץ'
ההחלטה בידיו. שר הביטחון משה יעלון/יואב דודקביץ'

מינויים נוספים הצפויים במטכ"ל: תא"ל יואל סטריק עתיד לקבל דרגת אלוף ולהתמנות לתפקיד אלוף פיקוד העורף במקום אלוף אייל אייזנברג, שעשוי להתמנות לאלוף פיקוד הדרום או לאלוף פיקוד המרכז. שמותיהם של תא"ל חגי מרדכי ותא"ל תמיר היימן עלו כמועמדים להחליף את ראש אגף התקשוב, אלוף עוזי מוסקוביץ', שכפי הנראה יפרוש מצה"ל. עם זאת, יש גם מועמדים נוספים לתפקיד.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully