וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ללא הפרת הפסקת האש, ספק אם התוצאה הייתה אחרת

19.8.2014 / 18:32

"זו הפעם ה-11 שחמאס מפר הפסקת אש בין הצדדים, המסר ברור", מדגישים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו. חמאס הבין שישראל לא תתפשר על כמה מדרישותיהם והחליט לחדש את הירי

יירוט רקטה בשמי נתיבות. אוגוסט 2014. יניר יגנה, מערכת וואלה! NEWS
יירוט רקטה מעל נתיבות, הערב/מערכת וואלה! NEWS, יניר יגנה

ההחלטה להשיב ארצה את המשלחת הישראלית לשיחות ההסדרה בקהיר התקבלה זמן קצר לאחר שארגוני הטרור בעזה חידשו את ירי הרקטות לעבר הדרום. עם זאת, בישראל אומרים הערב (שלישי) כי גם אם המשלחת הייתה נשארת בקהיר עד למועד הרשמי של תום הפסקת האש, ספק אם התוצאה הייתה שונה. "זו הפעם ה-11 שחמאס מפר הפסקת אש בין הצדדים", מדגישים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו, "המסר ברור" .

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
ההפוגה הופרה: רקטות נפלו באזור באר שבע ונתיבות
עקב הירי: המשלחת לקהיר נדרשה לחזור לישראל. דיווח חי
ראשי רשויות בדרום: ”להשתמש בתבונה בכוח הצבאי”

כוחות צה"ל תוקפים ברצועת עזה. אוגוסט 2014. רויטרס
תקיפות צה"ל ברצועה לאחר ירי הרקטות לעבר ישראל, היום/רויטרס

בשיחות שהתנהלו היום בקהיר לא חלה פריצת דרך, ועל הרקע הזה הדגיש גורם מדיני ישראלי כי עוד לפני שיגור הרקטות "ישראל המשיכה לעמוד בתוקף בשיחות במהלך היום על תביעותיה הביטחוניות". במילים אחרות: חמאס התרשם שישראל אינה מתכוונת להתפשר בנושא הנמל ושדה התעופה, ואינה מתכוונת לוותר על שליטה בלעדית בפעילות המעברים היבשתיים. בתגובה לכך, הוא החליט לכן לחדש את הירי.

למרות ההצהרות הקשוחות, חזרת המשלחת לישראל אינה מבשרת בהכרח על הסלמה מידית. שר הפנים, גדעון סער, מיהר להודיע כי "המשא ומתן עם חמאס אינו משרת את האינטרס הביטחוני של ישראל ואין טעם בהמשכו", אבל לא ברור מה הוא מציע לעשות במקום זאת. את ההצעה החלופית של שר הכלכלה נפתלי בנט, כיבוש הרצועה, נתניהו יתקשה מאוד להוציא לפועל באווירה הבינלאומית הנוכחית.

בהיעדר אלטרנטיבה מידית לשיחות בקהיר, ישראל יכולה כרגע להציע לחמאס את הנוסחה המוכרת: שקט ייענה בשקט, ירי ייענה בירי. אם לשפוט על פי תגובת צה"ל מיד לאחר שיגור הרקטות, הרי שישראל לא ממהרת "לשבור את הכלים" ומסתפקת בינתיים בתקיפות נקודתיות, רובן בשטחים פתוחים. אם הירי יתגבר, כך תגבר בהתאם גם התגובה הישראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ייתכן שישראל תתחיל לקדם מהלך ברוח הצעותיהם להסדרה "חד צדדית" מול עזה. לבני ובנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטווח הארוך, ייתכן שישראל תתחיל לקדם מהלך ברוח הצעותיהם של שרת המשפטים ציפי לבני והשר בנט, להסדרה "חד צדדית" מול עזה: מצד אחד, הקלות הומניטריות במעברים ובתחום הדיג; ומצד שני, חופש פעולה מלא לצה"ל ותגובה קשה על כל ירי משטח הרצועה. לבני מעוניינת לשלב במהלך כזה גם את חידוש התהליך המדיני מול הרשות הפלסטינית, כאמצעי לצבירת תמיכה בינלאומית בישראל ולהחלשת חמאס בזירה הפנים-פלסטינית.

אפשרות אחרת היא שכעת, לאחר שיתברר כי התיווך המצרי מיצה את עצמו, תנסה שוב הקהילה הבינלאומית להתערב ולכפות הסדר על הצדדים. חשוב לציין כי מצרים הצליחה במקום בו נכשלו ארה"ב והאו"ם - היא הביאה יותר משבוע של שקט ויצרה תשתית אפשרית להסכם ארוך טווח. אולם ייתכן שעל מנת לממש את ההסכם הזה, תידרש בימים הקרובים תמיכה של כוחות חזקים יותר בזירה הבינלאומית.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir_t@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully