וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב וואלה! חדשות בפירי המנהרות של חאן יונס

אבי יששכרוף הצטרף לכוח צה"ל שפעל בפרברי חאן יונס וחשף בצהריים מנהרה התקפית גדולה. "זו לחימה מסוג שלא ידענו, בכל רגע יכול לקפוץ לנו מחבל"

צילום: אבי יששכרוף, עריכה: מתן חדד

בשעה 16:50 אנחנו עולים ל"אכזרית" ומתחילים לחצות את הגבול בין ישראל לרצועת עזה. אחרי כמה דקות של נסיעה לכיוון מערב בנגמ"ש המפורסם, אנחנו מגיעים לאחד הפרברים המפורסמים של חאן יונס. כוח של חטיבת הצנחנים גילה שם בצהריים מנהרה התקפית נוספת.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
3 חיילים נהרגו ברצועה; "נשלים המשימה תוך ימים בודדים"
תיעוד: כוחות מיוחדים של צה"ל פועלים בשג'אעיה
לוחם עילית של חמאס נלכד; שהה במנהרה כמה שבועות

תיעוד מיוחד: כוחות צה"ל בפרברים של חאן יונס. מערכת וואלה! NEWS
זיקה בין בעלי הבית לבין הארגון. פיר המנהרה בפרברי חאן יונס שכוח הצנחנים חשף בצהריים/מערכת וואלה! NEWS

מפקד החטיבה, אלוף-משנה אליעזר טולדנו, מספר כי אורכה של המנהרה הוא כשני קילומטרים, ומצביע על הבית שמאחוריו, המחורר כולו מירי. לדבריו, פיר המנהרה שחייליו גילו יוצא מחצר הבית. ברקע נשמעים כל העת הדי פיצוצים וחילופי אש המתנהלים כמה מאות מטרים מאתנו, בין חייליו של טולדנו לבין חמושים, כנראה אנשי חמאס.

"האויב מפחד": כתב וואלה! חדשות עם לוחמי הנח"ל בבית חאנון

הצצה אל תוך פיר המנהרה מגלה שגם במקרה הזה השקיע חמאס סכום לא מבוטל בבנייה. הקירות מדופנים בבטון, והמנהרה יורדת בהדרגה למעמקי האדמה. הבית שממנו יצאה המנהרה שייך לאיש חמאס ובמקום גם התגלו אמצעי לחימה רבים - מטול RPG, מחסניות, וגם חומרי תעמולה שונים של חמאס שמעידים על הזיקה בין בעלי הבית לבין הארגון. הנזק לסביבה ניכר מכל עבר: בתים הרוסים, קירות ממוטטים, והדחפורים של צה"ל ממשיכים לחפור כל הזמן בניסיון לחשוף מקטעים נוספים של המנהרה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תיעוד: כוחות מיוחדים של צה"ל פועלים בשג'אעיה. דובר צה"ל
כוח מיוחד של צה"ל פועל בשג'אעיה שבמזרח עזה/דובר צה"ל

אחד הקצינים מספר לנו: "זו לחימה מסוג שלא ידענו. בכל רגע יכול לקפוץ לנו מחבל, כפי שקרה לנו רק לפני כמה ימים. שלושה מחבלים הגיחו ממנהרה וכמעט הצליחו להפתיע אותנו". בשנייה שהבחינו בנו חמקו חזרה למנהרה שבה היו, ולאחר מכן צצו מפתח אחר". המח"ט טולדנו נראה רגוע ומדגיש כי חייליו ימשיכו במשימתם. הוא מוסיף כי כדי לטפל במנהרות נדרשים זמן וסבלנות, "ואת שניהם יש לנו".

מפקד פיקוד הדרום: נסיים להשמיד את המנהרות בתוך ימים

אחר הצהריים התייחס מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, לאיום המנהרות, והעריך כי צה"ל "נמצא במרחק ימים בודדים מהשמדת המנהרות ההתקפיות שהכרנו לפני שיצאנו למבצע, ומהשמדת אלו שנחשפנו אליהן במהלך המבצע". בתדרוך לכתבים בכניסה לקיבוץ ניר עם ליד לשדרות ציין תורג'מן כי ביממה האחרונה השמיד הצבא ארבע מנהרות שנחפרו לשטח ישראל. "אני רואה בביקורים ביחידות בשטח מפקדים וחיילים נחושים שעושים הכול כדי להכניע האויב, שנמצא במרחב צירי המנהרות, ולהשמיד את תשתית המנהרות", הוסיף הקצין הבכיר.

אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן – 25 ביולי 2014. ניב אהרונסון
"מתקדמים לעמידה במשימה שלנו". אלוף תורג'מן/ניב אהרונסון

לדברי מפקד פיקוד הדרום, "הלחימה נגד חמאס ושאר ארגוני הטרור נמשכת ברציפות ובעוצמה רבה. עד כאן, חמאס נפגע קשות: הרגנו מאות רבות של לוחמים, בהם עשרות מהלוחמים המובחרים של חמאס. תקפנו מאות דירות מסתור וחדרי מלחמה של חמאס. השמדנו את תשתית ההתעצמות כפי שאנו מכירים אותה. תקפנו מספר מפקדים בחמאס. עצרנו עשרות לוחמים שנתנו לנו מודיעין איכותי שתורגם לעשייה מבצעית בשטח. בכל יום שעובר, אנו מתקדמים לעמידה במשימה שלנו: השמדת המנהרות ההתקפיות – אלה שאנו מכירים ואלה שנחשפנו אליהן תוך כדי המערכה".

כוחות גולני משמידים מנהרת טרור ברצועת עזה, יולי 2014. דובר צה"ל
"אתגר מבצע מורכב". מנהרת טרור שצה"ל חשף והשמיד ברצועה/דובר צה"ל

תורג'מן הזכיר בדבריו גם את הקשיים הרבים הכרוכים בפעילות המורכבת ברצועה: "מדובר על לחימה בעצימות, על שטח בנוי, צפוף, סבוך, בין מסגדים ואתרים רגישים, בנוסף, מדובר על אתגר מבצעי מורכב: לאתר תשתית מנהרות בעומק עשרות מטרים מתחת לאדמה, ולהשמיד אותן קילומטרים רבים בתוך השטח. חשוב לזכור שמדובר באתגר מבצעי והנדסי משמעותי ביותר. בכמות המלט שחמאס השתמש בשביל מנהרות, היה אפשר לבנות שני בתי חולים, 20 בתי ספר, 20 מרפאות ומאה גני ילדים. חמאס בנה את הפרויקט הזה בכארבע שנים, ואנחנו, בפעולה ממוקדת ועוצמתית, במשך שבועיים, מצליחים להשמיד לו את כל המנהרות שהכרנו, ואת אלה שחשפנו בשטח".

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
"חיילים שעושים הכול להכניע את האויב". חייל בגבול הרצועה/רויטרס

"אתמול בלילה הרחבנו את הפעילות שלנו ויצאנו לתקוף במרחבים חדשים – בגזרת מרכז ודרום הרצועה – כך שבכל מקום שבו אנו מזהים תשתית של יחידות לוחמות של חמאס, אנו עומדים במשימה", הוסיף הקצין הבכיר. הוא הבהיר: "אין כוחות שנשארים מקובעים בגזרה שלא לצורך. הצורך מוגדר: להשמיד תשתית המנהרות ולפגוע בכל היחידות של חמאס שנמצאות בסביבתה. אין מקום ברצועת עזה שיש בו מנהרה התקפית לתוך שטחנו ולא הגענו אליו".

מפקד פיקוד הדרום התייחס בדבריו גם לחדירת המחבלים ליד נחל עוז שלשום, אירוע שבו נהרגו חמישה לוחמי צה"ל. "המטרה של המחבלים – לפגוע ביישובים ובאזרחים שבמרחב לא צלחה. עם זאת, אני מצפה לתוצאה טובה יותר בכל מפגש עם מחבלים. כך קורה במרבית המפגשים, ואני בטוח שכך יהיה גם בהמשך. צריך לזכור שמדובר במלחמה, ובמלחמה יש הרבה אירועים מוצלחים, אבל גם אירועים מורכבים".

(פרסום ראשון 20:08)

שמעון פרס בביקור חיילים פצועים בבית חולים סורוקה, יולי 2014. דודו גרינשפן, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא לשעבר שמעון פרס מבקר לוחם פצוע בבית החולים סורוקה/מערכת וואלה! NEWS, דודו גרינשפן
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
לוחמי צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אצל משפחתו של רב"ט נירן כהן, שנפל במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. קובי גדעון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא ראובן ריבלין בביקור תנחומים בבית משפחתו של סמ"ר נירן כהן שנהרג ברצועה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע"מ
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
לוחמים בגבול רצועת עזה/רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, יולי 2014/רויטרס
סמוך לביה"ס של האו"ם בעזה שהופצץ ע"י צה"ל. יולי 2014. רויטרס
ילדים פלסטינים ליד בית ספר של אונר"א שנפגע מתקיפה/רויטרס
כיתה בבית הספר לבנות של אונר"א שהופגז על ידי צהל 30 ביולי 2014. רויטרס
כיתה בבית הספר לבנות של אונר"א שנפגע בהפגזה/רויטרס
תקיפות מדויקות של חיל הים ברצועת עזה הלילה. דובר צה"ל
תקיפת צה"ל ברצועה/דובר צה"ל
הפגנה פרו פלסטינית במקסיקו נגד המבצע בעזה. רויטרס
הפגנה פרו-פלסטינית במקסיקו נגד המבצע/רויטרס
שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל 29 ביולי 2014. רויטרס
שיגור רקטה מהרצועה אל עבר ישראל/רויטרס
כיפת ברזל מיירטת מעל אשדוד, יולי 2014. רויטרס
סוללת "כיפת ברזל" שיירטה רקטה בשמי אשדוד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully