וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילה 15 טנקים: כיפת הברזל של השריון בעזה

30.7.2014 / 8:44

מערכת "מעיל רוח", המסוגלת ליירט טילים נגד טנקים ולזהות את מקור הירי, הופעלה 15 פעמים עד כה במבצע והצילה את חיי שני מג"דים בחטיבה 401 בעזה. "מאפשרת ליזום יותר"

צילום: משרד הביטחון; עריכה: גדי וינסטוק

- מערכת "מעיל רוח" יירטה מתחילת המבצע 15 טילי נ"ט
- הפלסטינים: 20 הרוגים בבית הספר לבנות של אונר"א בג'בליה
- מוחמד דף במסר ראשון מתחילת המבצע: "הבסנו את הצבא הציוני"
- מערכת "כיפת ברזל" יירטה אמש 2 רקטות בשמי גוש דן


אתמול (שלישי) בשעות הבוקר התבצע היירוט ה-15 במספר של מערכת "מעיל רוח" בחטיבת השריון 401 מאז החל מבצע "צוק איתן" ברצועה. המערכת, שמטרתה לספק הגנה לטנק מרכבה סימן 4 מפני טילים נגד טנקים, נכנסה לשירות מבצעי בחטיבה שבפיקוד אלוף-משנה סער צור רק לאחרונה במסגרת הלחימה ברצועת עזה. היא הצילה עד כה את חייהם של שני מפקדי גדודים בחטיבה, ששהו בטנק שלעברו שוגר טיל, וכן את חייהם של עשרות חיילים וקצינים נוספים.

ייחודה של מערכת "מעיל רוח", שמפתחיה זכו בפרס ביטחון ישראל ביוני האחרון, לא רק ביכולתה להגן על הטנק מפני טילים, אלא גם בזיהוי ובדיווח על אזור השיגור. כך, יכול צוות הטנק לשגר פגזים אל מקור הירי ולחסל את האיום. לדוגמה, לאחר יירוט של טיל נ"ט שנורה לעבר טנק מאזור מזרח חאן יונס אתמול בבוקר, זיהה צוות הטנק את מקורו, ירה פגזים והרג את היורה. באירוע יירוט אחר צילם ארגון חמאס את ירי הטיל לעבר הטנק וטען שמדובר בפגיעה, אולם בפועל היה מדובר בעוד הצלחה של "מעיל רוח", שקיימת בטנקי המרכבה סימן 4 המשתתפים בלחימה בעזה בכמה צוותי חטיבה מיוחדים.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
מוחמד דף במסר נדיר: "לא תופסק האש בלי הסרת המצור"
10 חיילים נטמנו: "לא נותרו עוד דמעות"
5 נפצעו מפצמ"ר בעזה, יירוטים בירושלים ובבאר שבע

הייצוא הביטחוני של ישראל עלה בכ-2 מיליארד ב-2012. דובר צה"ל
"אי אפשר להתווכח עם עוצמת האש של הטנק"/דובר צה"ל

בכל זאת, ברוב המקרים המערכת מתפקדת היטב. עד כה במהלך המבצע נורו לעבר הטנקים של חטיבה 401 מגוון טילים, גם מסוג "קורנט" ו"מאטיס" המתקדמים, וגם טילים ישנים מסוג "סאגר" ו-RPG, והם יורטו על ידה.

בשיחה עם וואלה! חדשות שיבח קצין בכיר בחטיבה 401 את "מעיל רוח" ואמר: "זו לא מערכת הגנתית. זו מערכת התקפית. 'מעיל רוח' מאפשרת לנו ליזום יותר ולתקוף יותר - כולל בשטחים בנויים וצפופים, וההצלחה בהתאם. בבית חאנון זה עבד". הקצין הוסיף: "אי אפשר להתווכח עם עוצמת האש של הטנק. יש לו מגוון חימושים, כמו פגזים שיכולים לחדור מבעד לקירות ולהרוג את מי שבמבנה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

206 יעדים הותקפו בעזה ביממה האחרונה

בתוך כך, אמש יירטה מערכת "כיפת ברזל" שתי רקטות שנורו לעבר ישראל בשמי גוש דן. קודם לכן נשמעה אזעקה בחולון, בבת ים, ברמת גן, בגבעתיים, בראשון לציון וביישובים נוספים באזור. במקביל, יירטה "כיפת ברזל" רקטה בשמי אשדוד.

לאחר היירוטים, הפציץ חיל האוויר אמש כמה בתים במחנות הפליטים אל-בוריג' שבמרכז הרצועה ושאטי שבצפונה. בתקיפה אחרת בשכונת א-תופאח שבעיר עזה, נהרג ילד בן 11 - כך על פי דיווחים פלסטיניים.

כיפת ברזל מיירטת מעל אשדוד, יולי 2014. רויטרס
יירוט של מערכת "כיפת ברזל" באזור אשדוד, אתמול/רויטרס

גם במהלך הלילה משיך צה"ל לתקוף ברצעוה. הפלסטינים תיארו את הלילה הקשה ביותר מתחילת המבצע. בסך הכול תקף חיל האוויר 206 יעדים ביממה האחרונה, 80 מתוכם הלילה, בהם מפקדות, מחסני אמצעי לחימה, משגרי רקטות וכן בנקים. הפלסטינים גם דיווחו כי 13 בני אדם נהרגו בתקיפת צה"ל בבית הספר לבנות של אונר"א בג'בליה. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי נזק נגרם לשתי כיתות בבית הספר כתוצאה מירי טנקים של צה"ל. בצה"ל לא אישרו את דבר התקיפה, אך אמרו כי מאונר"א נמסר שבמקום מאוחסנים אמצעי לחימה.

ביממה האחרונה השמידו בצה"ל שלוש מנהרות ברצועת עזה. נוסף על כך, אותרו עוד כמה מנהרות. כוח מחטיבת הצנחנים חשף פיר מנהרה ובו נשק מסוג קלצ'ניקוב ומצבור רימונים. כוח שריון חשף בתוך מסגד אמצעי לחימה בהם טיל נ"ט מסוג "קורנט" מוכן לשיגור, מטען חבלה, מכשיר קשר ומפות. כוחות חיל הים תקפו ביממה האחרונה מתחם שיגור שממנו נורו פצמ"רים לעבר כוח שריון, בתים של מעורבים בפעילות טרור בצפון רצועת עזה ומחסן אמצעי לחימה.

מוחמד דף: "הבסנו את הצבא הציוני"

מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, העביר אמש הודעה מוקלטת ברשת הטלוויזיה של חמאס בעקבות פעולת צה"ל ברצועת עזה. בהודעה נשמע דף אומר: "הבסנו את הצבא הציוני, הצלחנו לנצח אותו גם במהלך המתקפה הקרקעית. אנחנו רואים את המתקפה הברברית של האויב עלינו, הוא הורס את בתינו – וניצחנו אותו".

דף הצהיר שלא תהיה הפסקת אש עם ישראל ללא הסרת המצור והפסקת התוקפנות על עזה. לדבריו, גדודי עז א-דין אל-קסאם לא יקבלו פשרות. "אנחנו מעריכים את עמידת בני עמנו לצד ההתנגדות. לא תהיה תחושת ביטחון אלא כאשר תהיה לבני עמנו תחושת ביטחון". דף אמר כי על האויב להבין שהוא "שולח את חייליו לשואה".

לאחר הודעתו של דף, הפיץ חמאס גם סרטון שבו הציג תיעוד של אירוע החדירה לנחל עוז, שבו נהרגו חמישה חיילי צה"ל. מערכת וואלה! חדשות החליטה שלא להראות באתר את התמונות הקשות.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

פצצות תאורה שירה צה"ל בשמי רצועת עזה, 29 ביולי 2014. AP
ירי פצצות תאורה בשמי רצועת עזה, אתמול/AP
יירוט בשמי נתיבות. יולי 2014. בן קלמר
יירוט רקטה על ידי "כיפת ברזל" בשמי נתיבות, אתמול/בן קלמר
עשן מיתמר אחרי הפצצה ברצועה כפי שנראה מישראל. ניב אהרונסון
מבט משטח ישראל על עשן מיתמר ברצועה/ניב אהרונסון
עקב התקיפות: שריפת ענק סמוך לתחנת הכוח בעזה. רויטרס
שריפה בעזה לאחר אחת מתקיפות חיל האוויר, אתמול/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully