וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בירושלים: "אובמה עוצר את ישראל, ומכעיס את האזור"

28.7.2014 / 11:43

גורמים מדיניים הביעו אכזבה מההתנהלות האמריקנית במשבר, ודרישת הנשיא להפסקת אש מידית. "כל הכוחות המתונים באזור זועמים", מספר אחד מהם. השר אריאל: "שיעזוב אותנו בשקט"

צילום: דובר צה"ל, אולפן וואלה! חדשות, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

- גורם מדיני בכיר: "ההתנהלות האמריקנית מכעיסה את ישראל ואת האזור"
- שרים וחברי כנסת מהימין תוקפים את ההודעה האמריקנית
- נתניהו עדכן את הקבינט לאחר השיחה עם אובמה: "תמונת המצב השתנתה"
- אובמה הבהיר לנתניהו שפירוז רצועת עזה חייב להיות חלק מפיתרון ארוך טווח


זעם בירושלים: גורמים מדיניים מביעים אכזבה גדולה מהתנהלותה של ארה"ב בסוגיית המשבר בעזה, שהגיעה לשיאה בשיחת הטלפון בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו אמש. בשיחה דרש נשיא ארה"ב "הפסקת אש הומניטרית ללא תנאים", והפריד בין הפסקת האש לבין סוגיית פירוז רצועת עזה. "אובמה עוצר את ישראל דווקא בשעה שחמאס נכנס ללחץ ונמצא עם הגב אל הקיר", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר שעודכן בפרטי השיחה בין השניים. "ההתנהלות האמריקנית מכעיסה לא רק את ישראל, אלא את כל הכוחות המתונים באזור".

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
בישראל זועמים עליו. אובמה/רויטרס

הכעס על הממשל האמריקני בא לידי ביטוי גם בדברים שאמרו שרים וחברי כנסת מהימין. השר אורי אריאל קרא לנשיא ארה"ב "לעזוב אותנו בשקט ולהתמקד בסוריה", ואילו חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) אמר במשדר וואלה! חדשות כי "אנחנו צריכים הפסקת אש מארצות הברית". דנון הוסיף כי "קרי ואובמה יתחלפו בעוד שנתיים, אנחנו עדיין נהיה כאן". שרי הממשלה הבכירים נזהרים בינתיים לא להתבטא נגד הממשל, אבל אין כבר ספק: אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר נוסף בין ישראל לארה"ב.

מבצע ”צוק איתן” | היום ה-21: עדכונים שוטפים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חבר הכנסת אורי אריאל ,מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס נותן ליו''ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין את הדו"ח על השריפה בכרמל, יוני 23012. מגד גוזני
"שיעזבו אותנו בשקט". השר אריאל/מגד גוזני

השיחה בין נתניהו לאובמה התקיימה בשעה שחברי הקבינט המדיני-ביטחוני היו מכונסים בקריה בתל אביב, לדיון על הצעדים הבאים של המבצע. האפשרויות שנשקלו נעו בין הרחבת הפעולה הקרקעית לבין סיום הטיפול במנהרות, הוצאת כוחות צה"ל מהרצועה וחזרה לתקיפות אוויריות. תוך כדי הישיבה, נאלץ ראש הממשלה לצאת כדי לענות לטלפון מוושינגטון. כאשר חזר לשרים ועידכן אותם בדבריו של אובמה, התברר שתמונת המצב השתנתה לחלוטין.

השרים נשארו בקריה בתל אביב עוד שעות ארוכות אחר כך – הישיבה הסתיימה אחרי השעה שתיים בלילה. גורמים מדיניים אומרים כי מדובר באחת מישיבות הקבינט הארוכות ביותר שהתקיימו בשנים האחרונות. הקבינט היה מפולג בימים האחרונים, כאשר חלק מהשרים (בעיקר בנט וליברמן) דורשים להרחיב את הפעולה ולחתור למיטוט חמאס, בשעה ששאר החברים נוקטים בגישה זהירה יותר ומעדיפים להתמקד בינתיים ביעד שהוגדר מראש – פגיעה במנהרות. התערבותו הנחרצת של אובמה, אחרי כישלון המאמץ הדיפלומטי של קרי, רק מחדדת את המחלוקת.

אובמה: "נפעל להפסקת אש בין ישראל וחמאס". רויטרס
שיחת טלפון מתוחה. ברק אובמה/רויטרס

בשעה שצוות הדוברות בבית הלבן עמל על הודעה לעיתונות שתסכם את שיחת הטלפון המתוחה, ערך פקיד אמריקני בכיר תידרוך לכתבים ישראלים בנוגע למתקפות האישיות כנגד קרי. אותו פקיד בכיר דחה את הטענות לפיהן ארה"ב מצפה מישראל להפסיק לפעול נגד המנהרות, ואמר: "ביומיים האחרונים, על רקע הפסקת האש ההומניטרית, ישראל המשיכה לפעול נגד המנהרות ואף גורם בעולם, כולל ארה"ב, לא השמיע מחאה בנושא. אובמה וקרי הבהירו שאיום המנהרות הוא בלתי נסבל ודורש טיפול".

עובדתית, זהו תיאור מדויק לחלוטין של עמדת ארה"ב כלפי המנהרות. אלא שהמתווה שקרי גיבש להפסקת אש כלל דרישה ל"הפסקה מוחלטת של כל הפעילות הצבאית" - ניסוח שממנו משתמע שישראל לא תוכל להמשיך לפגוע במנהרות לאחר שתיכנס לתוקף הפסקת האש. השאלה הגדולה כעת היא האם הפסקת האש המיידית, כפי שמדמיין אותה הנשיא אובמה, תאפשר לישראל להמשיך לפעול נגד המנהרות, או שמא מדובר בחזרה על דרישתו של קרי, שהקבינט כאמור, דחה על הסף.

מפת ההרס של שכונת שג'אעיה – 6 ביולי עד 25 ביולי 2014. אתר האו"ם, צילום מסך
מפת שג'אעיה, לפני ואחרי תקיפת צה"ל ברצועה/צילום מסך, אתר האו"ם

למרות הזעם המוצדק על התנהלותה של ארה"ב, שמאחדת בימים האחרונים את ישראל, מצרים, הרשות הפלסטינית, סעודיה ולמעשה את כל הגורמים באזור שמתנגדים לתנועת האחים המוסלמים, בירושלים מודעים לכך שאובמה יכול לדרוש מישראל הפסקת אש, בין השאר בגלל התמיכה הביטחונית של ארה"ב בישראל, שהינה חיונית במיוחד בזמנים אלה. לא מדובר רק על המימון לסוללות כיפת ברזל, אלא גם על חלק מהאמצעים הצבאיים שנדרשו לצה"ל בפעולותיו בעזה, ויידרשו בהיקף נרחב הרבה יותר בעתיד, כאשר ישראל תתמודד עם צבא חיזבאללה בצפון.

האמריקנים לא הסתפקו במסר הברור ששלח אובמה לנתניהו, ואיפשרו גם למועצת הביטחון של האו"ם להעביר החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטרית מיידית – על בסיס המתווה שהציג לישראל ג'ון קרי, ושנדחה פה אחד על-ידי הקבינט המדיני-ביטחוני. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, נשא נאום תוכחה וקרא לחברות המועצה "לעמוד לצד ישראל במאבקה בטרור", אבל התוצאה הייתה ידועה מראש: אחרי שלושה שבועות של גיבוי בינלאומי לפעולה קשה וכואבת של צה"ל בעזה, שעון החול סיים את פעולתו. האשראי הבינלאומי קרוב לקצה.

רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרי אינו תקף. ניו יורק, 15 במרץ 2014. רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

המשפט החשוב ביותר בשיחתם של אובמה ונתניהו, כפי שהופצה על ידי הבית הלבן, מופיע דווקא בסוף ההודעה: אובמה, נכתב שם, הבהיר לנתניהו שפירוז רצועת עזה חייב להיות חלק מפיתרון ארוך טווח לסיום הסכסוך. אובמה יישר קו למעשה עם שרי החוץ של האיחוד האירופי, שהודיעו לפני כשבוע שיש לפרז את רצועת עזה – אבל צירפו לדרישה הזו חזון מעודכן לפיתרון שתי המדינות בהתבסס על "יוזמת הליגה הערבית".

ההודעה האירופאית, מעניין לציין, התקבלה בירושלים בברכות ושבחים – כולל הודעה רשמית של משרד החוץ, בראשות השר ליברמן, שהביעה "שביעות רצון" מתמיכת אירופה בדרישה לפירוז הרצועה. הודעתו של אובמה, לעומת זאת, מעוררת זעם. בשורה התחתונה, אין הרבה הבדל בין שתי ההודעות. אירופה וארה"ב מאוחדות כעת במסר שלהן: שקט תמורת שקט, ואחר כך - פירוז תמורת שלום.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות
שבועיים של הפגזות: כך נראה ההרס בעזה, לפני ואחרי
שרים במשדר וואלה! חדשות: לא להפסקת האש
משעל: רק אחרי שנקים מדינה נשקול האם להכיר בישראל

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
כוח צה"ל בגבול הרצועה, הבוקר/יותם רונן
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014. רויטרס
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014/רויטרס
שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014. רויטרס
שגרירי ישראל וארה"ב באו"ם/רויטרס
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014. רויטרס
עשן מיתמר מעל רצועת עזה לאחר תקיפה של צה"ל/רויטרס
הפגנת תמיכה בישראל ובפעולות צה"ל ברצועת עזה, פריז. AP
הפגנה פרו ישראלית בפריז/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully