וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע "צוק איתן" | היום ה-17: עדכונים שוטפים

כתבי וואלה!

24.7.2014 / 22:04

לייב בלוג | הסוכנות האירופית לבטיחות בטיסה תסיר האיסור על חברות התעופה האירופיות לטוס לישראל. מטח רקטות שוגר לעבר יישובי המרכז והשפלה. לפחות רקטה אחת יורטה בשמי אילת

צילום: אבי כהן, עומר מירון, דו"צ, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

(צילום: שי מכלוף)

22:04: מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפחות רקטה אחת בשמי אילת.

22:00: אזעקה נשמעה לפני זמן קצר באילת וביישובים הסמוכים אליה. טרם דווח על נפילה או על יירוט של רקטות.

20:10: שלושה פלסטינים נהרגו ונוספים נפצעו לאחר שבית בכפר אל-קרארה שבמרכז רצועת עזה ספג פגיעה - כך מדווחת סוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא".

20:02: אזעקה נוספת נשמעה במועצה האזורית אשכול.

19:50: הסיעות הערביות - בהן בל"ד, רע"מ-תע"ל וחד"ש - החרימו את טקס השבעתו של ראובן ריבלין לנשיאות, במחאה על מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. ח"כ זאב אלקין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון (הליכוד), הגיב למעשה, ואמר: "החלטת חברי הכנסת הערבים להחרים את טקס השבעת הנשיא כמחאה היא חוצפה, ציניות וצביעות גם יחד. מי שמחרים את נשיא מדינתו וצבאה של מדינתו בעת מלחמת אין ברירה על הבית מול ארגון טרור שפל, לא ראוי לשבת בפרלמנט של אותה המדינה".

19:48: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

19:44: שלוש רקטות התפוצצו במועצה האזורית אשכול. רקטה אחת התפוצצה בסמוך לחממה בתוך יישוב ופצעה אדם באורח קל. שתיים נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים ולא גרמו לנפגעים.

19:39: נשיא המדינה הנכנס ראובן ריבלין נאם בהצהרת האמונים שלו במליאת הכנסת. "אנו נחושים להמשיך ולהגן על סדרי השלטון ועל אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, גם בעת מלחמה בטרור. איננו נלחמים בעם הפלסטיני ואין לנו מלחמה באיסלאם, אנחנו נלחמים בטרור אכזרי ורצחני", אמר בהתייחסו למבצע "צוק ענן". בנוסף, התייחס ריבלין לתושבי הדרום ואמר: "בסופו של המבצע הזה, נידרש לערוך חשבון נפש נוקב על העול שנשאתם לבדכם חברתית, כלכלית ומדינית, תקופה ארוכה של 13 שנים".

19:33: שתי רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצו לפני זמן קצר (חמישי) בשטחים פתוחים בבאר שבע. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

19:31: מאז הלילה (חמישי) נהרגו 82 בני אדם ברצועת עזה - כך דיווח היום משרד הבריאות בעזה. בזאת עלה מניין ההרוגים מאז החל המבצע ל-777, ומספר הפצועים ל-4,750.

הלווייתו של דניאל פורמנץ שנפל בעזה במבצע צוק איתן, בבית הקברות בכפר אז"ר. יולי 2014. דרור עינב
הלווייתו של סמ"ר דניאל פומרנץ בכפר אז"ר/דרור עינב

19:29: אזעקה נשמעה לפני זמן קצר בעיר באר שבע ובמועצות האזוריות חוף אשקלון ובני שמעון.

18:14: עיריית הרצליה הודיעה כי בעקבות המצב הביטחוני ומתוך דאגה לשלום התושבים, יבוטלו האירועים בעיר המתקיימים מדי יום חמישי.

18:08: 181 ילדים נהרגו ברצועת עזה מאז תחילת מבצע "צוק איתן" כתוצאה מתקיפות צה"ל – כך נמסר היום (חמישי) מסוכנות האו"ם לזכויות הילד, יוניצ"ף. עוד נמסר כי הצעיר ביותר שנהרג מאז תחילת הלחימה הוא פעוט בן שלושה חודשים.

18:05: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיע בדחיפות לעמאן, בירת ירדן, לפגישה לא מתכוננת עם המלך עבדאללה. מקורות פלסטיניים מסרו לוואלה! חדשות כי המלך זימן את אבו מאזן בהתראה קצרה, והודיע שהוא שולח את אחד ממסוקיו כדי להביא אותו לעמאן. מטרת הביקור טרם התבררה.

18:03: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

17:46: פיקוד העורף מסר כי מערכת "מסר אישי", המתריעה על אזעקות באמצעות הודעה לטלפון הנייד, תופעל החל ממחר עבור תושבי ישראל במרחבים: נגב, באר שבע, יהודה, אשדוד, בית שמש, ירושלים, שפלה, דן, שרון, עמק חפר ושומרון. ההתרעה בסלולר תגיע רק למי ששוהה באותו אזור בזמן האזעקה, ללא קשר למקום מגוריו או עבודתו. המערכת, שנמצאת בפיתוח מזה כמה שנים, פועלת כרגע רק בשפה העברית ורק עבור טלפונים חכמים. היא הופעלה בשבוע שעבר לראשונה באשדוד.

17:26: אזעקות נשמעו בקריית מלאכי, גן יבנה, גדרה והמועצות האזוריות באר טוביה ויואב. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

17:22: שתי רקטות שנורו לעבר שטח ישראל יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בשמי המועצה האזורית מרחבים. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח באזור המועצה, ולא גרמה לנפגעים או לנזק.

שיא המדינה שמעון פרס צילם "גלויית דרישת שלום" למאבטחיו שנשלחו לאזור הלחימה בעזה ושיגר להם בוואטסאפ האישי שלהם. יולי 2014. יוסף אבי יאיר אנגל, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא פרס צילם "גלויית דרישת שלום" למאבטחיו שנשלחו לאזור הלחימה בעזה/מערכת וואלה! NEWS, יוסף אבי יאיר אנגל

17:19: במסגרת מבצע "צוק איתן", תקפו כוחות צה"ל 90 יעדי טרור משעות הלילה, בהן משגרים מוטמנים, עמדות תצפית ותשתיות ירי - כך הודיע דובר צה"ל, שהוסיף כי בשעות הבוקר נורה טיל נגד טנקים לעבר כוחות צה"ל מתוך מבנה בית החולים וופא, שהותקף אתמול. במהלך חילופי האש נהרגו שני מחבלים, ובית החולים הותקף בשנית על ידי חיל האוויר. מבנה סמוך, ששימש באתר לאחסון אמצעי לחימה, הותקף גם הוא.

17:06: אזעקה נשמעה באופקים ובמועצות האזורית אשכול ובני שמעון שבאזור באר שבע. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

17:04: שתי רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה בעיר אשדוד. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

17:00: "היו הפגזות, אני חושב מטנקים או ירי ארטילריה", אמר דובר אונר"א בעזה, עדנאן אבו חסאנה, במשדר וואלה! חדשות, בהתייחסו לתקרית שבו נהרגו 15 פלסטינים ו-200 נפצעו בתקיפת בית ספר של אונר"א בעזה. "רוב האנשים בבית הספר הם זקנים, נשים וילדים. לא קיבלנו אזהרה מוקדמת מצה"ל. ניסינו כל הזמן שייתנו לנו אזהרה, כי ידענו שבית הספר נמצא במקום מסוכן. אמרנו לצבא שיתנו לנו זמן לקחת את הנשים והעובדים של אונר"א, אבל לא נתנו לנו את זה".

16:54: דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס למגעים להפסקת אש ברצועת עזה, ואמר: "לצה”ל דרושים כמה ימים כדי לוודא שכל המנהרות שנמצאו בידינו מנוטרלות. ברגע שתהיה תפנית יעדכנו אותנו. צה"ל הוא גוף ממושמע ויהיה ניתן לנצור את האש ברגע שיודיעו לנו". כשנשאל תת-אלוף אלמוז על תהליך הזיהוי של החייל הנעדר אורון שאול, השיב: "אין לנו עדיין פרטים חדשים. אנו ממשיכים בתהליך הזיהוי. אנו מדגישים כי המשפחה נמצאת אתנו בקשר קבוע, וצריך לזכור את הפגיעה הגדולה שספג הנגמ"ש".

16:50: אזעקות נשמעו באשדוד ובמועצה האזורית חבל יבנה. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

16:46: "משבר התעופה כמעט מאחורינו. אני שמח שהתמודדנו עם המשבר הזה כמו שצריך והוכחנו כי הטיסות ממשיכות" - כך אמר שר התחבורה ישראל כץ. "השמיים של ישראל פתוחים ואני אומר לחאלד משעל, שאמר כי הם הטילו מצור על ישראל, שהם לא הצליחו גם בזה. הדברים נבדקו בצורה הכי קפדנית על ידי מיטב המומחים, שקבעו כי נתב"ג הוא מקום בטוח".

16:42: מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות שנורו מרצועת עזה בשמי אשקלון.

16:39: רקטה שנורתה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

16:36: "אנחנו חייבים להחזיר את עזה לפירוז מלא מטילים ומנשק, או בדרך צבאית, או בדרך מדינית" - כך אמר השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ. "הלוואי שהיה אפשר בדרך מדינית אך זה לא נראה ככה. כל מי שמאיים על ישראל דמו בראשו ובסוף הוא נעלם מהעולם", הוסיף.

16:33: שר החוץ הבריטי פיליפ המונד הזהיר את ישראל כי דעת הקהל בעולם המערבי אינה לצדה בנוגע ללחימה ברצועה. בריאיון לרשת "סקיי ניוז" הבריטית אמר: "ככל שהמבצע נמשך ומניין ההרוגים האזרחים ברצועת עזה עולה, דעת הקהל במערב הופכת יותר ויותר מודאגת ופחות סימפטית כלפי ישראל. אני קורא לשותפיי הישראלים ולערכיהם המערביים, לעשות כל שניתן במסגרת זכותם להגנה עצמית, להימנע מפגיעה באזרחים".

16:28: כמה אזעקות "צבע אדום" נשמעו במועצה האזורית חוף אשקלון. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

כוחות צה"ל הבוקר בגבול רצועת עזה, יולי 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה/יותם רונן

16:22: חברת איזיג'ט, שבסיסה בבריטניה, הודיעה כי תשוב לטוס לנמל התעופה בן גוריון. החברה הודיעה כי תפעיל טיסה מנתב"ג ללונדון בשעות אחר הצהריים, ומחר תחזור ללוח הזמנים הרגיל - שכולל טיסות ללונדון ולז'נבה.

16:17: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

16:16: הסוכנות האירופית לבטיחות טיסה הודיעה כי הסירה את איסור הטיסה לנתב"ג, לאחר היוועצות עם גורמים ברשות התעופה האזרחית הישראלית. עם זאת, קראה הסוכנות לרשויות התעופה הלאומיות לערוך הערכות מצב "תוך התחשבות בסיכונים הכרוכים" בטיסה לאזור, על רקע הלחימה ברצועת עזה.

16:08: 15 פלסטינים נהרגו ו-70 נפצעו בתקיפה ישראלית בבית הספר של אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטיניים, בבית חאנון שבצפון הרצועה - כך מסר דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף אל-קדרה.

15:59: "אנחנו ממשיכים במלוא העוצמה במבצע 'צוק איתן' הן במערכה האווירית והן הקרקעית. הדגש במערכה הקרקעית הוא טיפול במנהרות. אין ערובה של 100 אחוז אך יש הישגים משמעותיים" - כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת ממשלה מיוחדת שנערכה בכנסת.

15:35: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נזק או נפגעים.

15:14: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נזק או נפגעים.

שכונת שג'אעיה בעיר עזה. AP
תושבים בורחים משכונת שג'אעיה שבעיר עזה/AP

14:53: דוברות משרד החוץ הגיבה להחלטתה של ממשלת ברזיל לקרוא לשגרירה להתייעצות בשל מבצע "צוק איתן" בעזה: "החלטה זו אינה משקפת את רמת היחסים בין המדינות ומתעלמת מזכותה של ישראל להגן על אזרחיה. צעדים כאלה אינם תורמים לקידום השקט והיציבות באזור. הם מעניקים רוח גבית לטרור, ומטבע הדברים משליכים גם על יכולתה של ברזיל להשפיע".

14:42: שריפה פרצה במועצת שער הנגב עקב התפוצצות רקטה ביישוב. לוחמי אש מתחנת שדרות פועלים בשעה זו במקום.

14:26: רקטה התפוצצה ביישוב במועצה האזורית יואב. נזק נגרם לרכוש, אין נפגעים.

14:24: שתי רקטות יורטו בשמי העיר קרית גת. בנוסף, שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים סמוך לקרית גת. לא דווח על נזק או נפגעים.

14:22: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נזק או נפגעים.

14:01: הסוכנות האירופית לבטיחות בטיסה הודיעה כי תסיר בקרוב את האיסור על חברות התעופה האירופיות לטוס לנמל התעופה בן גוריון.

14:01: אזעקה נשמעה בקרית גת, קרית מלאכי ומועצת חוף אשקלון. לא דווח על נזק או נפגעים.

הלווייתו של סמל-ראשון שחר דובר (דאובר), שנפל במהלך מבצע צוק איתן, בבית העלמין גניגר, יולי 2014. שלומי גבאי
הלוויתו של סמ"ר שחר דובר/שלומי גבאי

13:59: חברת אל על הודיעה כי תוסיף שתי טיסות לאתונה וציריך, בשל ביטולי הטיסות לישראל של כמה חברות אירופיות ואמריקניות. טיסה אחת תצא בשעה 19:00 בערב לבירת יוון, במטרה להשיב ארצה מאות ישראלים, ותחזור בחצות. טיסה נוספת לציריך תצא מחר בשעה 05:00 בבוקר, ותשוב חזרה בשעות הצהריים. בנוסף, הגדילה החברה את כמות המושבים בטיסות הערב לרומא, אמסטרדם וציריך.

13:54: נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הודיע כי צרפת תעניק חבילת סיוע בגובה 11 מיליון אירו לתושבי עזה. כך פורסם בסוכנות הידיעות הצרפתית. הסיוע יינתן לארגונים לא ממשלתיים הפועלים באזור.

13:32: נציג חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, הביע שביעות רצון על הפסקת טיסותיהן של חברות זרות לישראל, והסביר כי "אולי עכשיו הישראלים יבינו מה המשמעות של הטלת מצור על פלסטינים, לא לאפשר לאנשים להיכנס ולצאת". בראיון לרשת CNN אמר חמדאן כי "זהו מסר לבנימין נתניהו, שיבין את המשמעות של הסיטואציה בעזה".

13:14: 1,500 איש השתתפו בהלווייתו של סמל ראשון שחר דובר, לוחם בחטיבת הצנחנים שנהרג אתמול ברצועת עזה ונקבר בקיבוצו, גניגר שבעמק יזרעאל. שחר הותיר אחריו זוג הורים, אורלי ובוריס, ואח בכור, גיא, שספד לו: "איך אוספים כוחות? אין לי אח קטן יותר".

13:07: שר החוץ של טורקיה, אחמט דאווטאולו, אמר כי אנקרה פועלת בשיתוף פעולה עם שותפים בינלאומיים, במטרה להגיע להסכם הפסקת אש הומניטארית בין ישראל וחמאס. "ארצות הברית, קטאר, מצרים וטורקיה עובדים זה חמישה ימים כדי להבטיח הפסקת אש מידית", אמר.

ראשי הפדרציות היהודיות בביקור בגבול עזה. משה מילנר באדיבות JFNA,
תופסים מחסה באזעקה במהלך ביקור ראשי הפדרציות היהודיות בגבול רצועת עזה/משה מילנר באדיבות JFNA

12:59: שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, ביקרה היום חיילים שנפצעו במסגרת מבצע "צוק איתן" בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ואמרה: "הפסקת אש תהיה החמצה היסטורית, חייבים להמשיך". לדבריה, "חמאס לא יכול להמשיך להוות איום קיומי על מדינת ישראל. כשאיום המנהרות יוסר, יהיה ניתן לדבר על נקודת יציאה מהמבצע".

12:51: גורמים בצבא מצרים מסרו כי כוחות צבא ירו אתמול למוות ב"מחבל מתאבד" שהיה בדרכו למעבר כרם שלום – כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". עוד נמסר כי הצבא המצרי השמיד כלי רכב ובו טילי גראד, זמן קצר לפני שהם שוגרו לעבר ישראל.

12:40: אוניברסיטת בן גוריון הודיעה כי גם בשבוע הקרוב לא יתקיימו פעילויות אקדמיות.

12:33: שלוש רקטות יורטו בנתיבות. אין נזק ואין נפגעים.

12:28: אזעקה נשמעה בנתיבות וביישובי הסביבה. לא דווח על נזק או נפגעים.

12:24: ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג נועד הבוקר עם שר החוץ הבריטי, פיליפ המונד. בפגישתם הדגיש הרצוג את הצורך לאפשר לישראל לסיים את המערכה לנטרול איום המנהרות. לדברי הרצוג, המהלך המדיני שמתגבש באמצעות הקהילה הבינלאומית צריך להוביל לפירוז ארוך טווח בעזה ולהכנסת הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן לרצועה.

12:10: שר התחבורה, ישראל כץ, אמר היום כי הטורקים נעתרו לבקשת ישראל לפעול להטסת הישראלים הנמצאים בשטחה ונותרו ללא אפשרות לטוס בשל ביטול טיסותיה של חברת טורקיש איירליינס לישראל.

אב ובנו בעת אזעקה בבאר שבע, יולי 2014. מתוך הפייסבוק, צילום מסך
אב מגונן על בנו במהלך אזעקה בבאר שבע/צילום מסך, מתוך הפייסבוק

11:44: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא מברך על תמיכתה של בריטניה בישראל ובמבצע "צוק איתן" בעזה. "הודיתי לשר החוץ של בריטניה על תמיכתה של בריטניה בזכותה של ישראל להגנה עצמית. חברת התעופה הבריטית בריטיש אירווייז המשיכה לטוס כאן בשעה שאחרים ביטלו את הטיסות, וזה חשוב. אני שמח שהלחץ שלנו וגם הראיות שהבאנו לביטחון לטיסות בישראל, הביאו לתוצאה של השבת הטיסות".

11:34: אזעקת "צבע אדום" נשמעה בשדרות וביישובי הסביבה. לא דווח על נזק או נפגעים.

11:31: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי ישראל מכוונת את האש שלה "לאנשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי", הביע צער על פגיעה באזרחים בעזה והבהיר: "אנו עושים את המרב כדי למעט בפגיעות בהם". במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הבריטי הוסיף נתניהו כי השימוש של חמאס באזרחים כמגן אנושי הוא "ציני בצורה יוצאת מן הכלל" אך "זה לא ימנע מאיתנו להמשיך לפעול כדי להגן על אנשינו".

11:30: שתי רקטות יורטו בשמי תל אביב. אין נזק ואין נפגעים.

11:23: הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, לקחו אחריות על המטח האחרון לעבר יישובי המרכז. "בשעה 11:00 שיגרנו שני טילי 75-M לעבר נמל התעופה בן גוריון", הצהיר חמאס.

11:19 אזעקה נשמעה בתל אביב. טרם דווח על יירוטים.

11:03: שתי רקטות יורטו בשמי ראשון לציון. לא דווח על נזק או נפגעים.

11:00: מטח רקטות נורה לעבר יישובי המרכז. הדי פיצוצים של כמה יירוטים נשמעו בגוש דן.

חיילים בגבול רצועת עזה  ביולי 2014. רויטרס
חיילים בגבול הרצועה/רויטרס

10:58: אזעקות נשמעו בגוש דן, בשרון, בעמק חפר ובשפלה. לא דווח על נזק או נפגעים.

10:45: שר החוץ, אביגדור ליברמן, נפגש הבוקר עם שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, והבהיר לאחרון כי ירושלים מצפה להבנות מיוחדות מלונדון. לדברי ליברמן, "מטרותיו של ארגון חמאס דומות מאוד לאלה של הנאצים – השמדת היהודים, ולכן גם סופו של חמאס וראשיו צריך להיות זהה".

10:43: שרת המשפטים ציפי לבני התייחסה במשדר וואלה! חדשות למבצע "צוק איתן" ואמרה כי "לא הכל תלוי בחמאס ואף פעם לא חשבתי איך להגיע להסדר עם ארגוני טרור. ההסדרים שלנו צריכים להיות עם העולם, לא עם חמאס".

10:26: דן גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, התייחס במשדר וואלה! חדשות למבצע "צוק איתן" בעזה, ואמר כי "כל העולם איתנו וזה בא לידי ביטוי בהצהרות – החל ממצרים ועבור במזכ"ל האו"ם. למעט איראן וקטאר, כל העולם רוצה לראות אותנו מחסלים את חמאס".

10:04: משרד החוץ בברזיל מגנה את הפעילות הצבאית של ישראל ברצועת עזה. "ההסלמה באלימות אינה מקובלת, וכך גם השימוש הבלתי-סביר שעושה ישראל ברצועת עזה", נמסר בהצהרה שפורסמה הבוקר. כמו כן נמסר כי הוחלט להשיב את השגריר הברזיאלי מתל אביב להתייעצות.

משפחה בעזה נמלטת מתקיפה אווירית של ישראל. AP
משפחה בעזה נמלטת במהלך תקיפה של חיל האוויר/AP

9:52: שר החוץ של טורקיה, אחמט דאווטאולו, בירך את החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם לחקור אם ישראל מבצעת פשעי מלחמה במסגרת מבצע "צוק איתן" בעזה. לדבריו, "מעשי הזוועה של ישראל בעזה צריכים להיחקר באופן מידי ולשתף את התוצאות עם הקהילה הבינלאומית". הוא הוסיף כי "אנחנו קוראים לישראל להפסיק את ההתקפות הבלתי אנושיות בעזה".

9:36: גורם ברשות הפלסטינית מסר לעיתון "אל-שרק אל-אווסט" כי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הסכימו בפגישתם אתמול ברמאללה על מתווה להפסקת אש מידית לחמישה ימים, במהלכם ינוהל משא ומתן עם חמאס והפלגים הפלסטינים. לדברי הגורם, קרי הבטיח לאבו מאזן ערבות אמריקנית וכן של גורמים נוספים לכך שיוסר המצור מעזה. גורם בחמאס מסר לעיתון כי הארגון מקבל את המתווה של אבו מאזן, שכולל "ערבויות בינלאומיות להסרה מידית של המצור על עזה". הגורם הוסיף כי "הכדור נמצא כעת במגרש של ישראל".

נשיא המדינה שמעון פרס עם משפחת החייל סמ"ר משה מלקו ז"ל, יולי 2014. יוסף אבי יאיר אנגל, לשכת העיתונות הממשלתית
נשיא המדינה שמעון פרס מנחם את משפחתו של סמ"ר משה מלקו/לשכת העיתונות הממשלתית, יוסף אבי יאיר אנגל

8:57: גורם אמריקני בכיר הסתייג מהאפשרות כי תושג הפסקת אש בין ישראל וחמאס במהלך חג העיד אל-פיטר. "יהיה זה לא מדויק להגיד שאנחנו מצפים להסכם הפסקת אש במהלך סוף השבוע הקרוב. אנחנו ממשיכים לעבוד בכיוון זה, אולם אין הערכת זמן מדויקת בשלב זה", אמר.

8:51: שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, אמר במשדר וואלה! חדשות כי "אני לא רואה הפסקת אש ביומיים-שלושה הקרובים, שבה צה"ל יוצא מרצועת עזה". עד כה התגלו בפעילות צה"ל 31 מנהרות, תשע מהן פוצצו או נוטרלו.

8:27: ברשות שדות התעופה הביעו שביעות רצון מההחלטה האמריקנית לבטל את איסור הטיסות בקו ארצות הברית-ישראל. "אנחנו מאמינים שעם חידשו הטיסות האמריקניות, גם החברות האירופאיות ישובו לטוס כסדרן לישראל", אמר גורם בכיר ברשות. במהלך היום צפויים לעבור בנתב"ג 52 אלף נוסעים בלמעלה מ-300 טיסות.

8:25: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מסר אמש כי הציע לתווך במאמצים להשגת הסכם הפסקת אש בין ישראל וחמאס. מהקרמלין נמסר כי בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לפוטין הדגיש האחרון כי "הפעולה הצבאית המתמשכת ברצועת עזה היא המדרדרת את המצב ההומניטרי באזור ומובילה לסבל ולהרג של אזרחים".

8:16: גורם בגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי "יש לנו כוח ויכולת להמשיך במערכה גם חודשים, ועל כן הבהרנו להנהגה המדינית של הארגון שלא לוותר הפעם על אף אחד מתנאינו להפסקת אש". בדברים שפורסמו בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", אמר הגורם כי מאז שהחלו השיחות להפסקת אש, חמאס והג'יהאד האסלאמי לא שינו במאומה את דרישותיהן, משום שהן מודעות לנשק וליכולותיה של הזרוע הצבאית בשטח. עוד הדגיש הגורם כי קולה של הזרוע הצבאית נשמע היטב במו"מ הנוכחי ומתייעצים עמה - זאת בניגוד למקרים קודמים בהם היא הייתה תלויה לחלוטין בהחלטות הזרוע המדינית של חמאס.

8:13: שר התחבורה, ישראל שר, בירך על החלטת רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית לבטל את איסור הטיסות לישראל. "שוב הוכח כי שמי ישראל בטוחים, ומי שניסה להטיל מצור על ישראל נכשל. אני מקווה כי החברות האירופאיות יודיעו גם הן על חזרתן לפעילות בהקדם", אמר.

8:09: משירות התעסוקה נמסר הבוקר כי לא תתקיים קהלת קהל בלשכות התעסוקה קרית גת, קרית מלאכי, אופקים ויבנה. בלשכות התעסוקה באשקלון, באשדוד, בבאר שבע, נתיבות, שדרות ורהט תתקיים קבלת קהל כמתוכנן. ביישובים במרחק של עד 40 קילומטרים מרצועת עזה – בהם גדרה, בני עייש ויישובי גדרות – אין חובת התייצבות היום. זכויות דורשי העבודה תשמרנה בכל היישובים.

קציני צה"ל יוצאים מבית משפחתו של החייל הנעדר אורון שאול בפוריה. ערן גילווארג
קציני צה"ל יוצאים מבית משפחתו של אורון שאול בפוריה/ערן גילווארג

7:50: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב. לא דווח על נזק או נפגעים.

7:05: רשות התעופה הפדרלית האמריקנית הסירה את האיסור על חברות אמריקניות לנחות ולהמריא בישראל. זאת, לאחר שביום שלישי פרסמה הרשות איסור על חברות תעופה לטוס אל נתב"ג וממנו, עקב רקטה שנורתה מרצועת עזה ופגעה בבית ביהוד, סמוך לשדה התעופה. ייתכן שחברות אירופאיות נוספות יילכו בעקבות החלטת הרשות הפדרלית ויחדשו את פעילותן בישראל. עם זאת, טרם התקבלה החלטה רשמית בנושא.

7:04: צה"ל חיסל במהלך הלילה (חמישי) למעלה מ-15 מחבלים וביצע 120 תקיפות ברצועת עזה - כך מסר גורם צבאי בכיר. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל במהלך הלילה. עד כה חשפו כוחות צה"ל 31 מנהרות, תשעה מהן הושמדו או נוטרלו. כמו כן, עד הבוקר הותקפו 3,300 יעדי טרור ברצועה.

5:54: 16 פלסטינים נהרגו לפנות בוקר מאש טנקים של צה"ל ברצועת עזה, שישה מהם בני אותה משפחה – כך מסר משרד הבריאות הפלסטיני. בכך, עלה מניין ההרוגים הפלסטיניים מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-707 בני אדם. מניין הפצועים עומד על כ-4,500.

3:42: איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארצות הברית, הביעה דאגה עקב החלטת מינהל התעופה הפדרלי להאריך ב-24 שעות, עד היום בשעה 19:15, את איסור הטיסות לישראל של חברות אמריקניות. "ההחלטה תבודד את ישראל בזמן שצריך להביע סולידריות עמה", נכתב בהודעת איפא"ק.

3:20: חברת התעופה הבריטית "איזי ג'ט" הודיעה כי היא מאריכה את השעיית טיסותיה לישראל, וזאת עקב הימשכות הלחימה בין ישראל לבין חמאס ברצועת עזה. "'איזי ג'ט' ממשיכה לבחון את פעילותה אל ישראל וממנה על בסיס יומי", נמסר בהודעת החברה. ההודעה הגיעה לאחר שמינהל התעופה האירופי המליץ בתוקף להפסיק להגיע לישראל.

3:00: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, על ההתפתחויות האחרונות במאמציו להשיג הפסקת אש בין ישראל לבין חמאס - כך נמסר בהודעת הבית הלבן. במהלך הימים האחרונים עמד קרי בקשר עם ישראל, הפלסטינים, מצרים, האיחוד האירופי, האו"ם, הליגה ערבית, קטאר, ירדן, טורקיה ואיחוד האמיריות הערביות. מאמצים אלו, כך לשון ההודעה, נעשו כדי למצוא דרך לסיים את הסבב האלים הנוכחי ולהשיב את היציבות לאזור. אמש עזב שר החוץ קרי את האזור מבלי שהושגו תוצאות ממשיות.

02:32: מזכ"ל האו"ם, באן קיי מון, הביע הלילה (חמישי) זעזוע מכך שהתגלה מצבור של כ-20 רקטות שהסתירו מחבלים בבית ספר של אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, ברצועת עזה. בהודעה מטעם האו"ם נמסר כי באן "מזועזע וביטא את זעמו על החבאת נשק בבתי ספר של האו"ם". עוד נכתב כי "האחראים על המעשה הפכו את בתי הספר למטרות צבאיות פוטנציאליות, וסיכנו את החיים של ילדים חפים מפשע, עובדי או"ם וכל מי שמשתמש בבתי הספר של האו"ם כמקלט".

מפקד פיקוד דרום האלוף סמי תורג'מן מבקר את כוחות צה"ל בשג'עאיה. דובר צה"ל
ביקור מפקד פיקוד דרום, אלוף סמי תורג'מן, בשג'אעיה/דובר צה"ל

1:51: ראש מחלקת נפגעים, אלוף-משנה יפה מור ומפקד חטיבת אלכסנדרוני, אלוף-משנה דוד זיני, ביקרו בבית משפחת החייל הנעדר אורון שאול בפוריה ועדכנו אותם על ההתפתחויות בחקירת האירוע. השניים שוחחו עם הוריו של אורון במשך כשעתיים וחצי. הם עדכנו אותם על המאמצים שנעשים לאיתורו של אורון ומסרו פירוט על נסיבות האירוע בו נפגע.

1:14: ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הסתיימה לפני זמן קצר בתל אביב.

1:09: הלווייתו של סמל-ראשון לי מט תערך היום בשעה 18:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים. מט, לוחם בחטיבת הצנחנים בן 19 מאילת, נהרג אתמול מפיצוץ מטען במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה.

00:32: דובר צה"ל הבהיר כי "פעולה הקשורה להשמדת מנהרות דורשת כמה ימים". לטענתו, "אנו מגבירים עכשיו את הלחץ ופועלים במרץ, כך נמשיך לעשות בימים הקרובים".

00:23: הלווייתו של סמל ראשון דניאל פומרנץ תערך היום בשעה 18:00 בבית העלמין בכפר אז"ר. פומרנץ, לוחם בחטיבת גולני בן 21, נהרג ביום ראשון האחרון מפגיעה בנגמ"ש במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה.

23:51: חיל האוויר תוקף יעדי טרור בצפון רצועת עזה בקצב חריג, עם פצצות של טון וסוללות ארטילריה.

פצועים מגיעים לבית החולים סורוקה, יולי 2014. בן קלמר
חיילים פצועים מפונים לבית החולים סורוקה בבאר שבע/בן קלמר
כוחות צה"ל נוסעים בעוטף עזה ליד שדרות, יולי 2014. בן קלמר
כוח צה"ל בעוטף עזה/בן קלמר
150 עצורי חמאס מובלים לישראל מרצועת עזה. ספק 500
פעילי חמאס שצה"ל עצר במהלך המבצע/ספק 500
יירוט בשמי באר שבע. יולי 2014. בן קלמר
יירוט רקטה מרצועת עזה על ידי מערכת כיפת ברזל בשמי באר שבע/בן קלמר
הלווייתו של סמל מקס שטיינברג בהר הרצל. יואב דודקביץ'
הלוויית החייל מקס שטיינברג/יואב דודקביץ'
חסימת כבישים מחשש לאירוע בטחוני בעוטף עזה הבוקר, יולי 2014. נועם מושקוביץ
כוחות צה"ל מטפלים באירוע ביטחוני בעוטף עזה/נועם מושקוביץ
הערכת מצב מטכ"לית במסגרת מבצע "צוק איתן" בהשתתפות נשיא המדינה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וחברי פורום המטה הכללי בבור בקריה. יולי 2014. דובר צה"ל
נשיא המדינה היוצא, שמעון פרס, והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ/דובר צה"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית ביהוד שנפגע מרקטה/מערכת וואלה!, צילום מסך
טנק ליד רצועת עזה, יולי 2014. בן קלמר
טנק צה"ל בכניסה לרצועת עזה/בן קלמר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון במסע"ת. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומזכ"ל האו"ם, באן קי מון, במסיבת עיתונאים משותפת/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully